יועז הנדל מצטרף לאולטימטום של כחול לבן
(צילום: חגי דקל)

שר התקשורת יועז הנדל (דרך ארץ) מחזק הבוקר (יום ג') את האולטימטום שהציבו שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי מכחול לבן לגבי האפשרות לפירוק ממשלת האחדות. בראיון לאולפן ynet אמר הנדל: "אני מקבל כל מה שאשכנזי אמר. הוא אמנם אומר את זה בגולנצ'יקית, אבל זה מאוד פשוט: או שמעבירים תקציב והממשלה הזאת מתייצבת, או שהולכים לבחירות".
- השר אשכנזי לא תלה את זה בתקציב. הוא אמר שיש עוד הרבה דברים. העסק לא עובד. "זה מתחיל באווירה. כשאתה אומר שאתה מעביר תקציב ומתחיל לספר סיפורים ולמכור תירוצים, אז כל המערכת הפוליטית מתנהלת בהתאם".
- אתם מתואמים? הגוש מתואם? אתה וצבי האוזר ידעתם שזה מה שאשכנזי יגיד? "אני לא ידעתי. רוב הפוליטיקאים שיושבים בכנסת מבינים שיש רק שתי אפשרויות: או שהממשלה הזאת תעבוד ותתפקד, או שהולכים לבחירות. אני מאמין שמדינת ישראל צריכה ממשלה יציבה, אבל אם זה לא עובד...".
- שמענו את אשכנזי וזה כבר מעבר לאולטימטומים. הייתה תחושה שהוא איבד את האמון שלו כליל בממשלה הזאת. "אני לא מאבד אמון בקלות. אני חושב שכל עוד הנר דולק, אז יש עוד מה לעשות. אבל אני כשר תקשורת מאוד מתוסכל מזה שאחרי הרבה רפורמות אני לא מצליח לייצר אינטרנט מהיר וסיבים לפריפריה כי תוקעים לי את זה. אם זה יימשך ככה וכל שר יצטרך להילחם ולא יצליח להעביר את המשימות שלו, הממשלה לא תצליח לעבוד".
השר אקוניס: "למה כחול לבן מאיימים? שיתפטרו"
(צילום: חגי דקל)

5 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
יועז הנדל באולפן ynet. "נשפיע גם בממשלה הבאה"
(צילום: יריב כץ )
- אתה מדבר על הרפורמה שציינת, ושר האוצר ישראל כץ אומר: "כשאני חיברתי את הגליל והנגב למרכז, הוא עוד היה עסוק בשופינג בין המפלגות". "כל אחד שינתח את ההיסטוריה של השר כץ איך שהוא רוצה. מה הוא חיבר, מה הוא לא חיבר. אנשים צריכים אינטרנט מהיר דווקא בקורונה, בגלל העבודה מרחוק, לימודים מרחוק, רפואה מרחוק. כץ תוקע קרן ממשלתית שהייתה אמורה לקום בחקיקה, קרן שאמורה לדאוג לאינטרנט בפריפריה. אגב, אני לא משוכנע שרוב הבוחרים בפריפריה מצביעים למפלגת הענק דרך ארץ. יש שם מצביעים מהליכוד, מכחול לבן, מרצ".
- אבל אחרי כל הסטירות שהגוש שלכם חטף, אתם עוד מאמינים לבנימין נתניהו ובכלל לממשלה הזאת? "אני מאמין באינטרסים, ואני חושב שהאינטרס הכי חשוב הוא זה של מדינת ישראל ואזרחי מדינת ישראל. הם צריכים יציבות. החלופה השנייה היא בחירות. אני חושב שבחירות זה רע, אבל נלך לבחירות ונשפר את המצב ותהיה לנתניהו חלופה".
- שמענו אתמול טון קצת אחר מנתניהו וגם מיו"ר הקואליציה מיקי זוהר אחרי הדברים של אשכנזי ושל גנץ. אתה משתכנע או שזה תרגיל? "אני האחרון שאעצור את מי שרוצה לדבר בשפה מכבדת. אני חושב שמיקי, מירי ואחרים - הייתה להם שפה פוסט-ממלכתית או אנטי-ממלכתית בתקופה האחרונה. אני שמח שכולם עוברים לדבר בטון ממלכתי ואני מאוד מקווה שהם ימשיכו עם זה".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
גנץ ואשכנזי. תיאום עם דרך ארץ
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ובנימין נתניהו
נפתלי בנט ובנימין נתניהו
נתניהו עם בנט בימים אחרים. "יש חלופה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- אתה מדבר על בחירות ושתהיה לנתניהו חלופה. נפתלי בנט? "תהיה לנתניהו חלופה. לא לעולם חוסן. כשהעם מפורד, כשאנחנו לא מצליחים להתמודד עם הכלכלה והבריאות - ונתניהו יחליט ללכת לבחירות כדי לייצר אקזיט, אז אני חושב שהציבור יבוא איתו חשבון".
הוא התייחס שוב להחלטתו להיכנס לממשלת האחדות חרף הצהרותיו במהלך קמפיין הבחירות: "הייתי צריך לקבל פשרה ולשבת עם נתניהו עם כתבי אישום ועשיתי את זה כי האמנתי שלנתניהו יש הזדמנות לרדת מבמת ההיסטוריה אחרי שהקים ממשלה ממלכתית שמתעסקת בטובת העם".
- אבל שבניגוד לאנשי כחול לבן, לך ולהאוזר אולי יש מקום בטוח בימינה, מפלגה שלפי הסקרים חוצה את ה-20 מנדטים. "אנחנו משפיעים בממשלה הזאת ואנחנו נשפיע גם בפעם הבאה, ואת מבינה את זה היטב. זה לא משנה איך וכמה, אנחנו נשפיע. ולמרות זאת אני אומר לך שהעקרונות שלי הם עדיין אותם עקרונות: ממשלה צרה שמתבססת על 44 ח"כים זה לא טוב למדינת ישראל. גם ממשלה צרה שמתעסקת כל היום במה טוב לנתניהו ומתי הוא יכול לעשות את האקזיט מההסכם האחרון שהוא חתם עליו - זו לא ממשלה שיכולה לתפקד".
- לסיום, דעתך על ועדת חקירה בעניין הצוללות? "אני חושב שצריך לבדוק את הצוללות ונצטרך לבצע תחקור של כל העניין הזה. בצבא לימדו אותי שטוב לתחקר כל דבר, לטוב ולרע. אני לא חושב שאנחנו צריכים לשתף פעולה עם הטרלות של האופוזיציה. אני מבקר את מערכת המשפט אבל מקבל את ההחלטות שלה. אם היועץ המשפטי מחליט לפתוח תיקי חקירה נגד נתניהו - אני מקבל את זה, ואם הוא מחליט לסגור תיקי חקירה נגד נתניהו - אני גם מקבל את זה".

אקוניס: אם יהיו בחירות – גנץ לא יגיע לבלפור

בתגובה לדבריו של השר הנדל אמר השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס (הליכוד) כי התקווה לממשלה צרה היא דווקא של כחול לבן: "יקרה בדיוק מה שסיכמנו: עד 24 בדצמבר יאושר תקציב 2020, וחוקי יסוד מאפשרים עוד שלושה חודשים לאישור תקציב 2021".
- אבל ההסכם הקואליציוני אחר לגמרי. מדובר על הצעה שלכם לתקציב דו שנתי שאתם בורחים ממנה. "אנחנו לא בורחים משום תקציב. תקציב דו-שנתי, כפי שנראה כרגע, כבר לא יהיה. הסכמה של כחול לבן להארכה עד סוף דצמבר זה שיח פנימי בינינו והציבור פחות מבין אותו. זו פרוצדורה בכנסת".
5 צפייה בגלריה
אופיר אקוניס
אופיר אקוניס
השר אקוניס. "אצל כחול לבן - בחירות לפני הכל"
(צילום: יריב כץ )
- הציבור יודע לחשב תאריכים, בדצמבר 2020 יאושר התקציב ל-2020? זו קצת בדיחה. "ישראל עובדת בלי תקציב ל-2020 לכן כל הדבר הזה הוא ספין של כחול לבן".
- אבל אנחנו בסוף 2020. איזה תקציב אתם אמורים לאשר בסוף דצמבר? "נכון, מכיוון שהממשלה הוקמה רק במחצית מאי ולא אושר תקציב, אלא הוארכה האפשרות להעביר תקציב בלי לפזר את הכנסת עד סוף 2020, אנחנו חייבים לעשות אותו. אם לא עושים אותו - אין ממשלה ואין כנסת".
- אבל אפילו גורמים במשרד האוצר אומרים שאפשר להעביר תקציב ל-2021 עד דצמבר. "זה ככל הנראה לא יקרה. מה אומרים שר החוץ ושר הביטחון? הם בעצם שמים על השולחן הזה אקדח נטול כדורים ואומרים: אם לא נקבל את מה שאנחנו רוצים עד תחילת נובמבר - נפרק את הממשלה או נמצא אופציות אחרות. שמתם לב לניסוח? האיום שלהם ריק מתוכן".
- הם אומרים עוד משהו: זו ממשלה רעה ולא מתפקדת. צופה הציבור במתרחש ונקעה נפשו. הם צודקים? "אם הם לא מעוניינים להיות חברים בממשלה רעה ובלתי מתפקדת - שיניחו מכתב התפטרות".
האולטימטום של גבי אשכנזי, אתמול באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)
- משתמע מדבריך שהממשלה מדהימה, הכל בסדר, אפשר להמשיך. "לא אמרתי שאנחנו חפים מטעויות".
- אני שואלת שוב: זו ממשלה טובה לישראל? "בהתחשב באלטרנטיבה שאליה מובילה כחול לבן – בחירות. בניגוד מוחלט לסיסמא הריקנית שלהם, הם אומרים: 'בחירות לפני הכל'".
- לא ענית אם מדובר בממשלה טובה או לא. "ביחס לממשלה הקודמת היא פחות טובה".
- למה שלא תגאלו את הציבור מייסוריו? מה אשם הציבור הישראלי בהתקוטטות הבלתי נגמרת הזו שלכם בתוך הממשלה? "הציבור לא רוצה להיגאל על ידי בחירות. הוא רוצה ממשלה מתפקדת, הוא רוצה שנשתלט על הקורונה".
- אם אני מזקקת את הדברים שלך, אתה אומר: הם משחקים צ'יקן. אין להם שום כוונה להתפטר, זה אולטימטום סרק ואנחנו לא בדרך לבחירות. "אני מציע להם, בידידות, רוצים להתפטר? תתפטרו. אנחנו לא מחזיקים אתכם בכוח. לא מאיימים על ראש ממשלה בהתפטרות אלא עושים אותה".
- לא מדובר על התפטרות, אלא על פיזור הכנסת. השאלה אם אתה חושב שהם לא מסוגלים לפזר את הכנסת, או שאין להם מספיק אצבעות לכך. "מפלגה שמתרסקת למספרים חד-ספרתיים, מוטב לה...".
- יש להם אצבעות לפזר את הכנסת? "אני לא חושב. אני לא רואה שום סיבה שדרך ארץ, שגם היא לא עוברת את אחוז החסימה, תצטרף לדבר הזה".
- הנדל אמר שהוא מתואם עם גוש כחול לבן, ואם אין תקציב - אנחנו מפזרים את הכנסת. "זו עוד אמירה חסרת אחריות".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו ואקוניס. "איש לא חף מטעויות"
(צילום: מארק ישראל סלם)
- מה האחריות שלכם למצב הזה שהתגלגלנו אליו? "אין מפלגה שהיא חפה מטעויות. אבל אני פותח עיתון ורואה מודעה לאיתור פרקליט המדינה, בניגוד מוחלט להסכם הקואליציוני, את יודעת את זה".
- אתם הפרתם את ההסכם בעניין התקציב. אי אפשר להסתמך על ההסכם כשזה נוח וכשלא אז לא. "אבל התקציב בא בהסכמה. מי הציע את החוק? ח"כ האוזר".
- זו הייתה הארכה בלית ברירה, כדי למנוע בחירות. "בחיים הפוליטיים נדרשות החלטות".
- תהיה רוטציה? בני גנץ יכנס לבלפור כמו בהסכם? "שאלה מצוינת. כיוון שהוא הודיע שאם בעוד שבועיים אין תקציב אז גם אין ממשלה, אז הוא כנראה לא ייכנס בנובמבר 2021 לבלפור".
- אולי תעשו תקציב כמו שהוא רוצה ואז הוא כן ייכנס לבלפור? "נדמה לי שהתשובה היא די ברורה. הם יפרקו את הממשלה בעוד שבועיים או שלושה ואז ישראל תיאלץ ללכת לבחירות בפברואר או במרץ. במצב הזה, תרשי לי להמר, גנץ לא יהיה מועמד אטרקטיבי לראשות הממשלה ולכן הוא לא ייכנס לבלפור".