השווקים הכלכליים ברחבי העולם עוקבים בדאגה אחר הפקק שנוצר בתעלת סואץ, מנתיבי הסחר הימי החשובים בעולם, בגלל הספינה התקועה בה זה היום הרביעי. הבית הלבן וממשל ביידן כבר ציינו אמש (שישי) כי הם בודקים את ההשפעה של התקרית על ענף האנרגיה, ובוחנים את הצעדים שאפשר לנקוט כדי לסייע. "לארצות הברית ישנם אמצעים ויכולות שלרוב המדינות אין", אמר הנשיא האמריקני. גם הטורקים, שמנסים לשקם את היחסים עם קהיר, הציעו את עזרתם.
מזג האוויר במצרים, שלווה ברוחות חזקות, הקשה אתמול על פעולות החילוץ, ונכון לעכשיו מעריכים כי המאמצים עלולים להימשך עוד כמה שבועות - מה שמעמיד חברות רבות מסביב לעולם בסכנת עיכובים בנוסף למשבר שנוצר בשל הקורונה.
בינתיים, 25 אנשי הצוות על הסיפון דיווחו כי מצבם טוב, וחברת החילוץ ההולנדית שמטפלת בספינה הודיעה ששלחה שתי גוררות שצפויות להגיע לתעלה מחרתיים בניסיון לחלץ את ספינת הענק. הרשות המצרית שמנהלת את תעלת סואץ הודיעה כי פעולות החילוץ יתחדשו לאחר שיפונו כ-20 אלף מ"ר של חול מהאזור שבו הספינה נתקעה. בנוסף לדחפורים שכבר פועלים בשטח, הובא למקום דחפור שמסוגל לשאוב 2,000 מ"ר חול בשעה, ועבודתו צפויה להתחיל בקרוב.
עד כה לא התקבלו דיווחים על זיהום או על נזק למטען שעל הספינה, ומהבדיקות הראשוניות שבוצעו לא נמצאה תקלה טכנית שגרמה לספינה להיתקע בין שתי גדות התעלה. גם כעת ההערכה היא כי הרוחות העזות וסופת החול שפקדו את האזור ביום שלישי הן שגרמו אז לספינה לסטות ולהיתקע בין שתי הגדות.
בינתיים, בזמן שמאמצי החילוץ עדיין לא נשאו פרי, מחירי השילוח ברחבי העולם ממשיכים לעלות ושרשרת האספקה העולמית בתחומים רבים - מתבואה ועד בגדי תינוקות - נותרה תקועה. בארבעת הימים האחרונים הצטברו לא פחות מ-30 מכליות נפט משני צדי התעלה, שבה עוברים כ-12% מהסחר העולמי, ולפי סוכנות הידיעות רויטרס, עלות השילוח של מכליות נפט כבר הספיקה להכפיל את עצמה.
מאז שהספינה Ever Given, שאורכה 400 מטרים ומשקלה קרוב ל-225 אלף טונות, נתקעה בתעלה המצרית, הספיק מחיר הנפט לטפס ב-3%. עם זאת, התקרית בסואץ אירעה בתקופה שבה הביקוש לנפט גולמי ולגז טבעי נוזלי הוא נמוך יחסית - כך שהמומחים בענף צופים שהעלייה תישאר מתונה.
התאגיד הפיננסי הגרמני אליאנץ העריך אתמול כי הפקק בתעלת סואץ, שמקצרת משמעותית את הדרך בין אירופה לאסיה, יעלה לסחר העולמי בין 10-6 מיליארד דולר בכל שבוע. כ-20% מהנפט באסיה מגיע דרך התעלה, ולפי גורמים בחברות נפט אסייתיות, כעת המכליות שעושות את דרכן יצטרכו להקיף את אפריקה - מה שיאריך משמעותית את זמן ועלות השילוח.
סוכנות דירוג האשראי מודי'ס צופה כי יצרניות הרכב האירופיות וספקי חלקי החילוף ייפגעו יותר מכולם, מכיוון ששיטת העבודה שלהם מתבססת על ניהול המלאי בהתאם לקצב הייצור.
פורסם לראשונה: 23:29, 26.03.21