אל"מ רלי מרגלית באולפן ynet. "בעיה ביעילות קטיעת שרשרת ההדבקה"
(צילום: שמוליק דודפור, אבי חי)

אל"מ רלי מרגלית, ראש מערך החקירות האפידמיולוגיות במפקדת "אלון" של פיקוד העורף, הצביע היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet על "בעיה ביעילות קטיעת שרשרת ההדבקה".
בצל נתוני התחלואה הגבוהים שלפיהם אתמול אובחנו יותר מ-8,300 מאומתים, הוא אמר: "מערך החקירות נבנה למספרים נמוכים יותר, היעילות המרבית שלו היא סביב 2,000 חקירות ביום. אנחנו יודעים להגיע למספרים גבוהים יותר, ביממה האחרונה חקרנו כ-7,000, אבל יש פה בעיה".
2 צפייה בגלריה
אל"מ רלי מרגלית
אל"מ רלי מרגלית
"יעילות החקירות מוגבלת". אל"מ רלי מרגלית
(צילום: יריב כץ )
- אפשר לומר שבנתונים הללו איבדנו שליטה על קצב החקירות? "אני לא בטוח ש'איבוד שליטה' הוא המונח הנכון, אני חושב שיש יעילות רבה בהורדת התחלואה - אבל בפירוש יעילות קטיעת השרשרת במספרים מסוג כזה היא מוגבלת יותר. אנחנו מנסים להיות יצירתיים ויש כל מיני פעולות שאנחנו עושים כדי להגיע לכלל המאומתים ולתחקר אותם, אבל זו לא אותה יעילות כמו שאנחנו יכולים להגיע אליה במספרים נמוכים יותר".
-שמענו דיווחים שלפיהם לא פונים למגזר הכללי אלא רק לשכבות מסוימות באוכלוסייה. זה נכון? "לא, מדובר בשמועות שאין להן בסיס, הדלפות של שיחות לא רלוונטיות".
מרגלית סיפר כי החל מהימים הקרובים חולים מאומתים בגילי 40-20 שיש להם נגישות לאינטרנט ימלאו בעצמם טופס חקירה אפידמיולוגית שיישלח אליהם. "זה חלק מהפעולות שלנו כדי שנוכל להגיע לכולם", הוא הסביר, "נשאף שהם ימלאו את החקירה העצמית שלהם וכמובן שכל שאר הפעולות של בידוד המגעים וכיוצא בזה ימשיכו להתקיים".
2 צפייה בגלריה
מרכז הבמה גני תקווה בדיקות בדיקת בדיקה קורונה
מרכז הבמה גני תקווה בדיקות בדיקת בדיקה קורונה
תורים לבדיקות בגני תקווה, אתמול. "המתווה - של משרד הבריאות"
(יובל מן)

- העומס הנוכחי פוגע באיכות החקירות? החקירות קצרות יותר ומעמיקות פחות? "בוודאי שכן, כמובן. יש הבדל בין מערך שמטפל ב-500 חקירות למערך שמטפל ב-8,000 חקירות. עדיין, אני חושב שאנחנו מצליחים להגיע לחקירות מוצלחות ויעילות, שאחריהן אנחנו יכולים להכניס את האנשים הרלוונטיים לבידוד, את הרוב המוחלט, ולקטוע חלק משרשרת ההדבקה".
כך או אחרת מרגלית ציין כי "חקירה אפידמיולוגית היא לעולם לא הרמטית, היא נותנת תפוקות מסוימות".
- ראש מערך החקירות במשרד הבריאות התפטרה ומתחה ביקורת קשה על התפקוד שלכם. יש אמת בביקורת? "אני דוחה אותה לחלוטין ואני גם מתפלא על ליאורה ולינסקי. יש לה זכויות רבות אבל במקרה הזה אני לא מסכים איתה, מה גם שהיא חלק מרכזי בכל תהליכי קבלת ההחלטות.
"כל המערך נבנה לפי התוויות והחלטות של משרד הבריאות, אני לא עובד בפני עצמי", הוא אמר, "מערך החקירות הוא לא גוף שפועל בפני עצמו - הוא פועל בדיוק לפי ההנחיות. יש לנו שיחות יומיות וכל החלטה אפידמיולוגית מתקבלת על ידי משרד הבריאות".
תורים ועומסים במתחמי בדיקות הקורונה, גם אתמול
(צילום: נדב אבס, ניצן דרור)


אל"מ מרגלית סיפר כי המערך עורך כיום 73% יותר חקירות מאשר בספטמבר. "ב-25 לספטמבר הייתה לנו בערך אותה כמות מאומתים כמו שיש היום, וגדלנו ל-73% יותר חקירות. מערך שגדל בקצב הזה בחודשיים - אני בהחלט חושב שהוא משתפר ואנחנו מקדמים תהליכים שישפרו אותו עוד יותר.
"אני מסתכל לכם בעיניים ואומר: המערך הזה טוב ויעיל", הוא הוסיף, "הוא לא יכול לעבוד בכל מצב, אנחנו במצב שבו הבריכה הזאת של המאומתים מתמלאת מהר יותר מאשר מתרוקנת - ועדיין יש יעילות רבה מאוד במערך. לדעתי הוא הטוב בעולם במדינות שבהן לא פועלות טכנולוגיות שפוגעות בצנעת הפרט", אמר אל"מ מרגלית.
-המערך אחראי גם על בידוק ואנחנו רואים תורים ארוכים מאוד. יש אפשרות לשינוי השיטה? "זאת התוויה מוחלטת של משרד הבריאות, אנחנו נתנו את ההמלצות שלנו. אגב, הבעיות הן לא בבידוק עצמו אלא ביכולות המעבדות, כלומר ניתן לדגום יותר אנשים - אבל בסוף אנחנו לא רוצים שהבדיקות האלה יושלכו לפח מבלי שייבדקו. לכן זה איזון מאוד עדין, ואכן יידרש שינוי בהתוויה כדי שנוכל להכיל את המצב בצורה טובה".