2 צפייה בגלריה
מנדלבליט, נתניהו, גנץ
מנדלבליט, נתניהו, גנץ
"למנוע שיתוק קשה שייצור ואקום שלטוני". מנדלבליט, נתניהו וגנץ
(צילום: מוטי קימחי ,AP)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פנה היום (חמישי) אל ראש הממשלה בנימין נתניהו ואל ראש הממשלה החליפי בני גנץ ויידע אותם שבחודש הקרוב יפקעו מינויים של ממלאי מקום השרים בכמה ממשרדי הממשלה. בעקבות המכתב, דרש גנץ מנתניהו להעלות כבר בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון את מינויו של ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) לתפקיד שר התקשורת.
לפי מנדלבליט, מדובר במשרד התקשורת, משרד משאבי המים, משרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה, משרד המשפטים, המשרד לשוויון חברתי ומשרד המדע והטכנולוגיה. "בהתאם לחוק היסוד, תקופת מילוי המקום של שר במקום שר שחדל לכהן לא תעלה על שלושה חודשים", הסביר מנדלבליט. "לפיכך, בחלוף תקופת מילוי המקום יש צורך למנות שר קבוע למשרד, בין על דרך צירוף נוסף ובין בדרך של שינוי חלוקת התפקידים בין השרים המכהנים. שתי הדרכים מחייבות אישור של מליאת הכנסת".
לדבריו, פקיעת כהונת שרים אלו ללא מינוי שר קבוע תחתיהם תביא למצב חריג שבו המשרדים הללו יישארו ללא שר מכהן - מה שישתק חלק מפעילותם. "כתוצאה מכך, סמכויות רבות המוקנות לשרים אלו ייוותרו ללא כל גורם אשר יוכל להפעילן. על מנת להימנע מהפגיעה הצפויה בכך בפעילות הממשלה והמשרדים, וכתוצאה מכך – באינטרסים ציבוריים כבדי משקל – אבקש להדגיש בפניכם את הצורך החיוני בקידום מינויים של שרים קבועים במקום השרים המכהנים כיום במילוי מקום במשרדים האמורים".
2 צפייה בגלריה
איתן גינזבורג בריאיון אולפן
איתן גינזבורג בריאיון אולפן
ח"כ איתן גינזבורג
(צילום: ירון ברנר)
בפנייתו של גנץ אל נתניהו הוא דרש להעלות את מינויו של גינזבורג "על מנת למנוע שיתוק קשה שיפגע באזרחי ישראל וייצור ואקום שלטוני".
מנדלבליט ציין במכתבו גם את התאריכים שבהם יפקעו כהונות ממלאי מקים השרים: מינויו של גנץ במשרד התקשורת, במקום יועז הנדל שעזב את הממשלה עם הצטרפותו למפלגתו של גדעון סער, יפקע ב-16 במרץ; מינויו של יובל שטייניץ במשרד משאבי המים, במקום זאב אלקין שהתפטר עם הצטרפותו למפלגתו של סער, יפקע ב-27 במרץ. גם מינויו של יואב גלנט במשרד להשכלה הגבוהה והמשלימה, במקום אלקין, יפקע ב-27 במרץ.
מינויו של גנץ במשרד המשפטים, במקום אבי ניסנקורן שהתפטר עם הצטרפותו למפלגתו של רון חולדאי, יפקע ב-1 באפריל. מינויו של איציק שמולי במשרד לשוויון חברתי, במקום מרב כהן שהתפטרה עם הצטרפותה ל"יש עתיד", יפקע ב-8 באפריל. לבסוף, מינויו של חילי טרופר במשרד המדע והטכנולוגיה, במקום יזהר שי שהתפטר עם הצטרפותו למפלגת תל"מ של משה (בוגי) יעלון, יפקע ב-12 באפריל.