תאילנד מתכננת להפוך כמחצית מבתי הכלא שלה לאטרקציות תיירותיות, כדי להגדיל את מספר המבקרים במדינה הנאבקת להתאושש מהמשבר הכלכלי שנגרם כתוצאה ממגפת הקורונה.
3 צפייה בגלריה
סלפי בתא? כלא אלקטרז
סלפי בתא? כלא אלקטרז
סלפי בתא? כלא אלקטרז
שר המשפטים סומסק תפסוטין אמר כי ב-72 מתוך 143 בתי הסוהר במדינה יתקיימו אירועי ספורט, תערוכות אמנות ותחרויות בישול. בנוסף יימכרו בהם מזכרות שיכינו האסירים.
פיילוט של התוכנית כבר פועל בחמישה בתי כלא, כולל בערים טראט, רייונג וראטצ'אבורי. לדברי תפסוטין, מלבד משיכת תיירים, התוכנית גם תכין את האסירים ל"חיים נורמליים בחברה" ותשנה את דימוי בתי הסוהר "מעולם של דמדומים לעולם של הזדמנויות".
תיירות בתי סוהר אינה חדשה. מכלא אלקטרז בסן פרנסיסקו ועד כלא הואה לו הידוע לשמצה בהאנוי שהפך למוזיאון, בתי כלא הפכו לאטרקציות תיירותיות מרכזיות ברחבי העולם. כמה בתי כלא שנסגרו אף הוסבו למלונות יוקרה. בכלא נשים בקולומביה פועלת מסעדה המנוהלת על ידי האסירות וכלא בסינגפור מארח אירוע צדקה מדי שנה.
3 צפייה בגלריה
פיילוט של התוכנית כבר פועל בחמישה בתי כלא
פיילוט של התוכנית כבר פועל בחמישה בתי כלא
פיילוט של התוכנית כבר פועל בחמישה בתי כלא
(צילום: shutterstock)
דבי סטות'ארד, מייסדת ארגון Altsean לזכויות אדם, אמרה כי פיתוי תיירים מבלי להתייחס לבעיות מהותיות במערכת בתי הסוהר בתאילנד, כולל צפיפות ומספר האסירות הגדול, "אינו מקובל". "זה רעיון טוב אם הוא נועד לתת לאסירים יותר כישורים ולעזור להם להשתלב בחברה", אמרה סטות'ארד. "אבל זה צריך להיות חלק מגישה רחבה יותר המבוססת על זכויות וכוללת רפורמה במערכת".
על פי דו"ח של הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם משנת 2017, אוכלוסיית האסירים בתאילנד היא הגדולה ביותר בדרום-מזרח אסיה. לאסירים יש גישה מוגבלת לשירותים רפואיים, מזון, מים ותברואה.
ב-2017 חוקק חוק שנועד לשפר את התנאים בכלא, ומשרד המשפטים בתאילנד התחייב להפחית את הצפיפות, וכן לספק הכשרה מקצועית לאסירים. לדברי שר המשפטים, פרויקט התיירות הוא חלק מתוכנית זו.
3 צפייה בגלריה
קופנגן תאילנד
קופנגן תאילנד
שמונה מיליון תיירים בלבד יבקרו השנה בתאילנד. קופנגן
(צילום: shutterstock)
הכלכלה התלויה בתיירות בתאילנד ספגה מכה קשה בעקבות המגפה. השנה צפויים לבקר במדינה שמונה מיליון תיירים בלבד, חמישית מכלל התיירים שהגיעו בשנה שעברה.
סטיוארט מקדונלד, אחד ממייסדי אתר Travelfish, אמר כי תאילנד הפכה בהצלחה את האיים קו טאו וקו טרוטאו - שהיו בעבר בתי כלא - למוקדי תיירות פופולאריים. עם זאת הוא הוסיף כי משיכת מבקרים לבתי סוהר אינה התשובה למשבר.
"זה מעלה חששות משמעותיים בנוגע לרגישות של מה שעומד לרשות הציבור, וכיצד יגנו על זכויותיהם ועל פרטיותם של אסירים - למשל, האם תהיה להם אפשרות לא להשתתף?", אמר מקדונלד. "בתי הסוהר צריכים לעבוד על שיקום אסירים ללא קשר למשיכה תיירותית שייתכן שתשתלב בתהליך".