אוחנה בריאיון ל-ynet
(צילום: משי בן עמי)

המאבק על חיסונם של כ-14 אלף אסירים שנמצאים כיום בבתי הסוהר בישראל תפס תאוצה בסוף השבוע האחרון, לאחר שהשר לביטחון פנים אמיר אוחנה הודיע כי לא יאפשר בינתיים לחסן אסירים - כולל מי שמלאו לו 60 וכן בעלי מחלות רקע. אתמול (יום א') הוגשו עתירות לבג"ץ והיום הודיעו השופטים כי הן התקבלו והנושא יידון בעתיד הקרוב. בינתיים, אסירים רבים הביעו דאגה לשמע החלטת השר אוחנה.
א׳, בן 24 הכלוא בבית סוהר בצפון הארץ, סיפר על החששות הגדולים והאכזבה מהשר אוחנה. "זה נכון שאם הייתי בחוץ לא הייתי זכאי לקבל חיסון, אבל אני הפה של האנשים הזקנים יותר באגף. לא יכול להיות שנותנים לאנשים בני 70 שנמצאים כאן לשחק ברולטה. אולי הם יידבקו ואולי לא".
ח"כ ארבל מש"ס מתייחס לחיסון האסירים
(צילום: ערוץ כנסת)

2 צפייה בגלריה
תמונה של אסירים בישראל
תמונה של אסירים בישראל
ארכיון
(צילום: אביגיל עוזי)
לדבריו, "כמעט בכל בתי הסוהר אובחנו אסירים כמאומתים לנגיף. גם פה, אצלנו. זה בגלל שהסוהרים נכנסים ויוצאים וזה ברור שזה יקרה. למה אוחנה מחכה? שימותו ארבעה-חמישה אסירים? לא שזה באמת יזיז לו. אנחנו יודעים שלא אכפת לו מאיתנו".
אסיר אחר מכלא במרכז הארץ שהחלים מקורונה, אמר בשיחה עם ynet: "אני שומע שהסוהרים מתחסנים. זה טוב, אבל הבעיה היא איתנו. יש לנו מסכות שנתנו לנו אבל אי אפשר לנשום איתן ולא מחליפים אותן; אולי אחרי שלושה או ארבעה חודשים, אז אני ורבים אחרים קונים מסכות רגילות בקנטינה".
הוא הוסיף: "אנשים לא מבינים את הלחץ שלנו. אין חופשות, יש לי ילדה קטנה שלא החזקתי בידיים עדיין. לא ראיתי אותה. זה קשה מאוד. צריך לחסן אותנו".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ עם בנימין נתניהו
בני גנץ עם בנימין נתניהו
בני גנץ עם בנימין נתניהו
(צילום: AFP)
עו"ד רותם טובול, שהגישה עתירה בשם יותר מאלף אסירים יחד עם עמותת דרור למשפחה, אמרה: "יותר מתמיד, בעת משבר חסר תקדים נדרשת המדינה לגלות אחריות ולעשות הכול על מנת להציב את ערך חיי האדם של עשרות אלפי אנשים ולבצע בחינה מדוקדקת של הנושא על מנת לייצר הגנה על אוכלוסיה מוחלשת".

גנץ לנתניהו: "חמור שאוחנה מתעלם מהנחיות היועמ"ש"

סוגיית חיסון האסירים עולה מדרגה הערב ( יום ב'), זאת לאחר ששר הביטחון בני גנץ פנה בנושא לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב חריף, שבו הוא ביקר את התנהלות השר לביטחון פנים אמיר אוחנה וכן הזכיר לנתניהו כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כבר קבע כי החלטת השר ניתנה שלא בסמכות.
"חמור מאוד שהשר לביטחון פנים בוחר להתעלם מהנחיות משרד הבריאות והיועץ המשפטי", כתב גנץ, "תוך פגיעה בבריאות הציבור. חמור אף יותר כי השר לביטחון פנים מקבל החלטות פוליטיות המבקשות להחליף את בית המשפט שגזר על האסירים עונש, תוך שהוא מוכן לסכן חיי אדם. מדובר לא רק במהלך שאינו חוקי, אלא בהתנהלות שפוגעת במאבק הלאומי בקורונה".
במכתבו מציין השר כי התבטאותו של אוחנה "בריונית ולא מכבדת", ומזכיר כי חובת המדינה לשמור על האסירים שנמצאים בחזקתה. הוא ביקש מנתניהו להורות לאוחנה להפוך את החלטתו ולהנחות את הגורמים המקצועיים לחסן את האסירים לפי הפרמטרים שקבעו משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה.
"פוליטיזציה של המאבק בקורונה עלולה להביא להשלכות חמורות באמון הציבור וביכולתה של הממשלה להילחם בנגיף ולקבל החלטות ענייניות לטובת הציבור", נכתב.
ענת ליטוין, מנהלת מחלקת כלואים בעמותת "רופאים לזכויות אדם", מסרה כי "פנייתו של גנץ מוכיחה שהחלטתו של השר לביטחון פנים היא פסולה וחריגה אפילו בקרב הממשלה עצמה, וכי אין לה כל לגיטימיות חוקית או פוליטית. סירובו הדמגוגי של אוחנה לחסן אסירים הוא התעמרות מהסוג המביש ביותר, ומהווה פגיעה כה בוטה באחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר בישראל, שאסור להשלים איתה אפילו יום נוסף.
"עוד לפני שבג"ץ אומר את דברו, האחריות מונחת כעת לפתחו של ראש הממשלה שישים קץ למופע האימים של אוחנה ויבטיח כי החיסונים יחולקו באופן שוויוני ולפי שיקולי בריאות מקצועיים לכל אוכלוסיית הכלואים".