הצהרת שר הבריאות, הבוקר
(צילום: נדב אבס)

שר הבריאות יולי אדלשטיין קרא הבוקר (יום ג') לשרי הממשלה להחליט על הטלת סגר מלא ומהודק לנוכח העלייה בתחלואה. "אנחנו מבקשים לבנות גשר בין מצב התחלואה הנוראי לבין הצלחת החיסונים", אמר אדלשטיין לקראת ישיבת הממשלה בשעה 14:45. "נוכל לבנות את הגשר בתנאי אחד - שלא נשחק בכאילו. צריך להגיע לסגר מלא במדינת ישראל ללא עבודה, חוץ מעבודה חיונית, עם מערכת חינוך סגורה ואפס התקהלויות".
להערכתו, "לא לעשות כלום היום זה עוד מאות רבות של מתים ועוד אלפי חולים קשה. הממשלה קיבלה את ההחלטה על סגר ימי תשרי כשהיינו עם 2,900 מאומתים ליום. אנחנו היום ספרנו יותר מ-8,000 מאומתים ועוד לא התקבלה החלטת ממשלה".
2 צפייה בגלריה
יולי אדשלטיין
יולי אדשלטיין
השר אדלשטיין. "לא לשחק בכאילו"
(צילום: נדב אבס)
אדלשטיין הוסיף: "יש אפשרות לצאת מזה. אם נשים בצד את כל השיקולים הלא ענייניים ונזכור שיש במדינה ערבות הדדית. אני מציע שכל אזרח יחשוב מה האחריות האישית שלו. אפשר לצאת מהצרה הזו ולא להגיע למצב של אותן מדינות שאנחנו כל כך אוהבים לקחת מהן דוגמה בשנים הרגילות".
לשאלת ynet, השיב שר הבריאות כי ההתמהמהות והעיכוב בהחלטות עולות בחיי אדם. "חלק מאותם חולים הם קשישים, שכבר קיבלו את הזריקה הראשונה של החיסון", אמר. "הם כבר היו מטרים מלהינצל מהמחלה הזו, והיום יש התפרצויות בבתי אבות, איפה שהחיסונים כבר התבצעו. אולי עוד לא מאוחר לבלום. הכדור בידיים של הממשלה היום ומחר בידי הכנסת. מתי הציבור זעק – תעשו סגר? ראשי הרשויות ואנשים ברחוב אומרים תפסיקו, תעשו סגר".
הוא הוסיף כי לא יהיו הנחות לאף אחד במדינת ישראל כלשונו, כשנשאל אם גם מערכת החינוך החרדית תיסגר במקרה של סגר מהודק. "הסגירה תהיה סגירה, ולא יהיו מיוחסים בשום תחום וציבור. הגיע הזמן לפעול יחד ולהבין את זה", הוא ציין. "אני רואה בכל מי שמנסה לטרפד החלטות בריאותיות אשמים. מספיק עם האנרכיה הזו. בואו נעשה דברים שכל בר דעת מבין שהם נחוצים".

"עבריינים ניסו להתגנב על חשבון הקשישים והחולים"

אדלשטיין נשאל גם על התנהלות מבצע החיסונים, ותקף את שר החינוך יואב גלנט על כך שהלין על חיסון עשרות עובדי רשות שדות התעופה על פני המורים. "יושב שר החינוך ואומר שחיסנו אותם ולא את המורים. כן, 180 איש שנמצאים במגע יום יומי עם הציבור בשדה התעופה אכן קיבלו חיסונים", אמר בכעס. "היו עבריינים שניסו להתגנב על חשבון הקשישים והחולים. התופעה בתל אביב מצערת. אין עודפי חיסונים של 2,000 חיסונים".
ד"ר שרון אלרעי-פרייס בהסבר על הנתונים
(צילום: נדב אבס)

עוד ציין שר הבריאות כי לא ידוע לו על הקדמת משלוח חיסונים של חברת מודרנה, בניגוד להודעת החברה מהלילה. "הלוואי שזו הייתה הבשורה אבל לצערי הרב לפי ההסכמים הקיימים עמם, אנחנו מאוד מצפים לבואם של החיסונים, שעברו את כל האישורים. לצערי רק בעוד חודשיים נראה את המשלוחים שלהם. ברגע שיגיעו נשתמש בהם בחפץ לב. אם החברה תרצה להקדים נשמח מאוד. לאף אחד במשרד הבריאות אין ידיעה שזה הולך להיות".
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, אמרה כי 65% מאזרחי ישראל נמצאים ביישובים אדומים או כתומים כיום. "כל המדינה, יותר מ-95% נמצאים במקדם הדבקה של מעל 1. כל המדינה בהתפשטות", אמרה.
2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
התחזיות נשברו. ד"ר אלרעי-פרייס
(צילום: נדב אבס)
היא הוסיפה: "גם אם נבלום עכשיו, אנחנו יודעים שהמספרים ימשיכו לעלות. אנחנו שוברים את התחזית של החולים הקשים והקריטיים. היא התממשה יותר משחשבנו. כמות החולים הקשים והקריטיים עולה – ויוצרת עומס אדיר בבתי החולים".
הריאיון עם פרויקטור הקורונה, הבוקר
(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)

"אנחנו רואים את המספרים עולים יום יום, גם את החולים הקשים. עברנו את רף 800 חולים קשים, שהוא קו אדום", אמר הבוקר פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש מוקדם יותר לאולפן ynet. "כל התמהמהות משמעותה חיי אדם, והארכת התקופה שנצטרך לחיות בה בסגר הדוק". הוא המליץ להורים לשקול את שליחת הילדים לבתי הספר, בייחוד בערים אדומות.
פרופ' אש ציין עוד כי במצבים מסוימים יתאפשר לערבב בין החיסונים של חברת מודרנה לאלה של חברת פייזר, במקרה ששני סוגי החיסונים יהיו זמינים. "ועדת החיסונים אישרה את זה ונשתדל בתכנון שזה לא יקרה אבל האפשרות קיימת", הבהיר אש. הפרויקטור התייחס גם לעלייה היומיומית בתחלואה, ואמר כי העומס הגדול בבתי החולים בצפון ובירושלים מורגש מאוד. "אי אפשר לסבול עוד עלייה בתחלואה", אמר לפני הדיון בממשלה על הידוק הסגר.
אתמול אובחנו בישראל 8,311 נדבקים חדשים בנגיף - המספר הגבוה ביותר מאז 30 בספטמבר. יותר מ-111 אלף בדיקות בוצעו אתמול, ושיעור הבדיקות החיוביות עמד על 7.4%. לפי נתוני השר אדלשטיין, שיעור החיוביים ללא בדיקות סקר היה גבוה אף יותר - ועמד על 8.3%. מקדם ההדבקה הארצי עומד היום על 1.27. מקדם ההדבקה במגזר הערבי הוא 1.04, במגזר הכללי 1.29 ובמגזר החרדי 1.4.
בשבוע האחרון, כך עולה מנתוני משרד הבריאות, קיבלו 26% מהנבדקים בביתר עילית תשובה חיובית. באלעד עמד נתון זה על 19%, במודיעין עילית 18%, בבני ברק 16%, בנצרת 16%, בכפר קאסם 14%, בירושלים 13%, בצפת 11%, באשדוד 8%, בחיפה 6%, באשקלון 6%, בפתח תקווה 6%, בחולון 5%, בתל אביב יפו 4%, ברמת גן 4%, בראשון לציון 4%, באילת 3%, בגבעתיים 3% וכך גם בקריית אונו, רעננה, כפר סבא, נס ציונה והרצליה. ברמת השרון שיעור החיוביים בשבוע האחרון עמד על 2%.