עיתון ברוסיה דיווח הבוקר שאיש האופוזיציה אלכסיי נבלני, שמאושפז במצב קשה אחרי שלפי החשד הורעל, היה תחת מעקב משטרתי נרחב בימים שקדמו לאשפוזו.
ביום חמישי התמוטט נבלני בטיסה מסיביר למוסקבה. לפני ההמראה ישב בבית קפה בשדה התעופה בעיר טומסק ולטענת אנשיו שתה תה מורעל. גורמים ביטחוניים ברוסיה אמרו לעיתון "מוסקובסקי קומסומולץ" שלפני האשפוז עקבו אחרי נבלני אנשי שירות הביטחון FSB, שהיו בבגדים אזרחיים. גם מצלמות אבטחה עקבו אחרי תנועותיו של איש האופוזיציה.
3 צפייה בגלריה
רוסיה אלכסיי נבלני אחרי ש הורעל מובל ל בית חולים
רוסיה אלכסיי נבלני אחרי ש הורעל מובל ל בית חולים
נבלני מפונה לבית החולים בסיביר
(צילום: EPA)
בשבת, אחרי טענות שהרופאים בבית החולים באומסק בסיביר "מושכים זמן", הועבר נבלני לטיפול רפואי בגרמניה. נבלני בן ה-44 היה בתרדמת כשפונה מבית החולים במטוס שלקח אותו לברלין. בבית החולים בברלין טרם פרסמו עדכון על מצבו. אתמול אמרו בארגון זכויות האדם שסייע להעביר את נבלני לגרמניה שמצבו "מדאיג מאוד".
גורמים בשירות הביטחון הרוסי תיארו היום בצורה מפורטת את לוח הזמנים של נבלני לפני שהתמוטט. הם סיפרו לעיתון הרוסי כמה חדרים הזמין הצוות של נבלני במלון בסיביר, וציינו שנבלני לא רצה לישון בחדר שהוזמן על שמו. לפי העיתון, במעקב המשטרתי התברר שאחד מתומכיו של נבלני שכר עבורו דירה, ושמשלוח של סושי הגיע לדירה.
"היקף המעקבים לא מפתיע אותי בכלל, אנחנו היינו מודעים לכך היטב עוד קודם", אמרה קירה ירמיש, הדוברת של נבלני. "מה שמפתיע, בכל זאת, זה שגורמים בשירות הביטחון לא מתביישים לפרט על זה".
3 צפייה בגלריה
רוסיה אלכסיי נבלני שותה לכאורה תה לפני ה עלייה למטוס אולי הרגע שבו הורעל
רוסיה אלכסיי נבלני שותה לכאורה תה לפני ה עלייה למטוס אולי הרגע שבו הורעל
רגע ההרעלה? נבלני בבית הקפה בשדה התעופה
גורמי הביטחון ששוחחו עם העיתון הרוסי אומרים שהמעקב שלהם אחרי נבלני לא חשף שום פרט חשוד, שעשוי להיות קשור למצבו הרפואי. הם מאמינים שאם נבלני אכן הורעל ההרעלה הייתה בשדה התעופה או במטוס. כאמור, אנשיו של איש האופוזיציה טוענים שהורעל בבית קפה בשדה תעופה בסיביר.
הגורמים ממתינים לתוצאות בדיקות המעבדה של הדגימות שנלקחו על ידי המשטרה, מהמקומות שבהם שהו נבלני ואנשיו במהלך הביקור בסיביר - כולל דגימות אוויר. התוצאות הראשוניות צפויות להיות מחר, ובהמשך השבוע יגיעו תוצאות הבדיקות שבחנו הימצאות של חומרים רדיואקטיביים. לא ברור אם התוצאות יתפרסמו לציבור.
3 צפייה בגלריה
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
הרופאים בסיביר: לא מאמינים שנבלני הורעל
(צילום: רויטרס)
הרופאים בבית החולים באומסק בסיביר, שבו אושפז נבלני לפני שהועבר במטוס מיוחד לברלין, אמרו שהם לא מאמינים שהוא הורעל. לפי האבחון שלהם הוא סבל ממחלה מטבולית שייתכן שנגרמה בגלל רמה נמוכה של סוכר בדם.
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר בשישי שעדיין לא ברור מה גרם לנבלני להתמוטט. לפני כן אמר פסקוב שרוסיה תחשוד שמדובר בהרעלה רק אחרי בדיקות מעבדה שיאשרו את החשד. בניגוד לטענות שהרופאים שטיפלו בנבלני בסיביר "מושכים זמן" אמר פסקוב שהרופאים עשו כל שביכולתם לעזור לו.