טיסת ניסוי אחרונה של מטוס רה"מ
(צילום: חגי דקל)

משרד ראש הממשלה פרסם מכרז לתפקיד מנהל בכיר למערך מטוס ראש הממשלה "כנף ציון", שצפוי להתחיל בקרוב בפעילות מבצעית. במסגרת תיאור התפקיד במכרז נכתב, בין השאר, שהוא דורש "אחריות כוללת לניהול מערך ההפעלה והתחזוקה השוטפות של מטוס ראשי מדינה, לרבות המערך המנהלי התומך. פיקוח, תיאום וסנכרון בכל הנוגע לבעלי התפקידים ואחריות על ההתנהלות מול הגופים השותפים לפרויקט (משרד הביטחון, חיל האוויר ושב"כ), בהתאם לנהלי העבודה הרלוונטיים לעניין זה".
מנהל מערך מטוס ראש הממשלה יקבל גם את האחריות על ההתנהלות מול רשות התעופה האזרחית בכל הנוגע לשינויי רגולציה ודרישות בינלאומיות. כמו כן, הוא יקבל אחריות על תיאום בין הגורמים הרלוונטיים במשרד להפעלת המטוס ובכללם - אגף ביטחון וחירום, אגף מערכות מידע, אגף נכסים ולוגיסטיקה, תקשורת רה"מ, לשכת העיתונות הממשלתית, מזכירות צבאית, המועצה לביטחון לאומי ולשכת ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
 מטוס ראש הממשלה המריא הבוקר לטיסת המבחן השלישית
 מטוס ראש הממשלה המריא הבוקר לטיסת המבחן השלישית
דרוש מנהל בכיר. מטוס ראש הממשלה
(צילום: עידו וכטל)
מנהל המערך יהיה אחראי גם להתנהלות התעשייה האווירית, לרבות התפעול והתחזוקה השוטפת של ההאנגר בנבטים (שבו מוחזק מטוס ראש הממשלה) וקבלני שירותים נוספים בהתאם לצורך. המנהל יקבל דיווחים שוטפים, דו"חות מבצעיים, דיווחים על אירועים חריגים, ליקויים, תקלות ותקריות מהממונה על כשירות אווירית נמשכת, בין היתר בהתאם להוראות לפי חוק הטיס. הוא יהיה אחראי גם לביטוח המטוס.
דרישות הסף לתפקיד הן תואר ראשון, שש שנות ניסיון בתעופה בדגש על היכרות עם תעופה בינלאומית (מבצעי או צוות אוויר), ניסיון ניהולי של ארבע שנים וניהול של לפחות שמונה עובדים בעבר. הוא יידרש לעבוד ב"שעות בלתי שגרתיות", ובמכרז צוין גם כי העבודה כרוכה בטיסות בארץ ולחו"ל. עוד בדרישות סף: אזרח ישראלי או תושב קבע בישראל, מעל גיל 25, בעל רישיון לנשיאת כלי ירייה - והכל בהתאם לסיווג בטחוני ברמה גבוהה ואישור היחידה לאבטחת אישים.
במכרז נקבע כי המשרה נמנית על רשימת המשרות בסגל הבכיר. המינוי הוא לתקופה של שש שנים, שניתן יהיה להאריכה בשנתיים נוספות. לפני כמה חודשים פרסם משרד ראש הממשלה מכרז למינוי קב"ט מיוחד לטובת מטוס ראש הממשלה שתפקידו יהיה לנהל את "מערך אבטחת מטוס ראשי מדינה בארץ, במתארים שייקבעו על-ידי שירות הביטחון הכללי, בהתאם להוראות החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים".
לפי המכרז, קב"ט המטוס יקבל אחריות על תכנון, ארגון וניהול פעולות האבטחה הדרושות לשם רציפות אבטחתית למטוס ראשי המדינה ולאבטחת מתקן הקבע בבסיס נבטים. הוא יהיה אחראי גם במהלך טיפולי תחזוקה וטיסות אימונים מחוץ למתקן הקבע, ויצטרך לנהל ממשקי עבודה מול גורמים כדוגמת משכן הנשיא, היחידה לאבטחת אישים בשירות הביטחון הכללי, חיל האוויר, תעשייה אווירית וחברות התעופה הישראליות.
2 צפייה בגלריה
טיסת ניסוי אחרונה של מטוס ראש הממשלה
טיסת ניסוי אחרונה של מטוס ראש הממשלה
פעילותו המבצעית של המטוס תחל בקרוב
(צילום: מוטי קמחי)
כפי שנחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", הפעלת המטוס נדחתה בעבר בכמה חודשים עקב החלטה להקים בסיס ייעודי בתוך בסיס נבטים שבו יחנה המטוס ובו הוקמו גדרות, אמצעי אבטחה, מצלמות, מתקני שמירה.
התעשייה האווירית עובדת על המטוס יותר מארבע שנים והוא הפך לבור ללא תחתית. עד כה אישרה הממשלה לפרויקט 729 מליון שקל לרכישת המטוס - בואינג ER767-300 בן 20 שנה, שנרכש לאחר שירות ארוך בחברת תעופה אוסטרלית ונחת בישראל ב-22 ביולי 2016. בתוך מטוס ראש הממשלה נבנה תא נוסעים מחודש שכולל חדר מנוחה לראש הממשלה, חדר ישיבות ומקומות ל-116 אנשי פמלייה.
המטוס אשר צבוע בכחול ולבן ושמגן דוד גדול מצוייר על זנבו, זכה למספר הרישוי הייחודי 4X-ISR. הוא יכול לטוס בטיסה ישירה לארה"ב או סין, מצויד במערכות קשר המאפשרות קשר מאובטח לראשי המדינה עם הארץ. כמו כן הותקנו בו מערכת הגנה עצמית נגד טילים מתוצרת אלביט, מהסוג המותקן במטוסי חברות התעופה הישראליות, המשתמשת בלייזר כדי "לעוור" טילים המשוגרים לעברו. כמו כן הותקנו בו מערכות הגנה מפני תקיפת סייבר.