ראשי הערים "המורדים": "ילדינו לא הפקר"
(צילום: משי בן עמי)

הממשלה תתכנס הערב (יום ג') לדון בדרישה להרחיב את פתיחת מוסדות החינוך ובמגבלות שתטיל בחג הפורים - על רקע חשש מהתקהלויות המוניות שיובילו לגל תחלואה נוסף. בעוד שכחול לבן דורשת לפתוח במתכונת חלקית את כל החינוך בערים הצהובות והירוקות, במשרד הבריאות מתנגדים לכל פתיחה נוספת שלא נכללה במתווה המקורי.
באשר לפורים, בשלב זה מסתמן שהממשלה תאשר בדיון את הצעת משרד הבריאות להטיל בשלושת ימי החג - חמישי, שישי ושבת הקרובים - עוצר לילי שיחל בכל ערב בשעה 20:00 ויסתיים בשעה 05:00 לפנות בוקר שלמחרת.
4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין בני גנץ
יולי אדלשטיין בני גנץ
מחלוקת בחינוך - אך הסכמה מסתמנת על עוצר לילי. אדלשטיין וגנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי, דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
בשלטון המקומי דורשים לפתוח את כיתות ז'-י' אחרי החג. לימודים בירושלים
(צילום: EPA)
שר הביטחון גנץ צפוי לדרוש בישיבת הממשלה את פתיחת מערכת החינוך בערים ירוקות וצהובות במתכונת חלקית, כולל מתווה של חצאי כיתות בשכבות ז'-י'. בנוסף, בכחול לבן מבקרים את שר החינוך יואב גלנט, שלא מנהל משא ומתן עם ארגוני המורים על החזרת ימי לימוד בקיץ - ודורשים לראות התקדמות בנושא.
בניגוד לעמדת כחול לבן, לשכת שר הבריאות מסרה אתמול כי משרד הבריאות לא מסכים לפתיחת כיתות ז'-י' בשלב הנוכחי. לפי הלשכה, "משרד הבריאות והשר אדלשטיין עומדים על דעתם שאסור לטעות ולהקדים את השלב הבא בפתיחת המשק לפני שיחלפו שבועיים מהפתיחה האחרונה, כדי שנוכל לראות את השלכות פתיחת חלקים גדולים במערכת החינוך והמסחר מבחינת התחלואה. השמועות על הסכמה לכאורה להקדמת השלב הבא בפתיחת מערכת החינוך, של כיתות ז'-י', אינן נכונות".
שר הבריאות הנחה את מגן ישראל לבצע "חיתוך רמזור" של השבוע כבר היום, באופן שיאפשר לתלמידים בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות להגיע ללימודים יום לפני היציאה לחופשת פורים. בשבוע הבא חיתוך הרמזור יחזור להתבצע ביום רביעי.
4 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"לא הגיוני שהחיסון יעיל ב-99% וילדי החטיבה נשארים בבית". חיים ביבס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חרף התנגדות משרד הבריאות לפתיחה נוספת של החינוך, בימים אלה מתקיימים דיונים על מתווה "משפחה ירוקה" שהציג יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס. לפי המתווה, פתיחה מבוקרת של מערכת החינוך בהסתמך על מבצע החיסונים אפשרית כבר ב-1 במרץ. במסגרת המתווה משפחות מחוסנות ומחלימות יוגדרו כ"משפחות ירוקות" שיקבלו אישור לצאת למסגרות החינוך. בשלב זה במשרד הבריאות מתנגדים למתווה ודורשים להמשיך בתוכנית המקורית, שבה כיתות ז'-י' בערים ירוקות, צהובות וכתומות-גבוליות ייפתחו ב-7 במרץ.
"משפחה ירוקה" לפי ביבס היא כזו שבה כל בני הבית מגיל 16 ומעלה הם כאלה שהתחסנו ואוחזים בתו ירוק, או החלימו ואוחזים בתעודת מחלים. כחלק מהמתווה, יתר התלמידים, שאין להם אישור "משפחה ירוקה", ימשיכו ללמוד מרחוק באמצעים קוליים. המורים יצטרכו להיות מחוסנים גם כן, או לחילופין יעברו בדיקות קורונה מדי יומיים.
בתחילת השבוע יצא ביבס נגד פתיחת המסחר אל מול השארת הילדים בבתים, ואמר כי "זה לא הגיוני ולא מתקבל על הדעת שמשרד הבריאות יוצא בכותרות על יעילות של 99% לחיסון של פייזר ומצד שני ילדי החטיבה ברשויות המחוסנות הירוקות והצהובות נשארים בבית". למרות זאת, השלטון המקומי לא תמך ביוזמת פורום "15 הערים העצמאיות" לפתוח בניגוד להחלטת הממשלה את בתי הספר עבור כיתות ז'-י'. ביבס קרא בוועידת ynet ו"ידיעות אחרונות" לרשויות לפעול לפי החוק, וביקש מהממשלה לאשר את חזרת התלמידים ב-1 במרץ.
ביבס על החינוך: "הכי גרוע - לקרוא לעבור על החוק"
(צילום: סנטרל הפקות)

ראשי המועצות האזוריות דרשו את חזרתן של כיתות ז'-י' לבית הספר כבר מחר, לחגיגות חג הפורים, כדי לאפשר לתלמידים ליהנות מהחג בבית הספר, תחת השגחה ובקפסולות בלבד. מרכז השלטון האזורי בישראל, שמייצג את 54 המועצות האזוריות, פנה אתמול לראש הממשלה ולשרים בהצעה לפתיחת הלימודים בכיתות ז'-י' במועצות האזוריות, בטענה שרובן מוגדרות ירוקות וצהובות.
יו"ר מרכז השלטון האזורי, שי חג'ג', ויו"ר ועדת החינוך במרכז השלטון האזורי, ערן דורון, כתבו כי "אנחנו רואים חשיבות גדולה בהשבת התלמידים לבתי הספר. בציבור לא מבינים כיצד ניתן להיפגש בקניון אך לא בבתי הספר". ממרכז השלטון האזורי נמסר כי תחילה ישימו דגש על מפגשי ייעוץ וחברה ופחות על לימודי ליב"ה, וכך להעניק לתלמידים קשב וסיוע רגשי. משרד הבריאות, כצפוי, מתנגד גם לכך.

עוצר לילי בפורים, המשטרה תפזר מסיבות

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אתמול ל-ynet כי הוא חושש מהתפרצות נוספת של הקורונה בעקבות התקהלויות בפורים. לדבריו, "החשש הגדול שלנו זה אותה אווירת סוף הקורס שאנשים מדברים עליה, שעשרות אנשים יתקהלו מתוך מחשבה שהם מחוסנים". אדלשטיין הזהיר כי אנשים שקיבלו מנת חיסון ראשונה "מרגישים כמו אביר עם המגן שלו", והוסיף: "אין תחזית מדויקת, אבל זה יכול להיגמר בהתפרצות נוספת בעוד 12 יום מעכשיו. שני שליש מהאוכלוסייה שלנו לא מוגנים כרגע. לנגיף יש שדה התפשטות מאוד רחב והוא לא יפספס את ההזדמנות".
למה צריך עוצר לילי בפורים? אדלשטיין מסביר
(צילום: סנטרל הפקות)

4 צפייה בגלריה
תורים בכניסה לחנויות צעצועי מורן והפיראט האדום
תורים בכניסה לחנויות צעצועי מורן והפיראט האדום
המשטרה תפזר מסיבות. תורים לתחפושות בראשון לציון ובאור יהודה
(צילום: נועה לביא)
בדיון במועצה לביטחון לאומי, שבו השתתף גם פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש ונציגים ממשרד הבריאות וממשרדים אחרים, הסכימו הנוכחים כי יש להטיל עוצר לילי בימי חג. עם זאת, המשתתפים בדיון החליטו שאירועי התרבות שנקבעו לסוף השבוע של פורים יועברו לידיעת המשטרה ויוכלו להתקיים למי שיציג כרטיסים ולבעלי "תו ירוק" - וכך גם לגבי שלושה משחקי כדורסל שכבר נקבעו מראש ואמורים להתקיים במוצאי שבת. בדיון סוכם כי המשטרה תעשה מאמץ לאתר מסיבות מתוכננות ותפעל לפיזור התקהלויות.
בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" אמר אדלשטיין כי ידרוש בממשלה גם צמצום משמעותי של התחבורה ציבורית בפורים - הן צמצום של מספר האוטובוסים והן הגבלה של כמות הנוסעים בהם. בסוף השבוע התקבלו אינדיקציות על מסיבות רבות שמתוכננות להתקיים, וגם על טישים מתוכננים במגר החרדי. לכן נדרש העוצר הלילי - אך כדי לצמצם כמה שאפשר הגעה של צעירים וחרדים למקומות הומי אדם גם בשעות היום נדרש צמצום התחבורה הציבורית.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הממשלה אתמול כי "אנחנו צריכים לעשות הכול כדי לעבור את חג הפורים עם מינימום תחלואה ומינימום אבדות בנפש. אנחנו שומעים על התארגנויות של מסיבות ואירועים רבי משתתפים בניגוד להנחיות בימי החג. עלינו למנוע זאת. ביקשתי ממשרד הבריאות ומהמל"ל שיציגו בפנינו מתווה מגובש שמצד אחד יאפשר לציין את שמחת החג בצורה מבוקרת ומהצד השני לא יביא להתפרצות מחודשת של המגפה".
לשכת ראש הממשלה ביקשה לדון במגבלות על פורים כבר בישיבת הממשלה אתמול - אך גנץ סירב בנימוק שאין עדיין תקנות, אין מצע לדיון, אין מצג ולא ייתכן שההתנהלות תהיה "כמו שוק". לכן לשכת ראש הממשלה הודיעה שהישיבה על העוצר הלילי תתקיים היום.
פורסם לראשונה: 22:34, 22.02.21