ראש העיר רוסס בגז מדמיע
ראש העיר פורטלנד טד ווילר רוסס בגז מדמיע, אחרי שהצטרף למפגינים שמחו על הגזענות והאלימות המשטרתית.
המהומות הליליות בהפגנות בפורטלנד נמשכות כבר כמה שבועות. לעיתים קרובות השוטרים, והכוחות הפדרליים שנשלחו לסייע להם (בניגוד לעמדת פורטלנד ומדינת אורגון), משתמשים בגז מדמיע ומכים את המפגינים. לפי עדויות הכוחות והשוטרים גם ירו כדורי גומי.
10 צפייה בגלריה
פורטלנד ראש העיר טד ווילר רוסס בגז מדמיע ב הפגנה
פורטלנד ראש העיר טד ווילר רוסס בגז מדמיע ב הפגנה
ראש העיר טד ווילר עוזב את ההפגנה
(צילום: AFP)

ווילר, ראש עיר דמוקרטי ולא פופולרי במיוחד, ביקר את המפגינים מחוץ לבית המשפט הפדרלי במרכז העיר - אזור שהפך למוקד המחאה שלהם. הוא קרא לכוחות הפדרליים שנשלחו לאזור לעזוב את העיר. "הם לא רצויים פה", אמר.
ווילר, שמכהן גם כנציב המשטרה בפורטלנד, הגיע להפגנה כדי לנסות ולהרגיע את הרוחות אחרי 54 ימים רצופים של הפגנות. הוא נתקל במפגינים שזועמים גם עליו. הם דרשו את התפטרותו וצעקו לעברו "תתבייש". חלקם אמרו שהוא היה צריך לעשות יותר כדי להגן על תושבי העיר. הוא ספג קללות והיו גם כמה שהשליכו לעברו בקבוקי מים.
10 צפייה בגלריה
פורטלנד ראש העיר טד ווילר רוסס בגז מדמיע ב הפגנה
פורטלנד ראש העיר טד ווילר רוסס בגז מדמיע ב הפגנה
(צילום: gettyimages)
המהומות בפורטלנד מקבלות סיקור נרחב בארה"ב מאז שהממשל החליט ב-4 ביולי לשלוח כוחות פדרליים לעיר, שיסייעו למשטרה המקומית וישמרו על הסדר. שליחת הכוחות הפדרליים עוררה דיון סוער בנושא חירות האזרח בארה"ב, בתקופה של מחאת ענק אחרי רצח ג'ורג' פלויד. הממשל הסביר שהכוחות נשלחו כדי לשמור על המבנים הפדרליים בפורטלנד (בהם בית המשפט הפדרלי), אך בפועל הם ביצעו מעצרים שרחוקים מאותם מבנים.
המפגינים והגורמים ברשויות המקומיות מתייחסים לשליחת הכוחות כחלק מקמפיין הבחירות של דונלד טראמפ. אתמול הודיע טראמפ שכדי לשמור על החוק והסדר ברחובות הוא ישלח כוחות פדרליים לערים נוספות, שכמו פורטלנד גם הן נמצאות בשליטה דמוקרטית, והבטיח לשים סוף ל"פשיעה האלימה ולשפיכות הדמים" באמריקה.
10 צפייה בגלריה
פורטלנד ראש העיר טד ווילר רוסס בגז מדמיע ב הפגנה
פורטלנד ראש העיר טד ווילר רוסס בגז מדמיע ב הפגנה
ווילר, עם משקפי מגן, במוקד ההפגנה
(צילום: AP)
טד ווילר טוען שהסוכנים הפדרליים, ששייכים למשרד לביטחון המולדת, לא עוזרים להרגיע את הרוחות אלא רק מחריפים את האלימות בעירו. בשבוע שעבר פורסמו עדויות קשות על סוכנים שנוסעים בניידות סמויות ועוצרים מפגינים במרכז פורטלנד, לכאורה ללא סיבה.
"הם לא רצויים כאן ולא עברו את ההכשרה המתאימה", אמר ווילר. "אנחנו דורשים שאתם תעזבו ודורשים שהממשלה הפדרלית תפסיק לכבוש את העיר שלנו", אמר ראש העיר פורטלנד.
10 צפייה בגלריה
אורגון ארה"ב פורטלנד הפגנה הפגנות
אורגון ארה"ב פורטלנד הפגנה הפגנות
עוד לילה של מהומות בפורטלנד
(צילום: AFP)

הקהל שהפגין מחוץ לבית המשפט הפדרלי דרשו ממנו להתייחס גם למשטרה המקומית, שגם היא משתמשת בכוח נגד המפגינים. אחד המפגינים שאל את ווילר אם הוא מוכן להפסיק את פעילות המשטרה. כשהוא השיב בשלילה הוא ספג קריאות בוז.
כאלף מפגינים התקבצו מחוץ לבית המשפט הפדרלי בפורטלנד. אחרי שכמה מהם הציתו פחי אשפה מחוץ לבית המשפט, ולפי המשטרה גם השליכו חפצים בוערים לבית המשפט וגרמו לדליקה, הגיעה התגובה של הכוחות הפדרליים.



הכוחות הפדרליים שהיו בבניין ריססו גז מדמיע לעבר המפגינים והשתמשו גם בגז פלפל וברימוני הלם. ווילר, שעטה מסכה והרכיב משקפי מגן, היה בקרבת הכוחות במהלך שני סבבים של שימוש בגז מדמיע. הוא עזב את ההפגנה כשהוא דומע ומשתעל.
"אני לא הולך לשקר – זה צורב. קשה לנשום", אמר אחר כך ראש העיר. "אני יכול לומר בכנות של 100% - לא עשיתי כלום שמעורר תגובה כזאת. זהו תגובה מוגזמת של הכוחות הפדרליים. זו פשוט לוחמה אורבנית". כשווילר עזב את ההפגנה הקהל המשיך לקרוא לו להתפטר, וקרא לעברו "טדי גז מדמיע".