זירת הפיגוע בניס והאירועים למחרת
(צילום: רויטרס)

כמעט שתי יממות מאז פיגוע הדקירה שבו נרצחו שלושה בני אדם בעיר ניס שבריביירה הצרפתית, הגיעו אתמול (יום ו') אלפי חיילים צרפתים לאבטח שורת מוסדות במדינה – מאתרי פולחן ועד בתי ספר, מחשש לפיגועים נוספים. לצד זאת, משפחתו של בראהים אל-עוויסאווי, המחבל מניס, תיארה כי היא מתקשה לקבל את העובדה שהיה מעורב בפיגוע. "אם זה באמת היה הוא, זה בגלל שמישהו גרם לו לעשות זאת", טענה אחותו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
אל-עוויסאווי, צעיר בן 21, במקור מתוניסיה, הגיע לצרפת ב-9 בחודש מאיטליה. אתמול עצרה משטרת צרפת אדם בחשד שהיה בקשר עימו יממה לפני הפיגוע. אל-עוויסאווי ערף את ראשה של אחת הקורבנות לאחר שקרא על-פי עדויות "אללהו אכבר" ורצח עוד שני בני אדם. בהמשך הוא נורה בידי המשטרה, נפצע קשה, טופל בזירה ונלקח משם. מצבו עדיין מוגדר קריטי.
9 צפייה בגלריה
חיילים צרפתים במגדל אייפל בפריז. חשש מפיגועים נוספים
חיילים צרפתים במגדל אייפל בפריז. חשש מפיגועים נוספים
חיילים צרפתים במגדל אייפל. חשש מפיגועים נוספים
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
המחבל וזירת הפיגוע
המחבל וזירת הפיגוע
המחבל וזירת הפיגוע
"זה לא נורמלי", אמר אחיו של אל-עוויסאווי על הפיגוע, שהתרחש ברקע כעס נרחב בקהילה המוסלמית על הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון, שהגדיר הצגת קריקטורות של הנביא מוחמד כחופש הביטוי, בעקבות הרצח של המורה הצרפתי סמואל פאטי, שהציג לתלמידים את הקריקטורות העוסקות בנביא מוחמד כדי להסביר להם על חופש הביטוי.
אל-עוויסאווי נולד למשפחה מעוטת יכולת שמתגוררת בעיר התוניסאית ספקס. בשנתיים האחרונות, כך מתארים בני משפחתו, הוא החל להתבודד והתקרב יותר ויותר לדת. "הוא התפלל ויצא מהבית רק לעבודה", אמרה אמו. "הוא לא התערבב עם אחרים או יצא מהבית". היא ציינה כי לפני שהחל להתבודד, השתמש בסמים ושתה אלכוהול. "הייתי אומרת לו 'אנחנו עניים ואתה מבזבז כסף?' והוא היה עונה 'אם אלוהים רוצה בכך, הוא ידריך אותי לדרך הישר. זה העסק שלי'", סיפרה.
9 צפייה בגלריה
אמו של המחבל מניס בתוניסיה
אמו של המחבל מניס בתוניסיה
אמו של המחבל מניס עם האחות. שתה אלכוהול והשתמש בסמים
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
אחיו של המחבל מניס בתוניסיה
אחיו של המחבל מניס בתוניסיה
יאסין אל-עוויסאווי עם תמונת אחיו. "באיטליה היו יותר מדי אנשים"
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
בית המחבל מניס בתוניסיה
בית המחבל מניס בתוניסיה
בית המשפחה בספקס. "בראהים לא קיצוני"
(צילום: AFP)
אחותו של אל-עוויסאווי, עאידה, טוענת שעצם חזרתו בתשובה לא הפכה אותו לקיצוני בעל דחף לרצוח, כלשונה. "יש לי מסר למשפחות הקורבנות", היא אמרה. "אנחנו משפחה בעלת אמצעים מועטים, אבל אחינו אינו רוצח. הוא לא טרוריסט ולא קיצוני. אנחנו רוצים שתעזרו לנו לחשוף את האמת. אם הוא באמת עשה זאת, זה בגלל שמישהו גרם לו לעשות את זה".
לפי נתוני הרשויות בתוניסיה, לאל-עוויסאווי יש עבר פלילי, אולם הוא מעולם לא היה מעורב בסוג של פעולת טרור. "הוא עזב את המדינה ב-14 בספטמבר בחשאי ויש לו עבר פלילי שכולל עבירות אלימות וסמים", הסביר גורם משפטי במדינה הצפון-אפריקנית. אמו סיפרה כי הוא נשר מבית הספר ועבד כמכונאי אופנועים ובהמשך פתח תחנת דלק, שלה לא היה רישיון הפעלה.
יאסין, אחיו של המחבל, תיאר כי הוא ניסה להגיע לאירופה בעבר אך לא הצליח, והפעם לא סיפר למשפחתו על כוונתו. כשהגיע לאיטליה החל לעבוד במסיקי זיתים, אולם העדיף להמשיך לצרפת. "הוא אמר ששם יש עבודה טובה יותר ושבאיטליה היו יותר מדי אנשים", אמר האח. משפחתו של אל-עוויסאווי עוד הספיקה לשוחח אותו בערב שלפני הפיגוע, וטענה כי היא לא מבינה איך יכול היה לבצע את הפיגוע בניס שעות ספורות אחרי שהגיע לשם.

הפגנות בעולם המוסלמי, גינוי מנסראללה

בשורת מדינות בעולם המוסלמי יצאו אזרחים להפגין נגד הנשיא מקרון ונגד מדיניותו בנוגע לאיסלאם ולנביא מוחמד. באיסלמבאד בירת פקיסטן ניסו מפגינים להפגין מול שגרירות צרפת אולם נבלמו על-ידי שוטרים שירו לעברם גז מדמיע, בעוד שבבנגלדש קראו מפגינים בבירה דקה להחרים מוצרים צרפתיים ואף הניפו שלטים שבהם נכתב כי מקרון הוא "הטרוריסט הכי גדול בעולם".
9 צפייה בגלריה
שריפת דגלי צרפת בפקיסטן
שריפת דגלי צרפת בפקיסטן
שריפת דגלי צרפת בפקיסטן
(צילום: AP)
"מקרון מנהיג את האיסלאמופוביה", אמר אחד המפגינים בדקה. "העולם המוסלמי לא ייתן לזה לעבור בשקט". הפגנות נוספות נרשמו ברשות הפלסטינית, בלבנון ובהודו.
מלבנון הגיע גינוי לפיגוע מצדו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. "כל העולם המוסלמי גינה את זה. אסור לייחס את האירוע לאיסלאם", אמר. "לרשויות בצרפת אסור להאשים דת מסוימת בגלל מעשים של אדם, ואסור להטיל את האחריות על הפשע הזה על כל המוסלמים בעולם".
9 צפייה בגלריה
איסטנבול, טורקיה. מפגין נגד מקרון
איסטנבול, טורקיה. מפגין נגד מקרון
מפגין נגד מקרון באיסטנבול
(צילום: AP)
הוא הוסיף כי "לא ייתכן שכשאדם נוצרי, מוסלמי או יהודי מבצע פשע יאשימו את הדת שלו או את המאמינים בה". עם זאת, הוא ציין כי גם למנהיגי המערב יש אחריות לאירועים הללו, בשל "מעשי הטרור" שלהם במזרח התיכון, כלשונו.
בצרפת החליטו לתגבר את האבטחה גם בנציגויות השונות של המדינה בעולם. בריאיון לרדיו מקומי, אמר אתמול שר הפנים הצרפתי כי ארצו מעורבת במלחמה נגד האידיאולוגיה האיסלאמיסטית. הוא אף חזה שייתכנו עוד פיגועים על אדמת צרפת. "אנחנו במלחמה נגד אויב שהוא גם בפנים וגם בחוץ", הוא אמר. מפקד המשטרה בעיר ניס העריך שכל סמל של צרפת או הנצרות הוא יעד פוטנציאלי לפיגוע. "עלינו להיות קשובים ודרוכים", הוא הוסיף.