3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
משבר ביחסים. נתניהו והמלך עבדאללה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את ההמלצה של שר האנרגיה יובל שטייניץ והתיר להיענות לבקשת ירדן להגדיל את כמות המים שישראל מספקת לה. הירדנים ישלמו עבור המים הנוספים שיקבלו. הסכמתו של נתניהו מגיעה אחר עיכוב ממושך בקבלת ההחלטה, בתקופה שבה היחסים בין שתי המדינות ובין שני מנהיגיהן - נתניהו והמלך עבדאללה - נמצאים בשפל.
לאחר הסכמת נתניהו, שטייניץ הנחה את רשות המים להגדיל את אספקת המים לירדן. יצוין כי בחודשים האחרונים הפעילו גורמי ביטחון לחץ להיענות לבקשה הירדנית, אך נתניהו דחה את קבלת ההחלטה על רקע המשבר ביחסים בין המדינות.
3 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה-24
השבעת הכנסת ה-24
קיבל את המלצת רשות המים. שטייניץ
(צילום: ראובן קסטרו)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ יו"ר כחול לבן
בני גנץ יו"ר כחול לבן
קרא לשמור על היחסים עם ירדן. גנץ
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
תוספת המים לירדן היא מעבר למה שהוסכם בהסכם השלום בין שתי המדינות. שטייניץ המליץ להיעתר לבקשה הירדנית לאור מצוקת המים בממלכה השכנה, שמתמודדת גם עם בצורת וצורך לספק מים למיליוני פליטים מסוריה. שיקול נוסף בקבלת ההחלטה היה שפע המים בישראל לאחר שלושה חורפים גשומים. בשבועות הקרובים יועברו לירדן שלושה מיליון קוב מים.
לפי הסכמי השלום בין ישראל לירדן, מדינת ישראל מספקת לירדנים עד 55 מיליון מטר מעוקבים בשנה ממי הכנרת, שמועברים באמצעות תעלת המלך לכיוון עמאן. התעריף בגין כמויות מים אלה הוא סנט דולר למ"ק. בשנת 2010 סיכמו המדינות על תוספת של 10 מלמ"ק בסכום של 40 סנט למ"ק, וכעת העברת שלושת מיליון קוב המים הנוספים תהיה בסכום של 40 סנט למ"ק גם כן. החלטת שטייניץ תואמת את המלצת הדרג המקצועי (רשות המים).
היחסים בין ישראל לירדן ידעו עליות ומורדות בתקופת שלטונו של נתניהו, אך נדמה שבחודשים האחרונים הגיעו לשפל שכמוהו לא היה זמן רב. בחודש שעבר, לאחר שיורש העצר הירדני ביקש לבקר בהר הבית עם מאבטחים חמושים, נדחה וביטל את ביקורו - סירבו הירדנים לאשר למטוסו של ראש הממשלה לטוס בשטחם האווירי בדרכו לאיחוד האמירויות. כתוצאה מכך, נאלץ נתניהו לבטל את ביקורו עם יורש העצר האמירתי. בשלב מסוים בזמן אותו משבר נתניהו אף הנחה לסגור את המרחב האווירי של ישראל לטיסות מהממלכה ואליה, אך ההנחיה לא יצאה אל הפועל לאור הקושי בקיומה והפגיעה בהסכמים בין המדינות.
לפני המשבר האווירי: מטוסים מירדן שחלפו מעל שטח ישראל

אגב, אחרי הדיווחים על "מזימת ההפיכה" בירדן, אמר שר הביטחון בני גנץ כי ישראל צריכה לסייע לשכנתה - תוך ביקורת מרומזת על נתניהו. "ירדן היא מדינת שלום, שכנה שלנו ובעלת חשיבות אסטרטגית, שמהווה את העומק האסטרטגי שלנו. אנחנו צריכים לשמר הברית הזו כאינטרס ביטחוני, מדיני וכלכלי", אמר.
גנץ הזכיר בדבריו את הרקע לאירוע בירדן - המשבר הכלכלי והבריאותי בשל מגפת הקורונה, שפגע קשות בממלכה שחולקת את הגבול הארוך ביותר עם ישראל. לדברי גנץ, "אנחנו צריכים לעשות הכול כדי לסייע לירדנים בנושא הבריאותי-כלכלי, כולל בנושא הקורונה, ואני מקווה שבלשכת ראש הממשלה ובמועצה לביטחון לאומי יאותו להגיש להם כל סיוע".