ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון קרא היום ללאומנים הסקוטים להפסיק לדבר "ללא הפסקה" על משאל עם חדש לעצמאות. בביקור בסקוטלנד – בעיצומו של הסגר שהטילה ממשלתו של ג'ונסון - אמר ראש הממשלה שרוב הציבור רוצה לראות את בריטניה מאוחדת יותר ביום שאחרי הסרת הגבלות הקורונה.
בחודש שעבר: מבצע החיסונים בבריטניה יצא לדרך
(צילום: רויטרס)

6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביקור ב סקוטלנד
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביקור ב סקוטלנד
בוריס ג'ונסון נפגש עם חיילים בסקוטלנד
(צילום: AFP)
ג'ונסון נסע לסקוטלנד בניסיון לעצור את התמיכה הגוברת במשאל עם נוסף. הוא אמר שלתומכים בעצמאות סקוטלנד הייתה הזדמנות לקבל את מבוקשם בהצבעה ב-2014, ושגם הם הסכימו אז שמדובר ב"אירוע של פעם בדור". מאז חל שינוי גדול בדעת הקהל, בעקבות החלטת בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי, והמחיר הכבד של משבר הקורונה. הסקרים מראים שכיום רוב הסקוטים מעוניינים להיפרד מאנגליה ולהצביע בעד עצמאות.
ג'ונסון, שמאוד לא פופולארי בסקוטלנד, מתנגד לאשר משאל עם שני. "אני לא חושב שהדבר הנכון לעשות הוא לדבר בלי סוף על משאל עם נוסף. אני חושב שמה שהמדינה והאנשים בסקוטלנד רוצים בעיקר הוא להילחם במגפה", אמר ג'ונסון בביקור במעבדה בפרברי אדינבורו. "אותם אנשים שמדברים על משאל עם נוסף אמרו רק לפני כמה שנים, רק ב-2014, שזה היה אירוע של פעם בדור. אני נוטה להסכים עם מה שהם אמרו בפעם האחרונה".
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביקור ב סקוטלנד
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביקור ב סקוטלנד
ראש ממשלת בריטניה במעבדה בסקוטלנד
(צילום: AP)
הביקור של ג'ונסון בסקוטלנד, בזמן שבריטניה נמצאת בסגר, עורר ביקורת מצד מנהיגת סקוטלנד ניקולה סטרג'ון והמפלגה שלה - המפלגה הסקוטית הלאומית שתומכת בעצמאות. השרה הראשונה של סקוטלנד ומפלגתה אמרו שביקורו של ג'ונסון בעיצומו של הסגר אינו הכרחי. מתנגדיו של ראש הממשלה אמרו שמדובר ב"ביקור פוליטי" בניגוד להנחיות שקבעה הממשלה.
הדובר של ראש הממשלה הגן על הביקור שלו, ואמר שמדובר ב"חלק משמעותי מתפקידו של ראש הממשלה: לצאת ולבקר עסקים, קהילות ואנשים" – במיוחד בזמן המגפה. לפי הממשלה מטרת הביקור הייתה לעקוב אחרי התקדמות מבצע החיסונים ולהודות לגורמים האחראים. גם קיר סטראמר – מנהיג מפלגת הלייבור מהאופוזיציה – התייצב לצד ג'ונסון. "הפעם אני עם ראש הממשלה. זה חשוב שהוא נוסע לשטח ורואה מה קורה".
סטרג'ון, שעומדת בראש הממשלה האוטונומית-למחצה של סקוטלנד, מקווה שהצלחה של מפלגתה בבחירות לפרלמנט ב-6 במאי תעניק לה את המנדט לקבוע משאל עם שני. בנאום אשתקד בפרלמנט הסקוטי אמרה סטרג'ון שאחרי הבחירות סקוטלנד תקדם את רצונה לעצמאות ותבקש "תמיכה ברורה בזכות שלה לבחור את עתידה". עם זאת, המילה האחרונה בנושא היא של הפרלמנט הבריטי. ג'ונסון והממשלה השמרנית הבהירו שיתנגדו למשאל עם נוסף.
6 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
במשאל העם שנערך ב-2014 55% מהסקוטים הצביעו נגד עצמאות ו-45% הביעו תמיכה במהלך. רוב הסקוטים התנגדו לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי במשאל העם שנערך ב-2016. רוב הבריטים – כולל האנגלים – הצביעו בעד המהלך, שלפי הלאומנים הסקוטים רק מוכיח עד כמה מטרתם מוצדקת.
במידה וסקוטלנד אכן תכריע בעד עצמאות, בריטניה – שכבר מתמודדת עם ההשלכות הכלכליות של הברקזיט ושל הקורונה – תאבד שליש משטחה וכמעט עשירית מהאוכלוסייה שלה.