יוון תחלק מענקים לצעירים שמקבלים את המנה הראשונה של החיסון לקורונה, כחלק מניסיון של הממשלה להעלות את שיעור המתחסנים לקראת חופשת הקיץ – ושיא עונת התיירות.
יוון הצליחה להתמודד עם הגל הראשון של המגפה, אך בנובמבר היא נאלצה להטיל סגר שני בעקבות זינוק במספר הנדבקים – שגרם לעומסים קשים על מערכת הבריאות הציבורית. מאז הוסרו הגבלות רבות, ומהשבוע שעבר כבר לא נדרשים היוונים לעטות מסכות בשטחים פתוחים. מי שקיבלו את שתי מנות החיסון רשאים ללכת לעבודה או לחדרי הכושר מבלי להציג בדיקת קורונה.
4 צפייה בגלריה
יוון צעירים בסמוך לאקרופוליס אתונה
יוון צעירים בסמוך לאקרופוליס אתונה
צעירים בסמוך לאקרופוליס באתונה
(צילום: AFP)
הכלכלה של יוון תלויה בענף התיירות, והיוונים מקווים שתיירים רבים יגיעו לבלות במדינה את חופשת הקיץ. יוון שואפת שבמהלך עונת התיירות המדינה תהיה "פתוחה לחלוטין". לאחרונה הרחיבה יוון את מבצע החיסונים שלה לכלל האוכלוסייה, על רקע הדאגה מהתפשטות הווריאנט ההודי – זן מידבק במיוחד של נגיף הקורונה. עד כה רק 33% מ-11 מיליון התושבים ביוון מחוסנים, מה שגרם לממשלה לבחון יוזמות לעידוד שיעור ההתחסנות – בעיקר בקרב צעירים.
היוזמה החדשה של ממשלת יוון היא לחלק לצעירים בני 18 עד 25 כרטיס תווי קנייה. כ-940,000 יוונים צעירים שקיבלו מנה אחת של החיסון, או יעשו זאת עד סוף השנה, יקבלו את המענקים. ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, אמר כי עם קבלת המנה הראשונה של החיסון יקבלו הצעירים כרטיס בשווי 150 אירו. "זה חוב לצעירים, מתנה מתוך הכרת תודה", הוא הוסיף. "אנחנו מקווים שהצעירים ינצלו את ההזדמנות הזאת. המדינה מודה לכם על שאתם נוהגים באחריות ועושים משהו שאני משוכנע שהייתם עושים בכל מקרה", אמר ראש הממשלה מיצוטאקיס לצעירים היוונים.
4 צפייה בגלריה
יוון חוף ים פרברי אתונה
יוון חוף ים פרברי אתונה
מתרחצים בפרברי אתונה
(צילום: AP)
הצעירים יוכלו להשתמש בכרטיס לתשלומים שונים בענפי התחבורה, התרבות והתיירות מ-15 ביולי. בנוסף יוכלו לגלוש בחינם באינטרנט בטלפון הסלולרי במהלך אוגוסט. שר הדיגיטל היווני, קיריאקוס פיראקאקיס, אמר על כרטיס תווי הקנייה שיחולק לצעירים המחוסנים: "לא בכל מקום יכבדו את הכרטיס הזה. הוא מיועד לפעילויות ספציפיות. אפשר להשתמש בו לקנות כרטיסי נסיעה במטוס, במעבורת או ברכבת, לשכור רכב, להיכנס לאתרי קמפינג ולשלם על חופשות, טיולים, בתי קולנוע, תיאטראות, הופעות, מוזיאונים, אתרים ארכיאולוגיים ושירותים אחרים".
מתחילת המגפה נדבקו ביוון 420,905 איש בקורונה ו-12,664 מתו מהנגיף. מספר המתחסנים היומי מגיע ל-100,000, אך קבוצות מסוימות באוכלוסייה לא רוצות להתחסן ומדאיגות את הרשויות. נכון לסוף יוני 35% קיבלו את שתי מנות החיסון. יוון מקווה שעד סוף יולי המספר יעלה ל-48%.
4 צפייה בגלריה
יוון חוף ים פרברי אתונה
יוון חוף ים פרברי אתונה
35% מהיוונים קיבלו את שתי מנות החיסון
(צילום: AP)
גם הרשויות ברוסיה לא מרוצות משיעור המתחסנים – שנמוך בהשוואה למערב. רוסיה אמנם הייתה המדינה הראשונה שהודיעה על פיתוח חיסון לקורונה, אך עד כה רק 14% מהאוכלוסייה מחוסנת. רבים מטילים ספק בבטיחות החיסונים, או מאמינים בתיאוריות קונספירציה שקשורות לחיסונים.
ב-18 אזורים ברוסיה – מהערים הגדולות מוסקבה וסנט פטרבורג ועד מחוז סחלין במזרח הרחוק של המדינה – קבעו הרשויות שעובדים במגזרים מסוימים יהיו חייבים להתחסן. ההנחיות האלה חלות על עובדים שנדרשים לתת לציבור שירות פנים-מול-פנים – למשל בענפי החינוך, הבריאות והמשרדים הממשלתיים. מוסקבה – שסובלת ממספר נדבקים גבוה בגלל הווריאנט ההודי – הודיעה שחברות יוכלו להוציא לחל"ת עובדים שיסרבו להתחסן.
4 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה קורונה מלצרית ב מסכה ו כפפות
רוסיה מוסקבה קורונה מלצרית ב מסכה ו כפפות
מלצרית עם מסכה וכפפות במוסקבה
(צילום: AP)
חובת החיסון במוסקבה חלה גם על עובדים במסעדות, פאבים ובתי קפה. העיר מאיימת להשעות את פעילות העסקים שעד 15 ביולי לא יחסנו לפחות 60% מהעובדים במנה אחת של החיסון. הנחיות חדשות חלות גם על הלקוחות באותם בתי עסק: לקוחות יוכלו לקבל שירות רק אם יציגו בדיקת קורונה שלילית או תעודת התחסנות. העסקים יוכלו לשרת לקוחות לא-מחוסנים רק במקומות ישיבה מחוץ לבתי העסק.
"מצב הקורונה במוסקבה נשאר קשה מאוד", אמר ראש העיר סרגיי סוביאנין. "בשבוע האחרון שברנו שיאים חדשים במספר המאושפזים, האנשים במחלקות לטיפול נמרץ והמתים מקורונה". רוסיה דיווחה היום על 21,650 נדבקים חדשים בקורונה – 7,246 מהם במוסקבה. מספר המתים ביממה האחרונה הגיע ל-611 בני אדם ברוסיה כולה.