3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן מאשים: הסיוע הצבאי של ארה"ב מאפשר את התוקפנות הישראלית
(צילום: AP, EPA)
רג'פ טאיפ ארדואן השתלח אמש (שני) בג'ו ביידן, ובהתייחסות לתקיפות של צה"ל בעזה אמר שלנשיא ארה"ב יש "דם על הידיים". נשיא טורקיה אמר את הדברים אחרי שפורסם שממשל ביידן אישר עסקת נשק גדולה עם ישראל לפני שמבצע "שומר החומות" יצא לדרך.
ארדואן אמר שהסיוע הצבאי של ארה"ב מאפשר את התוקפנות הישראלית נגד הפלסטינים ברצועת עזה - שלא מסוגלים להגן על עצמם. הדברים החריפים של ארדואן נאמרו אחרי כמה חודשים שבהם הוא ניסה לשקם את היחסים עם ארה"ב, ועם מדינות נוספות במערב.
צה"ל תקף חמישה בתי מפקדים בכירים בארגון הטרור חמאס ששימשו כתשתיות טרור

"וושינגטון פוסט" דיווח שממשל ביידן אישר עסקה פוטנציאלית למכירת נשק מונחה ומדויק לישראל, בהיקף 735 מיליון דולר. הקונגרס עודכן על המכירה המתוכננת באפריל. ב-5 במאי, חמישה ימים לפני שישראל פתחה במבצע "שומר החומות" בעזה, הגיע אישור רשמי לקונגרס. האישור הרשמי הוא חלק מהליך שגרתי לקראת מכירת נשק למדינות זרות.
במסגרת החוק האמריקני, אחרי האישור הרשמי לקונגרס יש חלון הזדמנויות של 15 יום להתנגד למהלך. בזמן אמת מנהיגי הרפובליקנים והדמוקרטים לא הערימו קשיים על העסקה, וההערכה היא שהם לא צפויים להתנגד גם כעת – למרות שהמבצע בעזה גורר ביקורת הולכת וגוברת בארה"ב, במיוחד בקרב האגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית.
3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב קופנהגן דנמרק עם שר החוץ הדני יפה קופוד
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב קופנהגן דנמרק עם שר החוץ הדני יפה קופוד
מזכיר המדינה בלינקן: "עובדים מסביב לשעון כדי לסיים את העימות"
(צילום: AP)
"בשבוע החולף אזרחים רבים נהרגו בתקיפות צה"ל. המגדל שבו נמצאים משרדי סוכנות הידיעות האמריקנית AP – שמדווחת על המתרחש בעזה – נהרס", אמר ל"וושינגטון פוסט" מחוקק דמוקרטי שחבר בוועדת החוץ של בית הנבחרים. "לאפשר למכור פצצות חכמות מבלי להפעיל שום לחץ על ישראל להסכים להפסקת אש רק יאפשר את המשך הטבח".
"ראינו את החתימה של ביידן על מכירת הנשק לישראל", אמר ארדואן. "אדון ביידן, עמדת לצד הארמנים במה שכביכול נקרא 'רצח העם הארמני'. עכשיו אתה, לצערנו, כותב את ההיסטוריה כשיש דם על הידיים שלך - בתקרית שהובילה למתקפה חסרת פרופורציות נגד עזה. אתה מאלץ אותנו לומר את זה - אנחנו כבר לא יכולים לשתוק".
3 צפייה בגלריה
דגל ישראל על גג משרד קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
דגל ישראל על גג משרד קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
דגל ישראל על גג משרד קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
( צילום: AFP)
במסר נוסף לביידן אמר ארדואן כי "השטחים הפלסטיניים נשטפים ברדיפות, בסבל ובדם – כמו שטחים רבים אחרים שאיבדו את השקט בסוף עידן העותמנים – ואתה תומך בזה". ביידן ממשיך להבהיר שלישראל יש הזכות להגן על עצמה, ונמנע בינתיים מקריאה להפסקת אש מיידית. מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, ציין שארה"ב "עובדת מסביב לשעון" כדי להפסיק את העימות בין ישראל לחמאס. במסגרת המאמצים הדיפלומטיים של ממשל ביידן נמצאים האמריקנים בקשר עם גורמים ישראלים ופלסטינים ועם גורמים אמירתים, קטארים, סעודים ומצרים.
ארדואן השתלח גם במנהיג אוסטריה, הקנצלר סבסטיאן קורץ. הקנצלר האוסטרי הביע תמיכה בישראל והניף את דגל הכחול-לבן על גג לשכתו. ארדואן אמר שהממשלה בווינה מנסה לכפר על השואה וגורמת למוסלמים "לשלם את המחיר". ארדואן אמר כי "אוסטריה מנסה לגרום למוסלמים לשלם את המחיר על כך שהיהודים היו נתונים לרצח עם".

מלך ירדן: הפרובוקציות של ישראל הובילו להסלמה

מתחילת המבצע בעזה מנסה ארדואן לגייס תמיכה בינלאומית רחבה, כדי שמנהיגים בעולם יפעילו על ישראל לחץ כבד לסיים את המערכה. ארדואן שוחח בשבוע שעבר עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והדגיש שהעולם צריך "ללמד את ישראל לקח". היום שוחח עם האפיפיור פרנסיסקוס וקרא להטיל סנקציות על ישראל בגלל יחסה לפלסטינים.
ביום חמישי תתכנס העצרת הכללית של האו"ם לדיון על ההסלמה – דיון שלפי גורמים מדיניים בירושלים יתקיים לבקשתה של טורקיה. עבדאללה מלך ירדן שוחח הערב עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ואמר לו כי "הפרובוקציות החוזרות ונשנות של ישראל נגד הפלסטינים הובילו להסלמה מתמשכת, והגבירו את המתח באזור. הקהילה הבינלאומית חייבת לקחת אחריות ולפעול בצורה אקטיבית כדי שישראל תפסיק את הפרותיה בירושלים ואת התוקפנות שלה בעזה". המלך הוסיף שהוא הזהיר תמיד משינויים בסטטוס קוו בירושלים.
פורסם לראשונה: 21:58, 17.05.21