באגף כוח האדם בצה"ל (אכ"א) החליטו לשחרר היום (רביעי) לאזרחות את 12 לוחמי גדוד 50 של חטיבת הנח"ל, לאחר שאלה נדרשו לשרת חודשיים נוספים מעבר לשלוש השנים ששירתו במסלול הגרעין שלהם. הלוחמים מסיימים שלוש שנות שירות בצה"ל - ארבעה חודשים יותר מכל חייל חובה אחר.
2 צפייה בגלריה
הלוחמים
הלוחמים
לוחמי גדוד 50 של חטיבת הנח"ל ישוחררו
במסגרת השירות החיילים שימשו שנתיים כלוחמי חי"ר בגדוד 50 במסלול גרעיני הנח"ל כחלק מקבוצת "בני עקיבא", ושנה נוספת של התנדבות בגרעין נתיבות במסגרת אגף הנוער המקומי. הצעירים לא הסתפקו בשלוש השנים של השירות. לפני גיוסם לצה"ל הם העבירו שנה וחצי בשתי מכינות קדם-צבאיות ליד אשקלון, ועסקו שם בהתנדבויות עם ילדים בבתי ספר ובשיפור אתרי טבע ומורשת של הקרן הקיימת לישראל.
הלוחמים, שעל מאבקם דווח ב-ynet כבר בתחילת החודש, הצהירו כי מעולם לא חתמו על טפסים שמאשרים מסלול של 38 חודשי שירות. בצה"ל טענו כי הלוחמים ידעו מראש על אורך השירות, ואף הסכימו לכך עוד טרם גיוסם. קבוצת הלוחמים קבלו ובצבא הודו כי אכן הטפסים האמורים "לא נמצאו" בגלל עדכונים טכנולוגיים במערכת.
בכירים באכ"א התעקשו בכל זאת לחייבם לחזור לגדוד לחודשיים נוספים של תעסוקה מבצעית באוגדת עזה. הלוחמים לא ויתרו, ותוך כדי חיולם מחדש והתייצבותם בגדוד, הם עתרו באופן חריג לבג"ץ, שדרש הבהרות מצה"ל. באכ"א טענו לאורך כל הדרך כי החלטתם לחייב בכל זאת את החיילים לחזור לחודשיים נוספים לשרת לוותה משפטית על-ידי נציגי הפרקליטות הצבאית, אך רגע לפני הדיון העקרוני בבית המשפט העליון הוחלט השבוע לשחררם כאמור, כשהם בגילי 23-22.
2 צפייה בגלריה
הלוחמים
הלוחמים
הגיעו עד לבג"ץ, ויחגגו את ליל הסדר בבית. "מגבול מצרים, יצאנו לחירות"
בשבועות האחרונים, לאחר הפרסום ב-ynet, הם זכו לתמיכה גם של עמותת "בית חם לחייל" בראשותה של שפרה שחר, שלחצה על בכירי אכ"א לפתור את בעייתם. המקרה הגיע גם לידיעתו של ראש אכ"א החדש, האלוף יניב עשור.
אחד הלוחמים אמר למשפחתו לאחר ההחלטה לשחררם: "אני עוד לא מעכל את זה. מבחינתי איבדתי כל תקווה ואין לי מה לומר חוץ מתודה ענקית לכל מי שעזר לנו. מקו ליד גבול מצרים יצאנו לחירות ונעשה את ליל הסדר בבית. משמח לדעת שיש אנשים שדואגים לחייל הקטן במערכת כה גדולה".
בצה"ל התעקשו שוב ושוב לאורך השבועות האחרונים כי הלוחמים ידעו לאורך השנה האחרונה שאכן צפויים להם חודשיים נוספים בצבא, ולא חתמו על ויתור של המסלול. הלוחמים אכן הודו כי ידעו, אך לשיטתם הדבר מוכיח את טענתם. הם פנו לאורך השנה האחרונה לקצינים הממונים עליהם ודרשו הבהרות בנושא ואף ציינו בפניהם כי מעולם לא חתמו או הסכימו על מסלול כה ארוך, וגם לא היו מודעים לו בתחילת הדרך.
בסביבת החיילים ציינו שהם האחרונים שישקרו או יחמקו משירות. "דווקא בזמן שיש משבר במוטיבציה לשירות קרבי, הם תרמו במשך יותר משלוש שנים, גם כלוחמי חי"ר וגם למען הקהילה, עם נוער וילדים. הם מלח הארץ, ולא הייתה כל סיבה להתעמר בהם כך, בעיקר אחרי שבאכ"א הודו כי היו ליקויים בטיפול בהם", אמרו.
מדובר צה"ל נמסר: "לאחר בחינה נוספת של המקרה ושיח נוסף עם מפקדי החיילים והגורמים המוסמכים עימם עמדו בקשר במהלך שירותם, החליטו הגורמים המוסמכים באגף כוח אדם לקצר את שירות החיילים לפנים משורת הדין. לאור כך, החיילים ישוחררו מצה"ל בימים הקרובים".