עימותים בירושלים בסוף השבוע
(צילום: דוברות המשטרה )

הימים האחרונים היו המבחן הראשון של יעקב שבתאי כמפכ"ל, ועד עכשיו אפשר לומר בעדינות שהוא לא צלח אותו בהצלחה. אין ספק שהכוונות שלו טובות, ולמרות שהובהר שהוא לא "איש חקירות קלאסי" - מי שגדל במשמר הגבול חייב להיות איש שטח טוב שיודע להתמודד עם הפרות סדר.
עד כה, המשטרה של שבתאי נראית בעיקר מבולבלת ואף מופתעת מההתפרעויות של הצעירים הערבים ופעילי הימין הקיצוני. המפכ"ל אמר, ובצדק, כי המשטרה לא יכולה להיות בכל מקום - אך העובדה שהמתפרעים מרשים לעצמם לתקוף עוברי אורח ואף לצלם את זה רק מעידה שהם לא בדיוק עושים חשבון למשטרה.
3 צפייה בגלריה
הפגנות בשער שכם
הפגנות בשער שכם
מעצרים בשער שכם
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
הפגנות בירושלים
הפגנות בירושלים
לא נערכו כראוי. הפגנת פעילי הימין בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
שבתאי הבטיח שהמשטרה עוד תגיע לכל אחד מהפורעים. אז הבטיח. נכון לעכשיו, כמות סרטוני הטיקטוק האלימים עולה בהרבה על כתבי האישום. גם ההתלבטות אם לפזר את המתפללים במסגד אל-אקצא משער שכם או לא היא פחות מעניינת. השאלה הגדולה היא איך המשטרה נערכה לעימותים - ונראה שהיא לא ממש התכוננה. תגבור הכוחות בסוף השבוע נבע בעיקר מפעילות אינסטינקטיבית מחשש לאיבוד שליטה.
הכישלון המשטרתי מתמקד בשלוש נקודות: הערכה שגויה לגבי עוצמת הלהבות שיפרצו אחרי האיסור לשבת על מדרגות שער שכם, היערכות לא מספיקה בשטח כדי לסיים עם המהומות בסוף השבוע, והאירועים האלימים שהתרחשו מול עיני השוטרים. במקרה שכזה המשטרה צריכה להראות אפס סובלנות - בין אם זה ייגמר במאות מעצרים או בעוצר מוחלט. לא מסוגלים לשמור על סדר בזמן שקיים חשש לחיי אדם? תסגרו את השטח – בדיוק כמו שטח צבאי סגור.
3 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
איש מג"ב חייב לדעת להתמודד עם השטח. המפכ"ל שבתאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שבתאי עומד היום בראש המערכת, ובכל הארץ ,לא רק בירושלים, העיניים נשואות אליו. אם הוא לא יצליח לדבר עם המתפרעים - בכל דרך שיבחר - זו רק שאלה של זמן עד שהמהומות יגלשו למקומות אחרים בארץ. תוכניות גרנדיוזיות על מענה מהיר, תוספת קטנועים לשוטרים ומשטרה חכמה הן בגדר סיסמאות שמתאימות לתוכניות עבודה ולמצגות. בשטח, המשטרה של שבתאי היא מכווצת ולא מרתיעה. מוטב שיספק עכשיו את ההסברים, ויתקן מהלכים לפני שיידרש לכך אחרי ההרוג הראשון.
המפכ"ל צריך עכשיו לקחת את האירוע בידיים ולטפל בו מא' ועד ת' עם כל המשאבים והכוחות הדרושים. הרגעת השטח בירושלים, יהיה המחיר אשר יהיה, אחרת המחיר יהיה יקר הרבה יותר במחוזות האחרים שבו השטח עדיין שקט יחסית.