הריאיון עם יו"ר מרצ הורוביץ
(צילום: משי בן עמי)

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ טען הבוקר (יום ב') כי אין לשלול היתכנות של הקמת ממשלה שבראשה לא יעמוד בנימין נתניהו. "אני חושב שהכול פתוח ותראו שיהיו הפתעות בימים הקרובים מכל מיני כיוונים, לכן לא כדאי לפסול שום תרחיש", אמר ח"כ הורוביץ באולפן ynet.
שישה ימים אחרי הבחירות לכנסת ה-24, ממשיכים בשני צדי המערכת הפוליטית לבחון אפשרויות שונות להקמת קואליציה שתמנע הליכה לבחירות חמישיות בקיץ. מי שבינתיים מנסה בגלוי להקים ממשלה הוא יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד שכבר נפגש עם השחקן המרכזי כרגע - יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד במטה יש עתיד
יאיר לפיד במטה יש עתיד
ח"כ לפיד
(צילום: AP)
ח"כ הורוביץ, שהצהיר באולפן ynet לפני הבחירות על כך שמפלגתו תמליץ בפני הנשיא להטיל על ח"כ לפיד את הקמת הממשלה הבאה, אמר הבוקר כי "לפיד הוא ראש המפלגה הגדולה בגוש שרוצה להחליף את השלטון. נמליץ עליו, זאת האפשרות המועדפת עכשיו שהוא יקבל את מרב הממליצים להרכבת הממשלה".
מועדף על ידי מי? "יש כמה אפשרויות בעניין הזה, זה תלוי במשא ומתן וכל האפשרויות. אני לא פוסל אף אחת מהן, זאת אומרת שיש אפשרות להסתייע גם במפלגות הערביות, זה נראה לי לגיטימי".
אין היתכנות פוליטית לדבר הזה. "כל האמירות 'אין היתכנות'... אנחנו אחרי מערכת בחירות רביעית ואף אחד לא ראה את סער עוזב את הליכוד ולא ראו את ההתקפות של נתניהו על סער ואף אחד לא ראה הרבה דברים - ודברים קרו".
אבל שסער יישב עם הרשימה המשותפת זה תרחיש יותר קיצוני. "אני לא יודע מה קיצוני ומה קיצוני. אני יודע שהמשך הכהונה של נאשם בפלילים זה קיצוני, בחירות חמישיות זה סופר קיצוני, ולכן צריך לעשות הכול למנוע את הדברים האלה. אנחנו מרצ רוצים שתהיה ממשלה חדשה ללא נתניהו, אנחנו חושבים שהתרחיש המועדף והנכון והריאלי זה שלפיד יעמוד בראש הממשלה".
ואם תבינו שבנט או סער הם בעלי הסיכוי הטוב להרכיב ממשלה, תחיו עם זה בשלום? "אנחנו צריכים לראות מה יהיו קווי היסוד של הדבר הזה ובאיזה אופן זה יתאפשר".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער נפתלי בנט
גדעון סער נפתלי בנט
ח"כ סער וח"כ בנט
(צילום: קובי קואנקס)
ממשלת ריפוי של שנה שעוסקת בקורונה. "זה תלוי בתוכן והתוכן פה מאוד משמעותי גם לצורך ממשלת תיקון, ואני קורא לזה 'ממשלת משימה' - לסיים את הסיפור הבריאותי לשקם את המשק, להעביר סוף סוף תקציב ולהתחיל תהליך של תיקון כי מה שהיה פה בשנתיים האחרונות זה לא נורמלי".
ממשלה כזאת תהיה לשנה? "אני לא יודע כמה זה ומה זה, צריך להתחיל".
אז אתה לא פוסל ממשלה כזאת. "בפוליטיקה הישראלית דברים שהיו נראים משונים, היום נראים מובנים מאליהם. לכן הדגשתי, אנחנו נתחיל את התהליך הפורמלי והוא מאוד חשוב כאן, קודם כל שלפיד יקבל את המנדט ואת ראשות הוועדה המסדרת בכנסת. נתחיל לגלגל את הדברים בכנסת וכך נתקדם".
אפילו גנץ לא מוכן להגיד שהוא ממליץ על לפיד. "אני חושב שבסופו של דבר כל ראשי המפלגות בגוש, ואני מניח שגנץ הוא חלק מהגוש, ימליצו על לפיד. אני לא רואה תרחיש אחר ובכיוון הזה צריך להתקדם. באופן ריאלי, יש עתיד היא המפלגה הגדולה ביותר בגוש וזה הדבר הנכון לעשות. אני לא פוסל הרכב כזה או אחר, אבל צריך לראות מה ריאלי ומה לא.
"אני אומר גם לבנט וגם לסער - חשוב להבין, הרי נתניהו בעצמו מוכן לשתף מפלגות ערביות, לתת להן את כל מה שהן רוצות, אז לבנט וסער זה מפריע? אני חושב שהתגברנו על הסיפור הזה, מספיק לפסול ערבים, זה לא נורמלי הדבר הזה. מה מצפים סער ובנט אם העסק הזה ייכשל? מה מצפה להם בבחירות חמישיות? הישגים יוצאי דופן? אני חושב שיש הזדמנות היסטורית להתלכד ולהקים משהו ביחד".
4 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו בנאום במטה הליכוד
 בנימין נתניהו בנאום במטה הליכוד
רה"מ נתניהו
(צילום: gettyimages)
אם יש בחירות חמישיות, בנט וסער סופגים מפלה? "את מבטיחה להם ניצחון? בזכות מה? תראי איך הם התחילו בבחירות האלה ואיך הם סיימו. עכשיו הם מתחילים משישה או שבעה מנדטים, איך הם יגמרו בבחירות הבאות? יש פה הזדמנות היסטורית גם עבורם וגם עבורנו וגם עבור האנשים שרוצים שינוי ובטח לא בחירות חמישיות".
אולי תציעו לנתניהו להיות נשיא מדינה. "אני לא מציע אף אחד, נשיא המדינה צריך להיבחר בכנסת. אנחנו רוצים להחליף את השלטון ורוצים להתחיל תהליך של תיקון. אנחנו מרצ מוכנים לעשות פשרות בשביל הדבר הזה. מבחינת לקדם את הקואליציה, נפגשתי ושוחחתי עם כל הגורמים. צריך להשתחרר מכל מיני עכבות כמו 'לא נשב עם הערבים'. אם לנתניהו אין בעיה, אז בטח שלסער ובנט לא צריכה להיות בעיה כזאת.
"אני מאוד מפוכח מבחינה פוליטית, ומתוך שיחות שניהלתי עם כולם נראה שבהחלט יש פה כמה אפשרויות, כמה דרכים, ואני רחוק מלהרים ידיים ולהגיד 'האופציה היא רק כזאת וכזאת'. אני חושב שבנט וסער צריכים לקבל החלטה שלדעתי הם כבר קיבלו אותה, והם פשוט צריכים מה שנקרא ליישם אותה, לתרגם אותה לצעדים בפועל, כדי שבאמת תהיה ממשלה חדשה".
כלומר, ליצור שיתוף פעולה עם הערבים. "עם הערבים, עם גוש המרכז-שמאל, בוודאי".
4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"אני חושב שיש סיכוי טוב שהדברים יתגלגלו לצד שלנו". ח"כ הורוביץ באולפן נתניהו
(צילום: הדר יואביאן)
אתה רואה מצב שבו עבאס הולך לשותפות עם נתניהו? "אני חושב שזה חבל מאוד אם הוא יעשה את זה, זה תלוי בו. אני לא מנהל איתו את המשא ומתן. אני חושב שגם מבחינת איפה שהוא בא ומה שהוא רוצה להשיג, בצד שלנו זה יותר נכון ויותר הגיוני. הוא אחד האנשים שיצטרכו לתת תשובות, כמו גם בנט וסער ועוד גורמים. אני יותר ממקווה וחושב שיש סיכוי טוב שהדברים יתגלגלו לצד שלנו כי זה מבטא באמת את הרצון של רוב הציבור להחליף את השלטון".
בנט הבטיח ממשלה ימנית. "הוא סיפר איך נתניהו התנכל לו אישית ולמשפחתו, אותו דבר גם לגבי סער. הם יודעים להסביר הרבה יותר טוב ממני כמה רע יהיה אם נתניהו ממשיך, איך הוא משעבד את כל צורכי המדינה למשפטים שלו. זה הנימוק וזה ההסבר".