הסיטואציות המוזרות ושגרת הקורונה: בחזית עם לוחמי המעברים

גדודי המעברים של המשטרה הצבאית מתמודדים מדי יום עם אתגרים שמזמנת להם המציאות הקשה, ובתקופת הקורונה הם מספרים על עלייה משמעותית בניסיונות ההברחה וההסתננות לשטח ישראל. "המשבר הכלכלי גורם לפלסטינים לחשוב על דברים הזויים", אמר מפקד גדוד ארז, סא"ל ארז דוד. "יש עלייה בניסיונות, מרגישים כאן את השפעות הקורונה".
4 צפייה בגלריה
סא"ל רן פישר
סא"ל רן פישר
"המשבר מייצר דברים שלא פגשנו קודם". סא"ל רן פישר
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
סא"ל ארז דוד
סא"ל ארז דוד
"הניסיונות להכניס אמל"ח לישראל הולכים ועולים". סא"ל ארז דוד
(צילום: דובר צה"ל )
סא"ל דוד, יחד עם מפקד גדוד תעוז סא"ל רן פישר, אחראים על 36 מעברים בין ישראל לשטחי יהודה ושומרון. במעברים הגדולים, כמו קלנדיה, מכבים ורחל, עוברים אלפי אנשים מדי יום. בשיחה עם ynet הם מספרים על שינוי התפיסה שנאלצו לעשות בעקבות מגפת הקורונה, שפגעה בצורה קשה גם בפלסטינים.
לדברי סא"ל פישר, "בתחילת מרץ הבנו שקורה פה משהו חריג, ויותר מזה - שאנחנו נהיה בחזית שלו. העובדה שבמשמרת של לוחם מעברים הוא נפגש עם אלפי פלסטינים שעוברים במחסומים מעלה דרמטית את פוטנציאל ההידבקות. בנוסף, יש מצבים שלוחם או גדוד יורדים מהמצבה בגלל בידוד, ומי שיחליף אותם יהיה פחות מקצועי, כי לוחם מעברים עובר הכשרה מיוחדת שנותנת לו כלים לזהות חשדות ודברים חריגים. כשמגיע במקומו לוחם חי"ר, המקצועיות של התשאול יורדת דרמטית".
- איך מרגישים את הפגיעה הכלכלית של הקורונה במעברים? "כמו בכל העולם, גם ברשות הפלסטינית וגם בישראל מתמודדים עם משבר כלכלי", אמר סא"ל פישר. "בסוף צריך להביא פרנסה הביתה, וזה מייצר דברים שלא פגשנו קודם. יש הברחות הרבה יותר גדולות של בשר, חיות מיוחדות ובעיקר שוהים בלתי חוקיים שיעשו הכול כדי להיכנס לארץ".
4 צפייה בגלריה
לוחמי המעברים ביהודה ושומרון
לוחמי המעברים ביהודה ושומרון
משתמשים בחליפות מגן נגד הקורונה. לוחם מעברים
(צילום: דובר צה"ל)
המפקדים בגדודי המעברים נאבקים לשמור על תחלואה נמוכה מאוד בקרב לוחמי המעברים, ומשתמשים בין היתר בחליפות מגן מלאות ובהסברה. הלוחמים פרוסים בשטחי יהודה ושומרון ועוטף ירושלים, ותופסים מעברים בולטים וגדולים שמהווים את הטבעת האחרונה ללב ישראל.
בשני הגדודים יש כ-1,000 לוחמים, שבמהלך כל שירותם מתמקצעים בתשאול, תחקור וזיהוי של אנשים שרוצים לעבור את שטחי הקו הירוק.
חיל המשטרה הצבאית סובל מתדמית לקויה, אך לדברי סא"ל פישר, "השינוי שעשינו בתקופה האחרונה, שהחיילים הפכו ללוחמים כמו בחי"ר, העלה את המוטיבציה. אני מכיר את הסטיגמה של ה'מנייאק', אבל כשהם פה הם מבינים את משמעות התפקיד ורוכשים פה כלים שיכולים לעזור להם באזרחות". סא"ל דוד הוסיף כי "המוטיבציה הולכת ועולה. תכלס, הלוחמים האלה בחזית. מחבל שרוצה לבצע פיגוע בלב הארץ יפגוש אותם בעיניים".
4 צפייה בגלריה
לוחמי המעברים ביהודה ושומרון
לוחמי המעברים ביהודה ושומרון
"היצירתיות של המבריחים עולה ככל שעובר הזמן". לוחמי המעברים
(צילום: דובר צה"ל)
לדברי סא"ל דוד, "אנחנו מזהים עלייה משמעותית בהישגים ובתפיסות של הלוחמים. מדובר על תפיסות של אמל"ח, שוהים בלתי חוקיים וגם תיעוד מזויף - כלומר, כמות הניסיונות להכניס אמל"ח או לחדור ללב הארץ באופן שאינו חוקי הולכים ועולים". הוא הוסיף כי בשנתיים האחרונות סיכלו לוחמי המעברים 16 אירועי פח"ע.
עוד הוא סיפר על אירועים חריגים שחווה במהלך שירותו: "בחור צעיר שלבוש כחרדי הגיע למעבר בעוטף ירושלים, וניסה לעבור. הייתה לו עברית טובה, אבל משהו במבטא ובתשובות לא היה נראה לנו. ביקשנו ממנו לעצור בצד - ואחרי כמה דקות התגלתה זהותו האמיתית - פלסטיני שניסה לחדור לישראל". על מקרה אחר הוא סיפר: "היה לנו גם אחד שהתחפש לאישה, במחשבה שככה לא נבדוק אותו באופן קפדני. בנוסף, היה זוג צעיר ששילם לספק ישראלי שיחביא אותם בתוך ספות שהעביר ארצה. ככל שהימים חולפים עולה היצירתיות".