יו"ר מפלגת רע"מ, מנסור עבאס, פנה שלשום (יום חמישי) לחברה היהודית בישראל בנאום מיוחד בעברית, וכינה את עצמו "ערבי מוסלמי גאה, אזרח מדינת ישראל, שעומד בראש התנועה הפוליטית הגדולה בחברה הערבית". הנאום עורר תגובות מעורבות בשמאל ובימין, ובלט בין היתר בשל ההתעלמות החריגה של יו"ר מפלגה ערבית מהסוגיה הפלסטינית. עם זאת, כמה ימים לפני כן נאם עבאס בערבית, ושם דווקא כן אמר: "החברה הערבית-הפלסטינית".
הנאום של עבאס בערבית צולם לפני כמה ימים בנצרת. יו"ר מפלגת רע"מ אמר בנאום זה, בין היתר, כי "אנחנו עומדים בפני עמנו והחברה הערבית-הפלסטינית בצניעות, ומרכינים את ראשינו לאות כבוד ולתפארת החברה היקרה הזו - שחיה את הנכבה, דבקה באדמה הזו ושמרה על זהותה. היא חיזקה את מעמדה בליבנו ובלב האומה כולה. בזכותם, פלסטין לא תישאר רק זיכרון".
עבאס הוסיף: "הקהילה הטובה שנשארה על האדמה הזו - עבורה ובשבילה אנחנו ממשיכים במסע. הם המצפון שמכווין אותנו והם השורשים. אלה יתדות שהושתלו באדמותינו, והמטרה שלנו היא להמשיך ולחזק את הקשר והכוח הזה, למקסם את העוצמה הזו, עד שבני האומה הזו יהיו היהלום שבכתר הקהילה האיסלאמית הערבית".
לעומת הנאום בערבית, בנאומו בעברית עבאס דיבר על הבעיות של החברה הערבית בישראל - כמו הפשיעה והתשתיות הרעועות - מבלי להזכיר את הסוגיה הפלסטינית כלל. בנאום בעברית עבאס קרא להשתלבות גדולה יותר של החברה הערבית בישראל, ולא למען "הקהילה האיסלאמית הערבית" כפי שאמר בערבית. עבאס אמר גם כי "אינני רוצה להיות חלק משום גוש בימין או בשמאל. אני כאן בגוש אחר, הגוש שבחר בי לשרת את בני עמי ונתן לי מנדט להפוך את דרישות הציבור הערבי, ששנים נשארו בגדר דרישות, לתוכנית עבודה ממשית".
לדבריו, "המציאות משתנה, ואנחנו מסרבים להכיר בכך. מדינת ישראל משנה את פניה אך מסרבת לפקוח את עיניה. אנחנו לא חייבים להסכים על הכול, בוודאי שנהיה חלוקים על לא מעט נושאים, אך אנחנו חייבים לעצמנו ולילדינו את הזכות וההזדמנות להכיר איש את רעהו. אם לא נשכיל להוריד את הבורות ולמוטט את הגזענות, נשאיר לדור הבא מציאות מורכבת, מסוכנת, ומעל הכול - בלתי אפשרית".
הנאום של עבאס כוון ככל הנראה בעיקר לצד הימני של המפה, מאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה להכשיר מהלך של תמיכת רע"מ בממשלה בראשותו. עם זאת, ראשי רשימת הציונות הדתית הבהירו כי לא יתנו יד לממשלה בתמיכת רע"מ, וכינו את עבאס וחבריו לרשימה "תומכי טרור". לצד אנשי ימין שאמרו כי ממשלה עם עבאס תהיה "בושה וחרפה", היו גם מי שטענו שהיא עדיפה על בחירות חמישיות.
דעות חלוקות גם בחברה הערבית
גם בקרב האזרחים הערבים, ובכללם תומכי רע"מ, הדעות על נאום עבאס בעברית היו חלוקות. עבד לי, תושב נצרת, אמר כי "לצערי עבאס נאם בצורה מאכזבת מאוד, הדיבור שלו ליהודים שונה מהחברה הערבית. הוא יכל להגיד שהוא ערבי-פלסטיני שמתגורר במדינת ישראל ולא להתעלם. אפילו מייסד התנועה האיסלאמית המנוח, השייח עבדאללה נימר דרוויש, היה מגדיר את עצמו כפלסטיני ולא מתעלם כמו עבאס. אדם כזה לא יכול לספק לנו את הנדרש ולא ידבר על הכאב האמיתי. בזמן אמת הוא יברח".
סאמי עבד אלחמיד, תושב כפר מנדא, אמר ל-ynet כי "עבאס פתח את נאומו בפסוק מהקוראן, שאומר 'בני אדם, אנחנו בראנו אתכם מאיש אחד ומאישה אחת, ונפרידכם לעמים ולשבטים למען תכירו איש את רעהו'. משתמשים בפסוק הזה בעיקר כשמבקשים את ידה של הכלה. לא הייתה כאן כלה בנאום, אלא חיזור אחרי הציונות הדתית".
לדברי אלחמיד, "עבאס בעצם אמר 'אני איש של שלום ומושיט לכם יד, באתי לעסוק בענייני כבישים ולא בענייני כיבוש. אל תחמיצו את ההזדמנות, בואו נהיה שושבינים בחתונה של הרכבת ממשלת נתניהו'. אם ערבים יכולים לרקוד ביחד בדובאי, גם כאן זה אפשרי".
לדברי אחמד מסארווה מוואדי ערה, "צריך להפסיק למתוח ביקורת על מנסור עבאס - יותר מ-160 אלף איש בחרו ברע"מ. כולנו בטוחים שהוא הביא דרך חדשה שתחזק את החברה הערבית ולא תפקיר אותה. שמענו הבטחות באוויר במשך המון שנים, עכשיו זה הזמן לשינוי - גם אם יצטרף לנתניהו".
עאידה, תושבת המשולש, אמרה כי "עבאס לא טעה כשאמר שהוא אזרח מדינת ישראל. מי שלא טוב לו, אז שיילך לגור ברשות הפלסטינית כמה ימים. אני בטוחה שהוא ירגיש שם שהוא היה חי טוב בישראל, עם זכויות שלא יקבל ברשות. אני רוצה להיות חלק מהמדינה, ולא להמשיך לחיות בסבל. זאת זכות ולא עושים לנו טובה. אנחנו מצפים שרע"מ תוביל אותנו למקום יותר טוב".