7 צפייה בגלריה
מתחסנים בארה"ב
מתחסנים בארה"ב
מתחסנים בשיטת התחסן וסע בארה"ב. חיסונים לכולם במאי?
(צילום: AFP)
ארה"ב רשמה אתמול (שישי) ציון דרך חשוב במאבק במגפת הקורונה, עם חציית רף 100 מיליון המנות שהוזרקו לזרועותיהם של האמריקנים. 65.9 מיליון בני אדם קיבלו לפחות מנה אחת של החיסון, בעוד 35 מיליון אמריקנים כבר חוסנו בשתי המנות – מספר שמהווה כ-10.5% מאוכלוסיית ארה"ב שמונה 331 מיליון בני אדם.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהציב לעצמו את יעד 100 מיליון החיסונים ל-100 הימים הראשונים שלו כנשיא, צפוי לרשום ב-100 הימים הראשונים שלו ציון דרך משמעותי יותר – כ-150 מיליון חיסונים עד 30 באפריל. ביידן אמר שלשום שיהיו מספיק חיסונים לכלל האוכלוסייה הבוגרת בארה"ב, שמונה 258 מיליון איש, עד מאי.
ביידן: כל בוגר אמריקני יוכל להתחסן עד מאי
(מתוך הטוויטר של ג'ו ביידן)

מהנתונים שפרסמו המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב עולה כי 61% מאוכלוסיית בני ה-65 ומעלה בארה"ב כבר קיבלו לפחות מנת חיסון אחת. בארה"ב, נזכיר, אושר מתן שלושה חיסונים של שלוש חברות שונות: פייזר, מודרנה וג'ונסון אנד ג'ונסון. החיסון של האחרונה הוא היחיד כרגע שניתן במנה אחת בלבד. 50 מיליון חיסונים של פייזר ניתנו בארה"ב עד כה, 49 מיליון של מודרנה ועוד כ-900 אלף של ג'ונסון אנד ג'ונסון.
ואולם, אמריקנים רבים מתלוננים על קשיים משמעותיים בקביעת תורים. רבים מהם, שמנסים להזמין תור לחיסון באינטרנט, נאלצים להעביר ימים ואף שבועות בניסיון לקבוע תור. אחת מהם, שפלי באסן בת ה-74, סיפרה שהיא כבר לא יכולה לעקוב אחרי ההתפתחויות בנושא, אחרי שעות של שיחות טלפון ומעבר בין אתרים.
7 צפייה בגלריה
קשיים טכנולוגיים. באסן ובעלה
קשיים טכנולוגיים. באסן ובעלה
קשיים טכנולוגיים. שפלי באסן ובעלה
(צילום: AP)
"רבים מאיתנו לא ישנים בלילה מדאגה אם נצליח או לא נצליח להיכנס לרשימה", סיפרה באסן, שמתגוררת בעיירה במדינת רוד איילנד. בבית הלבן הבטיחו השבוע שזה ישתנה עם הקמת אתר אינטרנט חדש, ועם מוקד טלפוני חדש שיוקם עד 1 במאי. "לא עוד חיפושים לילה ויום אחר תורים עבורכם ועבור האהובים שלכם", אמר השבוע הנשיא ביידן.
ואולם, עד 1 במאי צפויה תקופה ארוכה של המתנה. במדינות מסוימות בארה"ב קשה כל כך להשיג בימים אלה תור לחיסון, עד שרבים נאלצים להשתמש בבוטים אינטרנטיים שסורקים אחר תורים פנויים, או בקבוצות פייסבוק שמאפשרות למצוא תור זמין לאזרחים מבוגרים. אלו שלא משתמשים בשיטות הללו או שאין להם מי שיעזור להם בכך, נשארים מאחור.
7 צפייה בגלריה
בנמל התעופה בדנבר עם מסכה
בנמל התעופה בדנבר עם מסכה
רוב האמריקנים: לאסור על לא מחוסנים לטוס
(צילום: AP)
שפלי, שהצליחה למצוא תור עבורה ועבור בעלה בבית מרקחת ליד ביתם, נפלה בסופו של דבר בין הכיסאות. האתר שבו קבעה את התור הציע לה גם לקבוע תור למנה שנייה, אולם כשהיא לחצה על ההזמנה לקבוע תור – דבר לא קרה. כשהבינה שמדובר בתקלה היא הדפיסה את אישור מועד התור הראשון. כשבעלה ניגש אל בית המרקחת, סירבו לחסן אותו בטענה שלא קבע מועד לחיסון השני.
במדינות נוספות בארה"ב תוארו תקלות בשרשרת קביעת התורים לחיסונים. ד"ר אמאש אדלג'ה, עמית במכון מחקר השייך לאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, הגדיר את שירותי מתן החיסונים בארה"ב "מביכים", כלשונו. "אם היינו נלחמים במלחמת העולם השנייה בדרך שבה אנחנו עושים את זה (החיסונים), אין שאלה אם היינו מפסידים", הוא אמר.

62% מהאמריקנים: לאסור על לא-מחוסנים לעלות למטוסים

סקר של סוכנות הידיעות רויטרס שפורסם אתמול העלה כי מספר הולך וגובר של אמריקנים רוצים להתחסן, בעוד רובם תומכים בהגבלות לאלו שיחליטו לא להתחסן נגד קורונה. 54% מתוך 1,005 הנשאלים במדגם אמרו כי הם מאוד מעוניינים להתחסן, עלייה של 13% מסקר דומה שנערך בחודש ינואר. בחודש מאי, עמד הנתון הזה על 38% בלבד – לפני פיתוח החיסון.
7 צפייה בגלריה
נגיף קורונה סגר עולמי  חדר כושר נג'ף עיראק מסכות
נגיף קורונה סגר עולמי  חדר כושר נג'ף עיראק מסכות
האמריקנים קוראים להגביל לא מחוסנים גם בחדרי כושר. ארכיון
(צילום: AFP)
מנגד, 27% מהאמריקנים הצהירו שהם לא מעוניינים להתחסן כלל – נתון שלא השתנה מאז חודש מאי. הסקר הנוכחי מציג גם תמונה שצפויה להוביל לעימותים מסוימים בחברה האמריקנית סביב המתחסנים ואלו שבוחרים שלא להתחסן. רוב האמריקנים שענו לסקר רוצים להגביל בדרכים שונות את האנשים שלא מתחסנים. 72% מהנשאלים השיבו שחשוב להם לדעת אם האנשים סביבם התחסנו, בעוד 62% השיבו שהם חושבים שאסור לאפשר ללא-מחוסנים לעלות למטוסים.
בנוסף, 52% חושבים שיש לאסור על אנשים לא מחוסנים להתאמן בחדרי כושר, להיכנס לתיאטראות ולאולמות קולנוע או להגיע להופעות. בעניין ההגעה למקומות העבודה, 60% מהאמריקנים השיבו כי הם רוצים לעבוד תחת מעסיק שדורש מכולם להתחסן לפני החזרה למקום העבודה, בעוד 56% השיבו שהם חושבים שעל לא-מחוסנים להישאר בבית.

אירופה מאחור, באוסטריה תקפו על החלוקה

בזמן שבארה"ב מדווחים על אופטימיות יחסית בנוגע למבצע החיסונים, באירופה ממשיכים להיות מתוסכלים מהמבצע שמתנהל שם בעצלתיים. חברת אסטרה-זניקה, שפיתחה את אחד החיסונים נגד הנגיף ואמורה הייתה לספק לאיחוד האירופי כ-90 מיליון חיסונים עד סוף החודש הנוכחי, הודיעה אתמול שתקצץ עוד במספר החיסונים שתעביר לידי בריסל עד סוף החודש. במסמך שהגיע לידי רויטרס נכתב כי החברה מתכננת להעביר לאיחוד האירופי 30 מיליון מנות חיסון עד סוף מרץ – במקום 40 מיליון כפי שהבטיחה רק לפני חודש. זהו שליש מההתחייבות המקורית שלה.
7 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו עם קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
רה"מ נתניהו עם קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
קורץ. אי-שוויון בחלוקה
(צילום: אולבייה פיטוסי)
בחברה עצמה סירבו להתייחס למסמך, אולם אדם המעורה בפרטים אמר כי קיימים קשיים בשרשרת האספקה הבינלאומית. בכירים בתעשייה הזהירו מפני בעיות בייצור, מאחר שמדינות מנסות לשמור לעצמן את מנות החיסון, את המרכיבים ואת הציוד לייצורם, לאריזתם ולהעברתם.
בארה"ב הודיעו לנציבות האיחוד בימים האחרונים שלא יאפשרו לאסטרה-זניקה לייצא חיסונים אל מחוץ למדינה. בצעד דומה, אסר האיחוד האירופי בשבוע שעבר על שליחת חיסונים מאיטליה לאוסטרליה. בחוזה שנחתם בין האיחוד האירופי לחברה נכתב כי אסטרה-זניקה תעשה את מרב המאמצים להעביר 300 מיליון חיסונים עד סוף יוני.
7 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים באוסטריה
מתחם חיסונים באוסטריה
מתחם חיסונים באוסטריה
(צילום: Getty Images)
7 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים באוסטריה
מתחם חיסונים באוסטריה
(צילום: Getty Images)
העיכובים בהגעת החיסונים לאירופה באים במקביל להתפרצויות נרחבות במדינות שונות באיחוד. איטליה הודיעה אתמול שתטיל סגר על כמחצית ממחוזותיה, בעוד בפולין, הונגריה, צ'כיה וסלובקיה נרשמו התפרצויות נרחבות מאוד של הנגיף. בשתי המדינות האחרונות נרשם שיעור המתים הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסייה.
בכל הנוגע לחיסונים שכן נמצאים בידי האיחוד, קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ טוען שאין חלוקה שווה והוגנת שלהם. על-פי הסכמת המדינות החברות באיחוד, גודל משלוח החיסונים שמקבלת כל מדינה אמור להיות תואם את גודל האוכלוסייה שלה. ואולם, קורץ אמר שבשיחה עם מנהיגים אירופים אחרים הוא מצא הבדלים גדולים בין מדינות שונות. "המשלוחים לא תואמים את גודל האוכלוסייה. נראה שיש תוכניות שבמסגרתן זה רק יחמיר בחודשים הקרובים ושהפערים יגדלו", אמר קורץ.
במסיבת עיתונאים שקיים בהתראה קצרה, של כשעה, הוסיף קנצלר אוסטריה שמלטה צפויה לקבל עד סוף יוני כמות חיסונים גדולה פי שלושה מזו שהיא אמורה לקבל ביחס לגודל האוכלוסייה שלה. הוא אמר גם שבעוד מדינות מסוימות יוכלו לחסן את רוב האוכלוסייה שלהן עד מאי, אחרות ייאלצו לחכות עד סוף הקיץ או הסתיו.