לוחמי צנחנים מתאמנים בגרמניה, ארכיון

100 שנים לאחר הולדתה בבודפשט, לוחמי חטיבות הצנחנים והקומנדו של צה"ל ישחזרו בעוד כשבועיים את צניחתם ההירואית של חנה סנש ועשרות מחבריה ליישוב העברי בזירה המקורית של הצניחה בסלובניה. הצניחה תתבצע כחלק ממסע "ברק השמיים", כפי שכתבה סנש בשירה "הליכה לקיסריה", והאימון יימשך חמישה ימים.
המסע, שתוקצב במיליון שקל, יחל בצניחה משני מטוסי שמשון (הרקולס) של חיל האוויר הישראלי, צעידה בנתיבי החבירה לכוחות הפרטיזנים עד למקום תפיסתם של הצנחנים היהודים, וכן המשך מפגשים, טקסים ואירועי מורשת באתרים היסטוריים בקרואטיה ובהונגריה כדי להנציח את יהדות יוגוסלביה והונגריה.
3 צפייה בגלריה
תרגיל אימון של צנחנים בגמניה
תרגיל אימון של צנחנים בגמניה
לוחמי צנחנים מתאמנים בגרמניה. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תרגיל אימון של צנחנים בגמניה
תרגיל אימון של צנחנים בגמניה
(צילום: דובר צה"ל)
קרוב ל-100 לוחמים וקצינים ישראלים ישתתפו בצניחה מתוך כ-150 אנשי צבא במשלחת, ולצונחים יצטרפו גם לוחמים בריטים, הונגרים, סלובנים וקרואטים. ראש המשלחת, שתורכב גם מאנשי מילואים, יהיה מפקד פיקוד העומק אלוף איתי וירוב, וישתתפו בה גם מפקד חטיבת הצנחנים אל"מ יובל גז ומפקד אוגדה 98 תא"ל עופר וינטר. גז אמר היום כי "אנו נחזק את שיתוף הפעולה עם צבאות האיזור וננסה, כטיפה בים, לשחזר את גבורת 37 צנחני היישוב העברי. בין הלוחמים שיצנחנו יהיו גם בני הדור השני והשלישי, בהם נכדו של אבא קובנר". בין המשתתפים הנוספים: אלוף במיל' דורון אלמוג, אלוף במיל' ישראל זיו ואלוף במיל' ג'רי יצחק.
3 צפייה בגלריה
חנה סנש
חנה סנש
חנה סנש
(צילום: באדיבות ארכיון מורשת)
הצניחה תתבצע ללא ציוד מבצעי, אך בגובה נמוך יותר, של 1,000 רגל במקום 1,200, כפי שהורגלו הצנחנים הישראלים. גם שטח הצניחה יהיה קשה יותר טופוגרפית מהשטח המוכר בישראל, כחלק מהרצון למצות את הערך המבצעי לצניחה אופרטיבית במלחמה עם יעדים בעלי קרקע דומה. למסע יצטרפו גם ניצולי שואה והיסטוריונים מומחים, בהם פרופ' שמחה גולדין, אביו של הקצין הדר גולדין, שליווה את הפרויקט בשנה האחרונה מטעם אוניברסיטת תל אביב שגם סייעה לגלות את מיקומי הצניחות. במקביל יתקיימו טקסי זיכרון בהר הרצל ובבית חנה סנש תוך הקרנה בשידור חי של הצניחה הייחודית בסלובניה.