תיעוד מעצר החשודים בתקיפה החייל וגניבת נשקו בתרגיל לילי
(צילום: דוברות המשטרה)

נשקו של לוחם אגוז נחטף, אבל צה"ל מחזק עוד יותר את הגיבוי שניתן לו: ממצאי תחקיר תקיפת לוחם הקומנדו בשבוע שעבר הוצגו היום (ד') לרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי - ומהם עולה כי הלוחם נאבק בכל כוחו בשניים שניסו לחטוף את נשקו בניווט הלילי ליד שפרעם. בנוסף, לא נמצא "כשל ערכי" בתפקודו של הלוחם.
מהתחקיר, שהוצג לרמטכ"ל על ידי מפקד פיקוד המרכז, אלוף תמיר ידעי, עולה כי במהלך ניווט בדד זיהה הלוחם שני אזרחים חשודים שניסו ליצור איתו קשר. הלוחם התרחק מהמקום, התעלם מהשניים והמשיך בניווט בעוד החשודים התרחקו מהמקום בנסיעה.
3 צפייה בגלריה
מעצר החשודים בתקיפה החייל וגניבת נשקו בתרגיל לילי
מעצר החשודים בתקיפה החייל וגניבת נשקו בתרגיל לילי
מעצר החשודים בחטיפת הנשק
3 צפייה בגלריה
השלום עכו: הארכת מעצר לשני חשודים בשוד וחטיפת נשק של חייל
השלום עכו: הארכת מעצר לשני חשודים בשוד וחטיפת נשק של חייל
אחד החשודים מובא להארכת מעצרו
(צילום: אביהו שפירא)
לאחר כמה דקות הפתיעו החשודים את הלוחם והחלו להכותו בחוזקה. בתום מאבק ממושך, שלף הלוחם את המחסנית מהאפוד במטרה לדרוך את נשקו. בשלב זה חטפו החשודים את הנשק ונמלטו מהמקום, כשהם פצועים.
כתוצאה מהמאבק, הלוחם נחבל בגופו ובראשו באורח קל. מיד בתום האירוע הלוחם הזעיק את מפקדיו, שלפי התחקיר חברו אליו בתוך דקות כדי להגיש לו סיוע רפואי. המפקדים והלוחם ניסו לרדוף אחר הרכב הנמלט, ללא הצלחה.
לפי הודעת דובר צה"ל, ממסקנות התחקיר, מכלל העדויות ומחקירת המשטרה עולה כי הלוחם נאבק בתוקפים בכל כוחו ופעל באופן התקפי. התחקיר לא מצא כשל ערכי בתפקודו של הלוחם, למרות התוצאה של חטיפת הנשק, מאחר שהחייל לא הבין שהוא נמצא בסכנה עד שהותקף. מהתחקיר עלה גם כי הכנת האימון וביצועו התנהלו על פי הפקודות והנהלים המחייבים בעת ניווטי בדד.
3 צפייה בגלריה
החשודים בחטיפת נשק מחייל צה"ל
החשודים בחטיפת נשק מחייל צה"ל
החשודים אבו קמיר וקוראת, ואמצעי הלחימה שנתפסו ברשותם
הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר וקבע כי "אימון ניווט בדד מהווה רכיב חשוב בבניית המקצועיות והחוסן המנטלי הנדרשים מכל לוחם". עוד קבע רא"ל כוכבי כי הוראות הפתיחה באש מותאמות לצרכים ומאפשרות למפקד חטיבה לקבוע את מצב הנשק בעת ניווט, לאפשר מצב "הכנס" ולפתוח באש על פי צורך.
על פי צה"ל, הוראות הפתיחה באש מותאמות לצרכים המבצעיים ומאפשרות לבצע נוהל מעצר חשוד כלפי גנב נשק חם. במקרה שבו נשקפת לחייל סכנת חיים הוא רשאי לפעול בכל האמצעים, ובכללם לבצע ירי חי, על מנת לנטרל את הסכנה. בסיכום הדברים קבע הרמטכ"ל כי מדובר באירוע חריג שנדרש ללמדו בכל יחידות צה"ל.
ביום ראשון עצרה המשטרה את שני החשודים בחטיפת הנשק מהחייל: מוחמד אבו קמיר (26) מהכפר הבדואי איבטין שבעמק זבולון וקרוב משפחתו אמיר קוראת (26). הם נעצרו בדירת מסתור סמוך לכפר זבידאת לאחר חקירה שבה היה מעורב גם השב"כ. לפי המשטרה, החשודים נעצרו כשברשותם תחמושת.
בדיון בהארכת מעצרם בבית המשפט התברר כי אבו קמיר שירת בצה"ל. המשטרה מייחסת לחשודים עבירות גניבת נשק, שוד מזוין בחברה, תקיפה וחבלה של ממש, קשירת קשר לביצוע פשע ונשיאת נשק שלא כדין.
פורסם לראשונה: 14:24, 10.03.21