(צילום: שחר גולדשטיין)

ראש המוסד וחבר הכנסת לשעבר דני יתום הכריז אמש על הקמת מפלגת גמלאים חדשה בשם "ותיקי ישראל". בריאיון באולפן ynet הבוקר (חמישי) הוא מספר: "עברתי טלטלה כשראיתי מה קורה לדור של בני 80-70 במצב של הקורונה, הן מבחינה בריאותית והן מבחינה כלכלית. לא יכולתי לשבת באותו מקום ולראות איך החברה הישראלית מתפוררת".
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
יתום (75) הוא אלוף במילואים ששימש בין היתר כראש אגף התכנון ומפקד פיקוד המרכז בצה"ל. ב-1996 מינה אותו ראש הממשלה שמעון פרס לראש המוסד, והוא היה ראש המוסד הראשון ששמו היה מותר לפרסום בתקשורת. ב-2003 נבחר לכנסת מטעם מפלגת העבודה, וכיהן בה עד לפרישתו ב-2008. למפלגה שעל הקמתה הכריז אתמול הצטרפו עד כה העיתונאית פאר-לי שחר, יו"ר ויצו לשעבר פרופ' רבקה לזובסקי וחתן פרס ישראל בפילוסופיה פרופ' אסא כשר.
2 צפייה בגלריה
דני יתום
דני יתום
דני יתום באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
"אני עוזב את אזור הנוחות שלי אחרי שלפני 12 שנים התפטרתי מהכנסת ואני אינני מחפש לא כיסא ולא שררה ולא משרה", אומר יתום. "האג'נדה שלי היא לטפל בחולאים של החברה הישראלית. יש הרבה כאלה: בריאותי, כלכלי-חברתי, ולטפל באותה שכבת גיל שנראית לי שנפגעה יותר מכל השכבות האחרות - שכבת הוותיקים".
יתום סבור כי מצבם של הקשישים בישראל קשה במיוחד: "אנחנו קוראים להם גמלאים בטעות, משום של-56% מהם אין גמלה, הם לא נהנים מפנסיה, הם חיים מקצבת זקנה של 2,000 שקל לחודש ולעיתים גם קצבת סיעוד. יש כאן מיליון ו-350 אלף אנשים בגילאים האלה, נשים וגברים, שחלק מהם חי בסדר גמור, אבל בערך 20% מהם איננו חי ברמה מספקת, בעצם ברמה מאוד נמוכה. אנחנו הופכים להיות מדינת עולם שלישית".
- אז מפלגת הוותיקים חרטה על הדגל לטפל בוותיקים? זה הסיפור? "לא, הסיפור יותר מורכב. יש עוד הרבה שכבות שזקוקות לסיוע. אנחנו נהיה הפה של החלשים, האוזניים והעיניים שלהם. הם חייבים נציגות בכנסת, כדי שיטפלו בהם. בחרתי להתחיל עם הוותיקים, עם דור המייסדים והדור שבא לאחר דור המייסדים - הדור שלי".
2 צפייה בגלריה
יתום כאלוף בצה"ל (מימן), עם האלוף מאיר דגן, הרמטכ"ל אהוד ברק ורה"מ יצחק רבין ב-1993
יתום כאלוף בצה"ל (מימן), עם האלוף מאיר דגן, הרמטכ"ל אהוד ברק ורה"מ יצחק רבין ב-1993
יתום כאלוף בצה"ל (מימן), עם האלוף מאיר דגן, הרמטכ"ל אהוד ברק ורה"מ יצחק רבין ב-1993
(צילום: דובר צה"ל, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
- אתה מתרשם שהדור הזה ילך איתך? בזכות הרקורד הביטחוני? "לא בגלל הרקורד הביטחוני. אני גם לא שם לי למטרה להשיג כמפלגה יעדים בטחונים או מדיניים, אני שם לי למטרה להשיג יעדים סוציאליים-חברתיים".
- תמיד היית עם הרגל בנושאי ביטחון ומדינה, לא בנושאים החברתיים. זו התפכחות? "הגעתי למסקנה שאף אחד אחר לא עושה את זה, ומישהו צריך. אני לא מתכוון להיות ראש הממשלה. אני רוצה לטפל בדברים הלא-סקסיים, הלא-אטרקטיביים, וזה מצבם הרע והגרוע של האזרחים והאזרחיות הוותיקים".
- תשבו עם נתניהו? "אנחנו לא נשב עם נאשם בפלילים".