שר הביטחון בני גנץ עדכן היום (ב') בישיבת הסיעה של כחול לבן כי העביר לראש הממשלה בנימין נתניהו חמש דרישות להמשך הקואליציה, בהן השארתו של שר המשפטים אבי ניסנקורן והימנעות משינויים "שיפגעו בשלטון החוק". לדברי גנץ, "ירצו - יקבלו, לא ירצו - יהיו בחירות". נתניהו הגיב בעת מסיבת עיתונאים עם ג'ארד קושנר, השליח המיוחד וחתנו של הנשיא דונלד טראמפ: "אם בחירות נכפות עלינו, ננצח. כולם רואים את ההישגים שלנו, מיליוני החיסונים שאנו מביאים לאזרחי ישראל".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
גנץ ונתניהו. חמש דרישות כדי לשמור על שלמות הקואליציה
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)
נתניהו לגנץ: "ננצח, אנחנו מביאים חיסונים"
(צילום: לע"מ)

זמן קצר לאחר שוועדת הכנסת אישרה את פשרת התקציב, ולנוכח ההערות שלפיהן הקואליציה תתקשה להשיג רוב במליאה לדחיית המועד האחרון לאישור תקציב המדינה, התכנסה סיעת כחול לבן לישיבה בזום.
חמש הדרישות שהעביר גנץ לנתניהו הן: הבטחת העברת תקציב 2021-2020, אישור תקנון הממשלה, העברת כל המינויים התקועים, סגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה, השארת שר המשפטים בתפקידו ואי ביצוע שינויים שיפגעו בשלטון החוק.
2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן באולפן ynet
אבי ניסנקורן באולפן ynet
ניסנקורן. גנץ דורש להשאיר, הליכוד: "עושה הפיכה פקידותית-משפטית בניגוד להסכמים הקואליציוניים"
(צילום: קובי קואנקס)
בליכוד תקפו את גנץ לאחר פרסום הדרישות: "בעקבות המאבק הפנימי בכחול לבן, גנץ חזר בו מכל ההסכמות שהושגו במשא ומתן, לרבות ההתעקשות שלו לאפשר לניסנקורן להמשיך בהפיכה פקידותית-משפטית שעומדת בניגוד להסכמים הקואליציוניים. הליכוד עומד איתן נגד הפיכה זו של השמאל, שרומסת את הדמוקרטיה ברגל גסה".
"מצער שגנץ החליט לגרור את המדינה לבחירות מיותרות בעיצומו של משבר הקורונה", הוסיפו בליכוד. "במקום לאפשר ממשלה יציבה שעובדת למען האזרחים, גנץ ממשיך לדבוק ברעיון של 'ממשלה בתוך הממשלה' בניסיון כושל לקושש קולות למפלגתו המתפרקת". בליכוד עברו הערב למתכונת "קמפיין" שבמסגרתה דרשו מכל חברי הכנסת והשרים של המפלגה לקבל אישור לכל ריאיון תקשורתי ולעבור תדרוך לפניו.
נתניהו עצמו התייחס למשבר הפוליטי בעת מסיבת עיתונאים עם ג'ארד קושנר, חתנו ושליחו של הנשיא טראמפ: "ההתעקשות לאפשר לניסנקורן להמשיך בהפיכה פקידותית ממשלתית שקודם כל עומדת בניגוד להסכמים הקואליציוניים. אנו לא יכולים לאפשר לגורמי השמאל לרמוס את הדמוקרטיה שלנו ברגל גסה. זה מאוד מצער אותי. במקום לאפשר ממשלה יציבה שעובדת למען האזרחים בהרמוניה, ההתעקשות להמשיך את הממשלה בתוך ממשלה. זה ניסיון כושל לקושש קולות למפלגה שלא בדיוק מצליחה בסקרים".
מוקדם יותר היום אישרה ועדת הכנסת את פשרת התקציב שלפיה המועד להעברת תקציב המדינה לשנת 2020 יידחה ל-31 בדצמבר, ואילו תקציב המדינה לשנת 2021 יועבר עד ל-5 בינואר. אם אחד מהם לא יעבור - הכנסת תתפזר והבחירות ב-23 במרץ 2021, כמו המצב הנוכחי שבו לא יאושר תקציב עד מחר בחצות הלילה.
למרות שהקואליציה הצליחה להעביר את הפשרה בוועדת הכנסת, יהיה לה קשה מאוד להעביר אותה במליאה. כדי לשנות את חוק היסוד יש צורך בתמיכה של 61 חברי כנסת. מתוך 72 חברי הכנסת של הקואליציה שלושה חולים בקורונה ולא יוכלו להגיע למליאה, יפעת שאשא ביטון, צבי האוזר ויועז הנדל, שעברו למפלגתו של גדעון סער, לא יתמכו בדחיית הבחירות. מיכל שיר מהליכוד, המקורבת לסער, בסימן שאלה לאחר שהודיעה שאינה מרגישה טוב.
בנוסף, ארבעה ח"כים מכחול לבן הודיעו שלא יתמכו בדחייה, ובסך הכל מספר חברי הכנסת שיתמכו עומד על 61 - המספר הנמוך ביותר שצריך בשביל לשנות את חוק היסוד. אבל גורמים פוליטיים טוענים כי קולותיהם של חברת הכנסת עינת קבאלה (כחול לבן) והשר ניסנקורן נמצאים בסימן שאלה.