עם העיניים לדרמה בבחירות לנשיאות בארה"ב, ההסלמה הפוליטית בישראל עולה שלב, אף על פי שלשני הצדדים - הליכוד וכחול לבן - אין שום אינטרס בכך.
בתצריף הנסיבות של השבוע החולף - בחירה אפשרית של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, איום של סגר שלישי ונתונים מפלצתיים בגרף האבטלה - ברור שלכאורה האינטרס המרכזי של ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא לדחות באופן מסוים את הבחירות בישראל. מכלול נסיבות רעות מדי בתקופה כל כך קצרה זה לא משהו שנתניהו לא רגיל אליו, ובכל זאת - ענייני כלכלה ואמריקה זה סיפור אחר.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ו אבי ניסקורן
בנימין נתניהו ו אבי ניסקורן
רה"מ נתניהו ושר המשפטים ניסנקורן
(צילום: לע"מ)
בסביבת נתניהו משוכנעים שבכל מה שקשור לתקציב המדינה, אם המערכת הייתה מתנהלת מול יו"ר כחול לבן בני גנץ לבדו, אפשר היה להשיג עוד דחייה במועד אישור התקציב, להרוויח עוד זמן בממשלה המכהנת ולמתוח את האירוע עד לקצה במרץ 2021.
אבל, הם מסבירים, לא בטוח שגנץ יודע לעצור את הפרץ במפלגתו. גורמים פוליטיים ותיקים ומיומנים מצביעים על הבעיה המרכזית של התקופה: הציר הרותח ביותר במציאות הפוליטית הנוכחית, הם אומרים, מקשר את נתניהו ואת שר המשפטים אבי ניסנקורן.
זה לדבריהם הציר שמדרדר להסלמה ובחירות, זה הציר שבגללו אין לממשלה כזאת סיכוי לשרוד. נתניהו - מחד - עסוק במהלכים שחלקם נובעים משיקולים פוליטיים אישיים וסירוב לעמוד בהסכם. ניסנקורן - מאידך - התאהב בפוזיציה, הרוטציה בין גנץ לנתניהו לא מזיזה לו והוא מתנהל עצמאית.

מי אמר "לא אפוי"?

ככל שהימים חולפים, מתברר שאם הדבר תלוי בנתניהו הרוטציה עם גנץ לא תקרה. פעם אחת מהסיבה הידועה שלנתניהו אין ולא הייתה כוונה לארוז את חפציו עבור מפלגה של 15 מנדטים ושמתקרבת בסקרים למספר חד-ספרתי.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ. נתניהו סבור שזו משימה שגדולה על הרמטכ"ל לשעבר בכמה מידות
(צילום: מוטי קמחי )
הפעם השנייה - וזה החידוש שעליו יושם דגש בקרוב - נתניהו חושב באמת ובתמים שלמסור את השלטון לגנץ זה מהלך מסוכן. לדעתו, גנץ לא בשל לניהול המדינה. ביטחון ישראל והאינטרסים המורכבים שלה, לשיטתו, הם משימה שגדולה על הרמטכ"ל לשעבר בכמה מידות.
סביר להניח שבימים הקרובים נשמע יותר ויותר שרים וחברי כנסת מנמקים את הקו הזה, ומסבירים לאזרחי ישראל שאי קיום הרוטציה מצד נתניהו נועד בעצם להגן עליהם מפני מנהיג לא בשל. וכן, כמו שכינתה זאת בעבר הלא רחוק שרת התחבורה מירי רגב בהתייחס לגנץ: "לא אפוי".

הסלמה מתוך ייאוש

וכחול לבן? יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד מיש עתיד ניסה השבוע לדחוק את גנץ לפינה באמצעות הצעת חוק לפיזור הכנסת שתעלה להצבעה עם פקיעת האולטימטום של כחול לבן בעניין התקציב. לפיד קבע סדר יום, גנץ סירב להיכנס אליו.
גנץ בריאיון באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

בסביבת יו"ר כחול לבן טוענים שבכל מקרה אין לו כוונה לתת ללפיד את התענוג לפזר את הכנסת ולסגור את המעגל הזה על ממשלת האחדות.
אם יחליט שנמאס לו, וזה כרגע הכיוון, סביר יותר שנראה מצד גנץ וכחול לבן אינתיפאדה חקיקתית בכנסת שתערער את יציבות הממשלה, אבל בלי לנטוש אותה.
בכחול לבן הולכות ומתרבות ההערכות שגנץ, בניגוד למזג שלו, ובניגוד למה שחושב נתניהו, דווקא בשל להסלמה אפשרית שתביא כבר בקרוב לפיזור הכנסת. לא מתוך אומץ לב, בעיקר מתוך ייאוש.