ריאיון של האסירה ניהאל אל מקת עם הטלוויזיה הסורית

אלו השניים שלפי סוכנות הידיעות הסורית צפויים להשתחרר לסוריה בעסקה המתגבשת במעורבות רוסית: אזרחית ישראלית חצתה את הגבול לסוריה, ובימים אלה מתנהלים מגעים במעורבות רוסית להשבתה לישראל. לפי דיווחים זרים, מדובר בצעירה ממודיעין עילית.
2 צפייה בגלריה
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת
לפי סוכנות הידיעות הסורית "סאנא", בתמורה לשחרורה תשחרר ישראל שניים - ניהאל אל-מקת ודיאב קהמוז. אל-מקת היא אחותו של "זקן האסירים הסורים" ששוחרר בעסקה קודמת עם דמשק, ואילו קהמוז הואשם לפני ארבע שנים וחצי בתכנון לבצע פיגוע בשם חיזבאללה במרכזי קניות בצפון ונשלח ל-14 שנות מאסר. מטעם "מועדון האסיר הפלסטיני" נמסר כי קהמוז מתעקש לחזור לביתו בכפר רג'ר, ולא לסוריה.
2 צפייה בגלריה
בית משפט מחוזי נצרת אחים מכפר רג'ר שקשורים לפעולת חיזבאללה ארכיון 2016
בית משפט מחוזי נצרת אחים מכפר רג'ר שקשורים לפעולת חיזבאללה ארכיון 2016
דיאב קהמוז
(צילום: עידו ארז)
לפי הפרקליטות, קהמוז - בן לסוחר סמים ואיש חיזבאללה שברח ללבנון ב-2006 - יצר קשר עם אביו שהציע לו לנצל את נתיבי הברחות הסמים למטעני חבלה. גם נגד שני אחיו ובן דודו הוגשו כתבי אישום בפרשה. במהלך החקירה התברר כי המטענים הוברחו מלבנון וקהמוז קיבל אותם לאחר שנזרקו מעבר לגדר הגבול, הניח אותם בתיק, והחביא אותם בחורשה.
על פי ההנחיות שקיבל, אמור היה קהמוז להניח את המטענים באזורים הומי אדם בחיפה, ולבצע פיגוע. הוא סייר במקומות שבהם הונחה להניח את המטענים, אך החליט שאינם מתאימים בשל ריבוי האבטחה והמצלמות במקום. במקום זאת, בחן אפשרות לבצע פיגוע בעיר נשר, ושיתף את אחיו, כאשר באחד מהם אף תכנן להסתייע למימוש הפיגוע.
האח סודקי אל-מקת עם שחרורו לפני שנה
(צילום: רועי עידן)

לפי האישום, הציע קהמוז להניח את המטענים בצומת גולני, מקום שבו נאספים חיילים רבים מדי בוקר. "בעת שנסע באזור צומת טורעאן הבחין הנאשם בתחנת אוטובוס ובה חיילים רבים", צוין בכתב האישום. "הנאשם חשב כי מקום זה מהווה יעד מתאים לפיגוע, שכן ניתן לפגוע בחיילים רבים, וצילם את המקום". בהמשך כתב האישום תואר כיצד נסע ברכבו עם אחד מאחיו, וצילם תמונות וסרטון וידאו לאורך הדרך מצומת גולני לצומת טורעאן, וכן את תחנת ההסעה. אח אחר של דיאב שלח את התמונות לחיזבאללה.
ניהאל אל-מקת, השנייה שאמורה להשתחרר לפי הסורים, נידונה לשלוש שנות מאסר בשנה שעברה. ניהאל היא אחותו של סודקי אל-מקת, שנחשב ל"זקן האסירים הסורים" ושוחרר לפני מעט יותר משנה בעסקה אחרת.
אז ישראל שחררה שני אסירים שסוריה ביקשה לשחרר זה זמן רב במה שהוגדר על ידי לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כ"מחווה מדינית וכצעד של רצון טוב, בעקבות הבאת גופתו של זכריה באומל ז"ל מסוריה לישראל". זמן קצר אחר כך שוחררה נעמה יששכר מהכלא הרוסי.
ניהאל אל-מקת שוחחה היום מביתה עם הטלוויזיה הסורית, ואמרה כי "אני נתונה תחת מעצר בכפייה בתקופה האחרונה לאחר שניתן לי גזר דין של שלוש שנות מעצר על תנאי. הייתי תחת מעקב של שנה עם עבודות שירות במשך חצי שנה שהוארכו לשמונה חודשים. אסור היה לי להופיע בכלי התקשורת. כעת אני חופשייה בארצי ללא כל תנאי".
אל-מקת הודתה לנשיא סוריה אסד "על כך שהציב את סוגיית האסירים בבתי הכלא בישראל בראש סדר העדיפויות, במיוחד לאור התנאים הקשים שחווה המולדת".
קרוב משפחתה של ניהאל אל-מקת אמר ל-ynet כי היא הייתה צריכה לרצות עוד חצי שנה עבודות שירות: "לפני זמן קצר שירותי הביטחון היו אצלה בבית. היא חתמה על טפסים מסווגים וכך סיימה את עבודות השירות שלה".
אחיה סודקי אל-מקת, תושב מג'דל שמס ברמת הגולן, היה אמור לרצות 11 שנות מאסר משנת 2015 בגין עבירות בגידה וריגול, תמיכה בטרור ומגע עם ארגון עוין. הוא נשפט למאסר עד 2026. זהו מאסרו השני. הוא שוחרר ממאסר קודם בשנת 2012 לאחר 27 שנות מאסר.