המרגלת, החוטפים: תיעוד מ"מלכודת הדבש" האיראנית
(צילום: Sky News)

בניסיונותיו למחוץ את מתנגדיו, משטר האייתוללות הואשם לא אחת בחטיפת אנשי אופוזיציה החיים בגולה, במזימות שונות שמטרתן הייתה להביאם אל מקומות שבהם לא ייהנו עוד מהגנת המערב. כעת חושפת רשת "סקיי ניוז" כיצד יצא לפועל אחד ממבצעי "מלכודת הדבש" האיראניים, בצל הביקורת הבינלאומית הנשמעת כלפיי טהרן, בעקבות ההוצאה להורג בשבוע שעבר של איש האופוזיציה רוחאללה זאם, שנחטף אף הוא בדרך דומה.
לפי "סקיי ניוז" איש אופוזיציה גולה אחר, חביב צ'אב, נחטף באוקטובר האחרון שעות ספורות לאחר שנחת באיסטנבול, לשם פותה בעזרת מרגלת שיצרה עמו קשר רומנטי. צ'אב ברח מאיראן לפני כעשור במסגרת פעילותו למען עצמאותו של המיעוט הערבי החי במחוז חוזסטאן שבדרום-מערב איראן. מאז התגורר בשבדיה, שבה קיבל אזרחות.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מ חטיפה ל איראן של חביב צ'אב איש אופוזיציה גולה ב איסטנבול טורקיה
תיעוד מ חטיפה ל איראן של חביב צ'אב איש אופוזיציה גולה ב איסטנבול טורקיה
המרגלת שהתחזתה למאהבת, איש האופוזיציה הגולה. התיעוד משדה התעופה באיסטנבול
(צילום: Sky News)
שירותי המודיעין הטורקיים הם שסיפקו לרשת החדשות הבריטית את התיעודים והפרטים מהחקירה שבה פתחו בעקבות החטיפה. לפי "סקיי ניוז" הם עשו זאת כדי לדחות טענות שנשמעו מצד קרוביו של צ'אב, ולפיהן טורקיה הייתה שותפתה למזימת החטיפה האיראנית.
גורם טורקי במשרדו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן מסר לרשת הודעה שבה האשים במפורש את המודיעין האיראני בחטיפתו של צ'אב. הוא ציין כי טורקיה מגנה את הפעולה וכי המודיעין הטורקי זיהה את המעורבים במעשה. "מערכת המשפט הטורקית תעניש אותם במלוא חומרת הדין", הבטיח הגורם, ש"סקיי ניוז" לא מסרה מיהו.
מהפרטים שסיפק המודיעין הטורקי עולה כי צ'אב נחטף בתוך פחות מ-24 שעות מרגע שנחת בשדה התעופה על-שם סביהה גקצ'ן באיסטנבול ב-9 באוקטובר, לשם פגישה רומנטית עם אישה שזוהתה בשם סברין סעידי. לטענת המודיעין הטורקי סעידי היא למעשה מרגלת מטעם שירותי המודיעין האיראניים. ב"סקיי ניוז" ציינו כי ישנם דיווחים לא מאומתים שלפיהם בין סעידי לצ'אב הייתה כבר בעבר מערכת יחסים, וכי היא העניקה לו הלוואות כספיות משמעותיות.
לאחר שנחת באיסטנבול, צ'אב תועד עולה על מונית שהביאה אותו לתחנת דלק בצד השני של העיר, ככל הנראה על מנת להיפגש עם אותה מאהבת. התמונות האחרונות ממצלמות האבטחה שם הראו אותו פונה לפינה חשוכה. שם גם תועד רכב מסחרי שעליו נטען כי החוטפים האחרים העמיסו את צ'אב. הם סיממו וקשרו אותו – ונסעו 1,600 ק"מ למזרח טורקיה, שם הבריחו אותו אל מעבר לגבול עם איראן.
2 צפייה בגלריה
"טרף מיוחד". רוחאללה זאם שנחטף, כנראה מעיראק, והוצא להורג
"טרף מיוחד". רוחאללה זאם שנחטף, כנראה מעיראק, והוצא להורג
"טרף מיוחד". רוחאללה זאם שנחטף, כנראה מעיראק, והוצא להורג
צילומי אבטחה נוספים מראים את ההכנות של שניים מהחוטפים, יום לפני שצ'אב נחת באיסטנבול. הם נראים קונים אזיקונים בחנות כלי בית באיסטנבול. יומיים לאחר החטיפה צ'אב כבר הופיע בטלוויזיה האיראנית, ו"הודה" כי היה מעורב במתקפה על מצעד צבאי בדרום איראן לפני כמה שנים.
בני משפחתו וקרוביו של איש האופוזיציה חוששים כעת שגורלו של צ'אב יהיה כשל רוחאללה זאם, עיתונאי שסייע באמצעות פעילותו באפליקציית המסרים המוצפנת "טלגרם" לעודד הפגנות נגד המשטר האיראני ב-2017. הוא חי בגלות בצרפת, אך באוקטובר 2019 הודיעה איראן במפתיע שהוא נמצא בשטחה ונעצר על ידי המודיעין האיראני.
עדיין לא ברור לגמרי כיצד ומדוע הגיע זאם בחזרה לאיראן, אך בני משפחתו טענו כי שוכנע בדרך כלשהי להגיע לעיראק, ושם נחטף. כשהודיעה על מעצרו התגאתה איראן שמדובר ב"טרף מיוחד" ובניצחון על סוכנויות המודיעין של המערב. התקשורת האיראנית דיווחה אז שזאם נלכד ב"מבצע מסובך", אחרי שמשמרות המהפכה הצליחו "להוביל אותו לאיראן" לפני מעצרו.
ד"ר חלף חאבי, איש אופוזיציה איראני שחי בגלות בלונדון וחברו של צ'אב, קרא לקהילה הבינלאומית לפעול למענו. הוא אמר כי לטורקיה ולקהילה האירופית יש אחריות למנוע את הוצאתו להורג. "עכשיו זה הזמן לפעול. אנחנו צריכים עזרה. בכל מקום מתנגדי המשטר האיראנים לחוצים ופוחדים", סיפר. "אנחנו חשים בטוחים בלונדון, אבל איפה בטוח אם החטיפות ומקרי ההרג הללו יכולים לקרות?".