כתבנו יואב זיתון מעדכן בפרטי הפרשה
(צילום: משה מזרחי)

משפחתו של קצין המודיעין שנמצא ללא רוח חיים בכלא הצבאי פנתה הבוקר (יום א') לבית הדין הצבאי בקריה בתל אביב בדרישה מצה"ל לעיין בפרטי כתב האישום נגדו שבוטל לאחר מותו. הבקשה הועברה לקראת הדיון שייערך ביום שלישי בבקשת ynet וכלי תקשורת נוספים לפרסם את הפרטים המלאים של הפרשה.
"יש לאפשר לנו לעיין בכל החומרים שקשורים לבננו", נאמר בפנייה שהועברה לבית הדין הצבאי על ידי פרקליט המשפחה, עו"ד בני קוזניץ. "מן הראוי כי נכיר ונדע את הפרטים אשר הובילו למות בננו מתחילת הפרשה ועד לסופה העגום. ישנו קשר ישיר בין האישומים שיוחסו לבן לבין מותו הטרגי".
עו"ד קוזניץ ציין בבקשה כי ההורים שמוגדרים כנפגעי העבירה הנחקרת שהביאה לכאורה למות בנם, אמונים על כבודו וזכרו: "צו איסור הפרסום הגורף שהוצא על הפרשה הותיר מתחילתה את ההורים בערפל חודשים ארוכים עד למוות המצער של בנם. השיקולים שעומדים מנגד, הנוגעים לשמירת תקינות חקירת המוות ותוצאותיה, מאוינים במסגרת בקשה זו שכן אין בהכרת האישומים שהובילו למעצר בנם המנוח כדי להשפיע על החקירה שמתנהלת כעת".
2 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
קברו של הקצין שנמצא ללא רוח חיים בכלא הצבאי
(צילום: גיל נחושתן)
בהתאם להחלטה שתתקבל בדרישתם, בני המשפחה צפויים להכריע אם להצטרף לבקשה להתיר את פרסום הפרשה או לכל הפחות לתמוך בה. הורי הקצין, שמגיע ממשפחה נורמטיבית עם תרומה לא מועטה בנושא ביטחון מידע, שמרו עד כה על איפוק מרבי ופרופיל נמוך. נציגי צה"ל ביחידה באגף המודיעין לא ביקרו את ההורים ועד כה שמרו מרחק מהם.
בצה"ל צפויים לפרסם את תוצאות חקירת נסיבות מותו של הקצין עם סיומה ולאחר שיועברו לידיעת המשפחה, ולא מן הנמנע שיינקטו צעדים נגד גורמים בכלא הצבאי החדש בבית ליד שהיו אמונים על שמירת חייו של הקצין המנוח ככלוא במתקן המפוקח. יחד עם זאת, לפרסום החלק הארי בפרשה, שנוגע לנסיבות האישומים החריגים, צה"ל צפוי להמשיך ולהתנגד בתוקף.

האכזבה של המשפחה

בסוף השבוע הותרו לפרסום פרטים נוספים בפרשה שנחשפה ב-ynet. בני משפחתו של קצין המודיעין לא ידעו מה פרטי האישום שיוחסו לו. הדיונים בעניינו התנהלו באופן קבוע בדלתיים סגורות ותחת איפול מוחלט, אולם להוריו התאפשר להיפגש עמו. בסביבת קרוביו של הקצין סיפרו כי בני המשפחה מאוכזבים בעיקר ממפקדיו ומחבריו ליחידה של בנם, שמאז מעצרו ובעיקר לאחר מותו, לא שמרו על קשר איתו או עם המשפחה.
"אני לא יודע שום פרט על מה שייחסו לו", סיפר אדם שמכיר את משפחת הקצין. "הם מפוחדים מאוד לדבר ואיימו עליהם שלא יעשו את זה. מעורבות כאן מערכות מאוד גדולות והפחד מובן".
2 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
(צילום: יצחק טסלר)
הקצין, ששירת באגף המודיעין, נעצר בספטמבר 2020 לאחר חקירה של מצ"ח. אחרי שנחקר ביחידה, הגישה נגדו הפרקליטות הצבאית כתב אישום לבית הדין הצבאי והוא עצמו נעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בלילה שבין 16 ל-17 במאי הוא נמצא במצב רפואי קשה, פונה לבית חולים, אולם שם נקבע מותו.
גורמים צבאיים העריכו בתקופה האחרונה כי הקצין התאבד, אולם בסביבת משפחתו טענו שהוא לא שם קץ לחייו. כעת, ממתינים החוקרים לקבלת תוצאות הנתיחה הסופית.
אביו של הקצין דחה בשבוע שעבר את הטענות וכינה אותן "דברים שקריים ולא נכונים. היה לנו בן מוכשר מאוד. על יכולותיו הרבות למדתי לאחר מותו, בזמן השבעה, ממנהלים ועובדים בחברת הייטק שבה עבד". האב הסביר שבנו סיים את שירות הקבע שלו בזמן מעצרו, ומאחר שזה לא חודש – הוא הפך לאזרח. בצבא טוענים שזו הסיבה שהקצין נקבר בחלקת קבורה אזרחית ולא בצבאית.
נשיא בית הדין לערעורים בקריה התיר לפרסם ביום חמישי שעבר כי "הקצין לא הואשם בריגול או בעבירה של בגידה, ולא היה במגע עם סוכן זר ולא הופעל על ידו".