ביידן: לא נסיר את הסנקציות כדי לחזור למו"מ עם איראן
(מתוך יוטיוב)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי ארה"ב לא תסיר את הסנקציות על איראן אלא אם המדינה תפסיק להעשיר אורניום. בריאיון ל-CBS, הראשון שלו מאז השבעתו, נשאל הנשיא האם ארצות הברית תסיר סנקציות במטרה להחזיר את איראן לשולחן המשא ומתן. "לא", ענה ביידן.
"עליהם להפסיק תחילה את העשרת האורניום?", שאלה המראיינת, נורה אודונל. ביידן הנהן בראשו. בכיר בממשל אמר מאוחר יותר כי ביידן התכוון לכך שאיראן צריכה להפסיק להעשיר אורניום מעבר לרמה שאושרה לה בהסכם הגרעין המקורי - 3.67%. כיום איראן מעשירה אורניום לרמה של 20%.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ביידן מבהיר כי ארה"ב לא תסיר הסנקציות מאיראן עד שתפסיק להעשיר אורניום
נשיא ארה"ב ביידן מבהיר כי ארה"ב לא תסיר הסנקציות מאיראן עד שתפסיק להעשיר אורניום
דורש שאיראן תפסיק להעשיר אורניום. ביידן בריאיון
3 צפייה בגלריה
"ארה"ב חייבת להסיר את העיצומים כדי שנחזור להסכם". חמינאי
"ארה"ב חייבת להסיר את העיצומים כדי שנחזור להסכם". חמינאי
"ארה"ב חייבת להסיר את העיצומים כדי שנחזור להסכם". חמינאי
(צילום: EPA)
בינתיים, באיראן דורשים מארה"ב את ההפך הגמור כתנאי לחזרה להסכם. מוקדם יותר היום אמר המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, כי כדי שארצו תחזור בה מהצעדים שנקטה לקידום תוכנית הגרעין - ארצות הברית צריכה קודם כל להסיר את כל הסנקציות שהטילה עליה.
"איראן עמדה במחויבויותיה תחת הסכם הגרעין מ-2015, אך ארצות הברית ושלוש מדינות אירופה לא", נכתב בחשבון הטוויטר של חמינאי. "אם רוצים שאיראן תחזור להתחייבויותיה, ארצות הברית חייבת להסיר את כל העיצומים קודם כל".
בשבוע שעבר אמר מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, כי איראן נמצאת במרחק חודשים ספורים מהשגת החומרים הדרושים לייצור נשק גרעיני. בריאיון ל-NBC אמר בלינקן כי אם טהרן תמשיך להסיר הגבלות מהסכם הגרעין ולהפר את תנאיו היא עלולה להיות רחוקה שבועות - ולא חודשים - מאותה פריצה גרעינית מסוכנת.
3 צפייה בגלריה
רוברט מאלי נפגש עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
רוברט מאלי נפגש עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
חשש מגישה "רכה" מול איראן. רוברט מאלי וג'ון קרי נפגשים עם שר החוץ האיראני, 2015
(צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה של ביידן הדגיש באותו ריאיון שארה"ב מוכנה לחזור להסכם הגרעין - אם איראן תעמוד בהתחייבויות שלה ותקיים את ההסכם. דונלד טראמפ, נזכיר, פרש מההסכם ב-2018 והחזיר את הסנקציות נגד טהרן. ביידן ובלינקן הבהירו שאם איראן תקיים את ההתחייבויות שלה בהסכם במלואן ארה"ב תקל בסנקציות שהוטלו עליה.
ביידן, אגב, מינה לאחרונה את רוברט מאלי - ששימש בעבר יועץ בכיר של הנשיא ברק אובמה למדיניות חוץ - לשליח האמריקני המיוחד לענייני איראן. ההחלטה למנות את מאלי עוררה ביקורת בקרב גורמים רפובליקנים, שחוששים שהוא ינקוט גישה "רכה" מול איראן. מאלי היה בין מובילי המשא ומתן על ההסכם ב-2015, אז ביידן היה סגנו של אובמה.

שרידי חומר רדיואקטיבי באיראן

אתמול דיווח וול סטריט ג'ורנל כי בדגימות שלקחו פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בסתיו האחרון משני אתרים באיראן אותרו עקבות של חומרים רדיואקטיביים. דיפלומטים שעודכנו על הממצאים אמרו לעיתון האמריקני כי הראיות החדשות מחזקות את הטענות שאיראן ניסתה לפתח נשק גרעיני, למרות הכחשותיה החוזרות ונשנות.
ביידן נגד תדרוכי מודיעין לטראמפ: "אולי יפלוט משהו"
(צילום: CBS)

לפי הדיפלומטים ששוחחו עם וול סטריט ג'ורנל, החומר הרדיואקטיבי עשוי להצביע על פעילות צבאית, לאור המיקום של שני האתרים שבהם הוא התגלה, אם כי בדיווח לא צוין היכן בדיוק. איראן מנעה מסבא"א גישה לשני האתרים הללו בשנה שעברה, במשך שבעה חודשים שלמים, בצעד שעורר עימות עם סוכנות הגרעין. הדיפלומטים הוסיפו שלא ידוע להם מהו החומר הרדיואקטיבי המדובר, ובדיווח לא צוין אם מדובר באורניום.
איראן מאיימת לאחרונה להגדיל עוד יותר את הפרות הגרעין שלה, במסגרת ניסיונות להפעיל לחץ על ביידן. כפי שצוין, בעוד שהנשיא האמריקני דורש שטהרן תציית קודם לתנאי ההסכם, ברפובליקה האיסלאמית דורשים את ההפך הגמור - הסרת הסנקציות קודם - ומאיימים להגביל כבר החודש את יכולתם של הפקחים לבקר באתרי הגרעין במדינה בהתראה קצרה.
במסגרת ההפרות שלה איראן חזרה גם להעשיר אורניום המועשר לרמה של 20%. לפי הסכם הגרעין מותר לה להעשיר אורניום עד לרמה של 3.67%. לפצצה נדרשת רמת העשרה גבוהה הרבה יותר, של כ-90%. עם זאת, הקפיצה מרמת העשרה של 20% ל-90% אינה גדולה מאוד, ומדובר בהליך קצר יחסית. בוול סטוריט ג'ורנל דווח בחודש שעבר כי איראן נקטה צעד נוסף שיכול לקרב אותה לעבר ייצור של נשק גרעיני, כשהחלה להקים קו חדש לייצור של מתכת אורניום, חומר חיוני לייצור של נשק כזה.