הצצה ראשונה לפעילות ועדת החריגים של משרד התחבורה
(צילום: נדב אבס)

לאחר שבועיים של דיונים באחריות משרד התחבורה, צוות ynet הצטרף בצהריים (א') לראשונה לפעילות ועדת החריגים בנתב"ג, שאחראית על אישור כניסת ויציאת ישראלים מהארץ במידה והם עומדים בקריטריונים שקבעה הממשלה. חברי הוועדה תמימי דעים שבקבלת ההחלטות לא נכנסים שיקולים פוליטיים של גורמים בעלי אינטרס: "זה גורם עוול לאנשי המקצוע", לדבריהם.
הוועדה בראשות המשנה למנכ"ל משרד התחבורה שילה אדלר, טיפלה עד כה ביותר מ-43 אלף פניות. 21,149 ביקשו לצאת מישראל, ו-21,173 ביקשו לחזור ארצה מחוץ לארץ. לפני כן עבדה הוועדה באחריות משרד האנרגיה בראשות השר שטייניץ ובהמשך תחת המשרד לשיתוף פעולה אזורי בראשות השר אופיר אקוניס ומ-15 בפברואר שבה למשרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב.
3 צפייה בגלריה
דיון ועדת חריגים בנתב"ג
דיון ועדת חריגים בנתב"ג
דיון ועדת חריגים בנתב"ג
(צילום: נדב אבס)
את הפניות מגישים בטופס מקוון, שזוכה למענה בתוך 24 שעות. פניות שדרושות בירור מעמיק מגיעות לנציגי המשרדים שמתרכזים שלוש פעמים ביום לישיבה בנתב"ג, חלקם בזום. הישיבה התקיימה בצהריים באחד מחדרי הישיבות של הנהלת נתב"ג - והתקשורת הורשתה להכנס אליה לראשונה, אולם לא ברור כמה היא אותנטית, שכן גורמים בנמל התעופה אמרו כי לא ראו את חבריה יושבים באותו המקום בעבר.
בוועדה חברים נציג רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים אמנון שמואלי, נציג משרד החוץ זיו בילאוס, נציגת משרד הבריאות ד"ר איריס לייטרסדורף, נציג משרד הקליטה מקסים ביטון, נציג משרד התפוצות יהודה גליקמן ונציגת משרד המשפטים עו"ד דינה דומיניץ, שנוספה לוועדה כמשקיפה לבקשת שר המשפטים בני גנץ.
הדיון הראשון עסק באביה של חיילת בודדה שטענה כי היא במצב נפשי קשה ויחסיה עם אימה שנמצאת בישראל נותקו. האב, שמרכז חייו אינו בישראל, ביקש להיות לצד בתו אך בוועדה החליטו לדחות את הבקשה כי לא צורפו מסמכים מגורמים רשמיים המעידים על מצבה הנפשי של החיילת. מקרה אחר עסק בזוג קשישים שירד מישראל לפני שנים רבות וביקש לשוב ארצה.
נציגי הוועדה אמרו שבגלל במצע החיסונים בישראל יורדים רבים בחו"ל מבקשים כעת לשוב ארצה, דבר שמצריך בדיקה מעמיקה בגלל שישנו צורך לתעדף מי יכול לשוב ומי לא בהתאם לשיקולי משרד הקליטה. בוועדה המשיכו לטפל בעוד עשרות פניות.
יו"ר הוועדה, שילה אדלר, אמר כי "עיני עם ישראל נשואות לוועדה, שיש בה נציגים מכל המשרדים. הצוותים עובדים יום ולילה, גם בסופי שבוע. מידי יום מגיעות 4,000 פניות ורוב הבקשות הן של אנשים שצריכים את זה, ואנחנו צריכים לאפשר להם להגיע למקום חפצם. עם זאת יש כאלה שמזייפים מסמכים או מגישים בקשות לא תקינות דבר שמקשה על הוועדה".
לדברי אדלר, בקשות שעומדות במובהק בקריטריונים, עוברות במסלול ירוק ומאושרות מיד וגם בקשות שאינן עומדות בקריטריונים מועברות למסלול אדום ונדחות. "אולי לפני הבחירות או לפני פסח ניישם את החלטת הממשלה ונרחיב את הקריטריונים", הוסיף אדלר. "צריך לציין את עובדי המדינה שזה לא מובן מאליו שאנשים נרתמו למשימה הזאת שהיא מבחינתו משימה לאומית".
"נציגים שלנו שלא רגילים לענות לטלפונים בשבת מטפלים בבקשות גם בשבת כדי לאפשר לאנשים עזרה", הוא מסביר.
חברי הוועדה כועסים על הטענות שעלו בימים האחרונים לפיהן החלטות מתקבלות בשל שיקולי גורמים פוליטיים. נציג משרד הקליטה מקסים ביטון אמר כי "לוועדה אין שום אינטרס פוליטי, הכול נעשה בצורה עניינית ומתוך שיקול דעת. האמירות בימים האחרונים לא נכונות. אנחנו נציגי ציבור וזה לא נכון העליהום שעשו על הועדה וכולם מתנהלים בשיקול דעת מקצועי".

כולנו פגועים מהאמירות

נציג משרד הפנים, מנהל נתב"ג ברשות האוכלוסין וההגירה אמנון שמואלי, אמר כי בקשות שהן "שחור או לבן" נענות בתוך פחות מ-12 שעות ובקשות מורכבות לוקחות עוד קצת זמן. "לא קיבלתי מקרה אחד שמוכיח ששיקול פוליטי התערב בהחלטה, כולנו פגועים מהאמירות האלה".
"בחרו בנו כי יודעים שאנחנו אנשי אמת שעובדים רק על סמך קריטריונים. בן של אדמו"ר שהגיע לישראל בלי אישור העפתי אותו מהארץ כי לא היה לו אישור. אין חוכמות או שיש לך אישור או שלא. אפשר לראות בטיסות שכל מי שהגיע בא עם בדיקה דקדקנית. היו גם כאלה שהגיעו בשבוע שעבר עם אישורים מזויפים שהחזרנו אותם בחזרה למקום ממנו הם באו", הוא אומר.
דברי חברי הוועדה באים לאחר תקופה ארוכה שמחדליה מתפרסמים בכלי התקשורת, ואחריה הודעות והכרזות של חברי הכנסת אתמול על צעדיהם בנושא.