נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שקל עד לאחרונה את מועמדותו של רם עמנואל, לשעבר ראש העיר שיקגו וראש הסגל של ברק אובמה, לשגריר ארה"ב בישראל. עם זאת, הוא החליט שלא למנות אותו לתפקיד, בין היתר בשל יחסיו העכורים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.
3 צפייה בגלריה
דן שפירו רם עמנואל
דן שפירו רם עמנואל
שפירו עדיין על הפרק, עמנואל כבר לא, אך מוזכר כמועמד לבייג'ינג או טוקיו
(צילום: מוטי קמחי, EPA)
עמנואל תקף בעבר את נתניהו והאשים אותו בהתערבות בבחירות בארה"ב. הוא טען שנתניהו "הימר על האיש הלא נכון והפסיד", בהתייחסו למיט רומני בבחירות ב-2012. עמנואל אמר על נתניהו בעבר כי "לא יעלה על הדעת שראש הממשלה בא לחדר הסגלגל כאורח, ועושה מה שאף אורח לא עשה. זה בלתי נשכח וכך לא מתנהגים". לפי שעה, שמו של האחרון מוזכר כמועמד לשגריר בסין או ביפן.
כיום, רשימת המועמדים של ביידן לתפקיד השגריר בישראל כוללת כמה שמות מוכרים בישראל. ראשון המועמדים ברשימה הוא דן שפירו, ששימש השגריר בישראל בין 2011 ל-2017, וחי כיום בישראל. שמות אחרים הם טום נידס שהיה סגן מזכיר המדינה בממשל קלינטון, מייקל אדלר – חבר אישי ותורם של ביידן מפלורידה, חבר הקונגרס לשעבר היהודי רוברט וקסלר ועמוס הוכשטיין, שייעץ בעבר לביידן ודובר עברית שוטפת.
דן שפירו באולפן ynet, אחרי הבחירות
(צילום: ליהי קרופניק)

3 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין. דובר עברית שוטפת, ומועמד לשגריר גם כן
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
נתניהו עם ביידן. עדיין לא שוחחו, ובבית הלבן לא מפרטים למה
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
שמו של דן שפירו מוזכר במקביל גם בין רשימת המועמדים לתפקיד עוזר מזכיר המדינה למזרח התיכון, במקומו של דיוויד שנקר שתיווך בין ישראל ללבנון במו"מ על תיחום הגבולות הכלכליים הימיים. גורמים יודעי דבר אמרו כי שפירו מעדיף לחזור לוושינגטון, אבל מנגד לא יסרב לחזור לשגרירות בישראל, הפעם בירושלים.
מאז שסיים שפירו את כהונתו בתקופת אובמה, הוא משמש חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי. אף שהוא מתגורר בישראל מיום עזיבתו את הממשל האמריקני, הוא לא נפגש עם ראש הממשלה נתניהו.
במקביל, יש לציין כי כעבור יותר משבועיים מיום כניסתו לבית הלבן, הנשיא ביידן עדיין לא שוחח עם ראש הממשלה נתניהו. כשדונלד טראמפ נכנס לבית הלבן, לשם השוואה, לקחו שלושה ימים עד שהתקשר לנתניהו. ביידן שוחח מאז כניסתו לבית הלבן עם שורת מנהיגים.
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה בתגובה לשאלה מדוע ביידן לא שוחח עם נתניהו כי "הוא רק שבועיים בבית הלבן ולא הספיק לדבר עם הרבה מנהיגים. יש לנו מערכת יחסים ארוכה וחזקה עם ישראל, ואני בטוחה שידבר על כך עם נתניהו כשהם ידברו".