(צילום: משה מזרחי)

שר הביטחון לשעבר משה יעלון תקף הבוקר (יום ד') את בנימין נתניהו על שטרם פינה את המעון הרשמי בבלפור ועל החפיפה הקצרה שעשה למחליפו. בריאיון באולפן ynet הוא הוסיף כי אזרחי ישראל הם בני ערובה ששוחררו עם הקמת הממשלה החדשה. "אני מרגיש כמי שנמצא אחרי מבצע חילוץ בני ערובה הארוך ביותר שהשתתפתי בו, חמש שנים", אמר יעלון.
"את השנתיים וחצי האחרונות בזבזנו. מדינה בלי תקציב, ההתעסקות הזאת, האישית, בלמלט את עצמו במקום לדאוג לאזרחים. אין תוכניות, לא בחינוך, לא בבריאות, לא בתחבורה. שילמנו מחיר. כרגע האתגר הוא הממשלה הזאת, אני מלא תקווה", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
משה בוגי יעלון
משה בוגי יעלון
יעלון. "ימין ושמאל זה לא מה שחשוב כרגע"
(צילום: הדר יואביאן )
לדברי יעלון, לראש הממשלה נפתלי בנט ולראש הממשלה החליפי יאיר לפיד "יש את הפוטנציאל" להיות מנהיגים טובים. "ההחלטה ללכת לממשלה שהיא לא טבעית, לא הומוגנית, מתוך הכרת הצורך להביא לשינוי, לדבר על אחדות, לדבר על תוכניות רב-שנתיות, על ניהול כמו שצריך של המדינה, אלה בשורות טובות", הוסיף יעלון. "הדברים החשובים כרגע זה לא ימין-שמאל, מדיני ואפילו לא כלכלי, אלא שפה של הפסקת השיסוי ובעיקר ניהול, מדינה מתפקדת".
- נגמרו העניינים הביטחוניים והמדיניים במדינת ישראל? יושבים בקבינט שרים מהעבודה, מרצ, אתה שלם עם זה? "גם בכחול לבן היו מבחינה מדינית-ביטחונית קצוות והגענו להבנה. נגיד בנושא הישראלי-פלסטיני שזה לב העניין, כי על איראן אין ויכוח ולפתח יחסים עם מדינות ערב, הייתי חלק מזה, אין ויכוח. הנושא הישראלי-פלסטיני, אפילו ביידן נשיא ארה"ב אמר לאחרונה אמירה מאוד חשובה שעברה לנו ליד. הוא אמר שמדינות האזור חייבות להגיד באופן שאינו משתמע לשתי פנים שהן מכירות במדינת ישראל כמדינה יהודית, כל עוד זה לא קורה, לא יהיה שלום. הנה העניין. אפילו טראמפ לא אמר את זה".
- כשאתה מסתכל על הממשלה החדשה הזאת, אתה לא קצת מצטער? היית יכול להיות גורם בכיר בה. "ניסיתי להוביל מהלך שבו, למשל, בבחירות האחרונות, כבר לפני כמה חודשים נשנה את ההיערכות, כי פתאום בנט תופס גובה עם 20 ומשהו מנדטים ו-8 מנדטים מכחול לבן מצביעים לו, אמרתי, צריך לבדוק את עצמנו. אותו דבר כשגדעון סער עלה למגרש. ראיתי שזה לא הולך, אמרתי שאני לא אתמודד, כדי שלא אבזבז קולות. להעמיד 17 מנדטים מול 30 מנדטים של הליכוד, במציאות של ממשלה כושלת כזאת, לא ראיתי בזה הישג ולא רציתי להיות תלוי בכל מיני מפלגות קטנות".
3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
בנט ולפיד. "לשניהם יש פוטנציאל"
(צילום: AP)
- לפיד כשיר להיות ראש ממשלה ושר חוץ? הייתה לך הרבה ביקורת עליו, עזבת את המפלגה שלו. "מה שלפיד הוכיח בחודשים האחרונים זו בגרות, זו הבשלה. גם בנט, דרך אגב, הייתה לי ביקורת עליו. הדבר החשוב כרגע זה לראות את ההבדל בין מי שמגויס לטובת המדינה, למשל אני, לבין נתניהו. הוא רוצה שבנט ייכשל, הוא אפילו לא עושה לו חפיפה. מה זה 35 דקות חפיפה אם יש לך מה להציע לו? וכל ההתנהלות הזאת. משאיר לו את המוקש הזה של מצעד הדגלים. זו התנהגות חסרת אחריות שמשקפת את מה שקרה כאן איתו בשנים האחרונות".
- חוסר אחריות גם בתור יו"ר האופוזיציה, לא רק ראש הממשלה? "הוא עושה נזק גם עכשיו כיו"ר האופוזיציה. תפקידך להעביר את האחריות, מה לעשות? אתה מדבר על דמוקרטיה? הרוב לא רצה אותך. הובלת את מדינת ישראל לארבע מערכות בחירות, לא הצלחת להגיע לרוב של 61. אם היה באמת אכפת לו ממדינת ישראל, הוא היה מפנה את הכיסא, הולך לעסוק בענייניו, נותן למישהו אחר מהליכוד להוביל, אז כחול לבן והליכוד, כבר ממערכת הבחירות הראשונה היו באים לי עם קואליציה מבוססת".
- מהדברים שלך אפשר לחשוב שנתניהו מתעקש להישאר ראש הממשלה, מסתגר בלשכה, זה לא מה שקורה. הוא פינה את מקומו. "אפילו לא פינה את בלפור. מה זה לקבל אורחים רשמיים בבלפור אחרי שאתה כבר לא ראש הממשלה? מה זה לא להעביר כמו שצריך את הנושאים לראש הממשלה שקיבל את המנדט?".
3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
נתניהו בהשבעת הממשלה. "עושה נזק גם כיו"ר האופוזיציה"
(צילום: gettyimages)
- הוא היה צריך לפנות את בלפור כבר שלשום? "בוודאי שהיה צריך לפנות. לארוז? שיארזו. מה, הוא לא הומלס, יש לו בתים. מה קורה בבית הלבן, מה קורה בדאונינג 10? זו התנהגות חסרת אחריות. הוא רוצה ליצור רושם, בעיקר באופוזיציה, שאוטוטו הוא הולך להפיל את הממשלה הזאת. ככה מתנהג ראש ממשלה לשעבר אחראי? כל ההשתלחויות האלה, אני קורא להם כבר אופוזיציית החסינות, אלה שנתנו לו קואליציה, שילכו לחשבון נפש, גם הליכוד, גם החרדים.
"הוא עמד על בימת הכנסת כבר לפני שלוש שנים, אמר שמותר לקבל מתנות. ברגע הזה, היה צריך לפנות את הכיסא, בלי דיון משפטי בכלל. וכשהוא עמד בבחירות השניות ואמר בערוץ הטלוויזיה, כן, אני אישרתי את מכירת הצוללות למצרים והוא הסתיר את זה ממני, היה צריך לפנות את הכיסא. אז הוא נאחז בכיסא. עכשיו, המדינה השתחררה ממנו, אבל הליכוד עדיין לא השתחרר ויפה שעה אחת קודם".
- היית רוצה לראות את נתניהו גומר בכלא? "אדם נורמטיבי היה עושה את מה שהוא דרש מאולמרט. עוד בשלב החקירות של אולמרט הוא דרש ממנו לפנות את הכיסא והוא התפטר, עוד לפני כתבי אישום. כי הוא אמר בצדק, מי ששקוע עד צוואר בחקירות איננו יכול לקבל החלטות ברמה הלאומית שמא השיקולים ההישרדותיים, הפוליטיים האישיים שלו ישפיעו על החלטותיו. לא ראינו את זה קורה? לכן, הוא היה צריך להתפטר בעצמו".
- אתה חשוב שיש סיכוי שהוא עוד יחזור? "אני לא יודע, אני מקווה שעם ישראל מתפכח. חלק נולדו פה רק לנתניהו, משוכנעים שבאמת לפני שהוא נהיה רה"מ היו פה רק תפוזים, זה המסר. לא היה פה היי-טק. ההיי-טק בזכותו, הביטחון בזכותו. יש לו זכויות, אבל המדינה הזאת התקיימה לפניו ותתקיים אחריו".