הריאיון המלא עם מנכ"ל משרד הבריאות
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הביע הבוקר (יום ד') דאגה מנתוני התחלואה בקורונה. "זה באמת לא משנה אם אנחנו קוראים לזה תחילת הגל השלישי, העיקר הוא שאנחנו נמצאים במדרון חלקלק ועלולים לעמוד על 2,000 נדבקים ביום אם לא נתעשת", אמר פרופ' לוי בריאיון לאולפן ynet.
לפי נתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר, מספר המאובחנים בנגיף ביממה החולפת עמד על 1,182. מדובר בנתון נמוך יותר משלשום, אז נמנו 1,247 מאומתים, אולם זו הפעם השישית בשבעת הימים האחרונים שבה יש יותר מ-1,000 מאובחנים ביום.
גם בשיעור הבדיקות החיוביות אתמול אירעה ירידה - מתוך 62,734 בדיקות שפוענחו 1.9% היו חיוביות לקורונה. זאת, לעומת יותר מ-2% בימים שלפני כן. מפרוץ המגפה נפטרו 2,877 ישראלים. בבתי החולים מאושפזים 534 חולי קורונה. מצבם של 266 מהם מוגדר קשה, 94 מונשמים.
1 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"אנחנו הולכים לכיוון של החמרה בתחלואה". פרופ' לוי
(צילום: שמוליק דודפור)
"זה בהחלט מדאיג", אמר המנכ"ל לוי על הנתונים העדכניים. "מקדם ההדבקה עולה ומתייצב כרגע בין 1.1 ל-1.2 שזה גבוה. אנחנו בהחלט הולכים לכיוון של החמרה בתחלואה. אנחנו חייבים להוריד אותה, אנחנו חייבים להילחם בה. פתחנו את הלימודים כמעט לחלוטין, פתחנו הרבה מהמסחר, ויחד עם עוד דברים שאנחנו לא מקפידים זה מביא לתחלואה וחייבים להתעשת".
מנכ"ל משרד הבריאות אמר עוד: "אני מזכיר לכם שבשלב הזה של היציאה מהסגר היינו אמורים להיות על תחלואה של כ-500 נדבקים ביום ואף למטה מזה ועם מקדם הדבקה נמוך יותר של 0.8. אנחנו נמצאים עם תחלואה רבה במגזרים שונים וללא ספק הדבר הזה מדאיג מאוד ויכול להוביל אותנו למצב חירום. מה זה מצב חירום? זה עומס בבתי חולים ועלייה במספר הנפטרים. אנחנו אולי עדיין לא שם, אבל בהחלט יכולים להגיע לכיוון הזה".
- אמרת שאנחנו צריכים להתעשת, איך עושים את זה? "בראש ובראשונה, וזו לא קלישאה למרות שייתכן שהציבור עייף לשמוע את זה, ההתנהגות שלנו. המסכה, הריחוק, מניעת ההתקהלות. לשמור על בידוד במקרה של חשיפה לחולה בקרבה מסוכנת, כמובן למי שחזר ממדינה אדומה בחו"ל, כמו למשל מטורקיה".
- ואם לא נתעשת, אנחנו בדרך הבטוחה לסגר השלישי? "ייתכן מצב של עצירת ההתקדמות ביציאה מהסגר השני. נשארו לנו עוד כמה צעדים שלא השלמנו בשל התחלואה, ויכול להיות שאנחנו נטיל מגבלות חדשות. תבינו, קל לבוא ולומר 'סגר'. אנחנו מבינים בדיוק מה זה סגר ולכן ללא ספק הוא אחד הכלים בארגז וראינו כשהתחלנו את הסגר בערב ראש השנה והחמרנו אותו בערב יום הכיפורים - זה הביא תוצאות".
- אתם שוקלים לצמצם את פעילות החינוך בכיתות הנמוכות בערים הכתומות? "בהחלט. אנחנו בשיח עם ראשי הרשויות בערים האלה שמודעים לזה ועושים ככל יכולתם על מנת למנוע את זה ולהוריד את התחלואה ברשויות שעליהן הם מופקדים. אנחנו עושים עכשיו פיילוט קניונים וצריכים לראות בתום הפיילוט בסוף השבוע הקרוב אם נוכל לפתוח את כל הקניונים במצב התחלואה הנוכחי. לגבי עוצר לילי, יכול להיות שנצטרך לשקול עוצר דיפרנציאלי בחלק מהערים האדומות והכתומות".
- שמענו שמדברים במשרדך על עוצר לילי בחנוכה בכל המדינה. "האופציה הזאת על השולחן. זה אירוע מאוד מורכב, יש הרבה שיקולים על השולחן שאותם מובילה הבריאות, אבל שיקולים נוספים כמו חינוך, כלכלה, מסחר, ואנחנו מתלבטים כמובן וזה לגיטימי לחלוטין ואבוי אם לא היינו מתלבטים ולא שוקלים. עוצר לילי לבד לא יעשה מאומה בתנאים של המגבלות הנוכחיות משום שכרגע אין פעילות לילה. אין אירועים, אין מסיבות, אין מסעדות. צריך לקחת עוצר לילי בעירבון מוגבל".
בהתייחסו להחלטות שהתקבלו בקבינט הקורונה אמר פרופ' לוי: "יכול להיות שפתחנו מהר מדי. כשהגשנו את תוכנית הירידה מהמגבלות שלנו - עשינו את זה בשישה צעדים מדודים ושקולים, עם היגיון אפידמיולוגי, שצריכים לחלוף שבועיים משלב לשלב. זה לא קרב, פתחנו יותר מהר, פתחנו גם את מערכת החינוך עם כל ההשלכות. פתחנו מסחר, לא בדיוק מדורג באופן שהתכוונו. צעדנו מהר מיד ואנחנו רואים את העלייה בתחלואה".
בסוגיית החיסונים אמר המנכ"ל: "מדובר במבצע מורכב מאוד שכולל הבאת חיסונים שונים שצריכים גם להיות בתנאי אחסון שונים, משלב שילוחם מהמקומות שמייצרים אותם ועד הגעתם לזרועו של המחוסן, דרך האחסון כאן, השינוע, הקמת נקודות חיסון. אנחנו באמת עוסקים בזה ועדות שהשר ואני הקמנו ועוקבים אחר הדברים, לרבות תיעדוף המחוסנים.
"לפי המידע שיש בידנו, בשבועות הקרובים יגיעו חיסונים ואני מקווה שנוכל להתחיל את מבצע החיסון ככל שניתן מוקדם יותר. החיסון ייערך כמובן עם קופות החולים ואנחנו גם בשיח עם מנהלי ורופאי קופות החולים. נצטרך להקים מרכזים שבהם נוכל גם לאחסן לזמן קצר את החיסונים ולייצר מספר תחנות על מנת לעמוד בהספק, שנוכל לחסן כמה שיותר. אסור לנו להיות שאננים או לחשוב שהמחלה מאחורינו".
ברקע ההערכות שהכנסת תתפזר והמערכת הפוליטית תצעד שוב לבחירות, אמר פרופ' לוי: "האירוע הזה יכול לפגוע בתוכנית עבודה ובתקציב ידוע, וללא ספק הדבר הזה לא מיטיב עם ההתנהלות שלנו. אנחנו פועלים יחד עם האוצר כיצד נבטיח את פעילות מערכת הבריאות לנוכח האתגרים. קורונה בטווח הקצר, אבל בוודאי אתגרים רבים בבניין מערכת הבריאות והעצמתה כדי שלא נהיה במצב שהיינו בערב האירוע".
- איך יכול להיראות יום הבחירות? "נקבע השבוע דיון ועדת הבחירות המרכזית כדי לאפיין איך ייראה יום בחירות בתנאי קורונה. בואו לא נרתום את העגלה לפני הסוסים. ברור לי כעת איך הוא לא יכול להיראות, וזה להוציא אנשים מבודדים או בוודאי חולים להתקהלות לשם בחירות. זה אתגר גדול ללא ספק, ואנחנו צריכים לעשות הכול על מנת שבתנאי קורונה כל אזרח יוכל לממש את חובתו האזרחית ולהצביע".