חלק ממשרדי הממשלה כבר הספיקו לערוך את טקסי קבלת הפנים עבור השרים החדשים שהושבעו אתמול, והאירועים נמשכים ביתר שאת גם אחרי הצהריים. רגב קיבלה את מיכאלי בחיבוק ובנשיקה, ולצד הנאום הארוך שכלל גם שבחים לנתניהו, ביקשה ממנה שלא תקצץ בתקציבי הפרויקטים של יהודה ושומרון. ynet מעביר את הטקסים בשידור חי.
חילופי השלטון יצאו לדרך
מיכאלי: התחבורה הציבורית לא תהיה שדה קרב
שרת התחבורה היוצאת מירי רגב קיבלה את פניה של מיכאלי בנשיקה על הלחי, ויחד עם סגנה אורי מקלב החלו את טקס החילופים. "נכנסתי למשרד בעיצומה של מגפת הקורונה", אמרה רגב. "אחד המשברים הגדולים של האנושות. המשבר חייב את משרד התחבורה לסגל מדיניות של עבודה בחירום ובתנאים שלא יתמודדו איתם בעבר במשרד. כדי להתמודד נכונה עם הדברים נדרשנו לקבוע מדיניות ליציאה מהסגרים שנוגעת לכל תחומי החיים האזרחיים: באוויר, בים וביבשה.
"קיבלנו החלטות לא פשוטות שלשמחתי התגלו כנכונות ומצילות חיים", אמרה רגב. "מרב, את תראי שמכאן רואים את הדברים אחרת. למדתי לאורך תפקידיי השונים להתעלם מרעשי הרקע, להתרכז במעשים ותודה לאל זה הוכיח את עצמו". שרת התחבורה היוצאת פירטה באריכות על פועלה במשרד, אף שבחלק מהדברים לא דייקה, בלשון המעטה. רגב אמרה שהיא הייתה זו שחתמה על האישור התקציבי לפיתוח המסילה המזרחית של הרכבת, אך העבודות עליה החלו עוד לפני כניסתה לתפקיד. כמו כן אמרה שהיא זו שהאיצה את הפרויקטים התשתיתיים, אך התקציבים לכך זרמו כבר בתקופתו של בצלאל סמוטריץ'.
רגב דיברה על כך שצריך למצוא פתרון לפקקי התנועה שיגרום לאזרחים לוותר על הרכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית. "אין זה סוד שאנחנו חלוקות במגוון נושאים", אמרה רגב בסיום דבריה. "בתפיסה ביטחונית ולאומית, דת ומדינה. דוד בן גוריון אהב את הנגב והאמין בנגב, ואני מקווה שתלכי בדרכו ולא תגררי למדיניות פקידי האוצר הבוחנת כל פרויקט דרך החור של הגרוש. יש דברים חשובים יותר מתקציב - ערכים וסולידריות. אני מקווה שהדברים שיוחסו לך לאחרונה אינם נכונים ואינך מתכוונת לקצץ בתקציבים של יהודה ושומרון. אלה תקציבי מרקם חיים המשרתים את האוכלוסיה היהודית והערבית כאחת".
מיד לאחר מכן עלתה מיכאלי לדוכן הנואמים ואמרה לרגב בחיוך כי סגן השר מקלב, שמצטרף אליה לאופוזיציה, הוא פרלמנטר מצטיין - ויוכל לחנוך אותה בכנסת אחרי תקופה ממושכת שאינה מכהנת כח"כית. מיכאלי פנתה לקהל, והסתכלה על אמה: "אמא שלי, היוש", אמרה. "חברות וחברי סיעת העבודה שיש להם זכויות אדירות בלהביא אותי, את מפלגת העבודה ואת ממשלת שינוי לחיינו". כצעד ראשון מינתה מיכאלי את אהוד עוזיאל, יו"ר ארגון "15 דקות" של נוסעי התחבורה הציבורית, כיועץ מדיניות.
עוזיאל עובר מתפקידו כיו"ר ארגון שביקר לאורך השנים בחריפות את משרד התחבורה ויהפוך להיות חלק ממקבלי ההחלטות "המעבר נראה לי טבעי והגיוני", אמר, "אני עובד במקצועי בפיתוח מדיניות וקידום מדיניות ואני מגיע לעולם הזה מהרמה המקצועית וזה החיבור שצריך כי האדם שנוסע באוטובוס או מאושר שהגיע בזמן או שמקלל שאיחר ואתה עצמך צריך לנסוע באוטובוס או באופניים ומשם תדע הכי טוב מה צריך לעשות. אני חושב שיש הרבה מאוד עבודה שהמשרד צריך לעשות כדי להחזיר את האמון וזה חשוב גם לשרה".
"עובדות ועובדי משרד התחבורה היקרים. אני בונה עליכן ועליכם, ואני יודעת שיש כאן עובדות ועובדים מסורים ומצוינות. יש כאן ידע מקצועי ומסירות שאני מעריכה לאין קץ. אנשים שבאו לשירות הציבורי ובחרו בדרך הזאת, שרואות בזה שליחות. אני מחכה לשמוע וללמוד מכם. שתגידו תמיד את כל מה שאתן חושבות, גם אם זה שונה ממה שאני חושבת, כל הזמן שדברים נאמרים בכבוד, בנימוס ומתוך רצון שדברים באמת יעבדו ולא מתוך רצון להתנגח. אני ממש מפצירה בכם לקחת את זה בכל הכוח".
מיכאלי פירטה את יעדיה במשרד, והדגישה: "תחבורה היא לא מטרה, היא אמצעי. התחבורה יוצרת את ההוויה של החיים שלנו. היא הדבר שממש ברמה הכי מוחשית מאפשר לנו להגיע או לא להגיע, לא רק פיזית ממקום למקום אלא למי שאנחנו רוצות להיות בחיים. ולכן, המצב כל כך חמור כי זה במדינת ישראל התחבורה לא מאפשרת לנו להגיע. היא לא מאפשרת לרבות, גם לאלה שנמצאים במרכז, כי פשוט הם תקועים ביחד. ואת התקיעות הזאת הגיע הזמן לשחרר".
השרה החדשה התייחסה לרציפות התחבורתית שהזכירה רגב ואמרה כי "אנחנו נפתח לאנשים גם אפשרויות לתעסוקה וגם מקומות למגורים. תחבורה שמתפקדת כמו שצריך יכולה להוריד את מחירי הדיור, את יוקר המחייה. זה החזון שלי. שוויון הדמנויות גם בין גילים, כי לא כולם יכולים לעלות על קורקינט. זה מגניב, אל תביני אותי לא נכון. אבל אם אני אעלה על קורקינט זה ייגמר בבית חולים עם משהו שבור. אנחנו חייבות להסתכל על כל בני ובנות האדם שצריכות להגיע ממקום למקום וזה לא משנה אם הן בנות 8 או בני 80. בכלל, שהתחבורה הציבורית תפסיק להיות שדה קרב. היא צריכה לייצר שוויון לפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, היא צריכה לייצר שוויון לחברה הערבית באופן מאוד ספציפי, כח אחד הדברים שתוקעים את היכולת של החברה הערבית להשתלב.
מיכאלי פירטה גם על כוונותיה להאיץ את מערך החשמול של התחבורה הציבורית כדי להפחית את זיהום האוויר ולקדם שבילי אופניים. "אבל תחבורה ציבורית היא לא רק תשתיות פיזיות", הוסיפה. "היא גם תשתיות של בנות ובני אדם. נשקיע בעובדות והעובדים של התחב"צ, בתנאי ההעסקה ובהכשרה, בתנאים הפיזיים שלהם בעבודה. נעבוד בשיתוף עם השלטון המקומי. אני רואה את הרשויות כלקוחות - אך גם כשותפות מאוד משמעותיות".
עוד ציינה מיכאלי כי בכוונתה לטפל גם ברמת השירות של משרד התחבורה לאזרחים. "משרד התחבורה ידוע בהצטיינות בתשתיות ונהפוך אותו למצטיין בשירות", אמרה השרה. "נעשה בדיקה מאוד רחבה בקרב הציבור הישראלי מה טוב ומה הבעיות. נדמה לי שאולי אנחנו לא סגורות על כל הבעיות, ויש לנו מה ללמוד מלשמוע פשוט את האזרחים והאזרחיות במחקר יסודי שיעזור לנו להוציא לפועל את הדברים שאנחנו מסכימות עליהם בצורה אפקטיבית. אני אהיה נגישה גם אליכם ואליכן ובוודאי לציבור לכל דבר ועניין".
השרה הדגישה כי היא תתמוך בהקמת שדה התעופה בנבטים, ותרצה לקדם נתיבי תחבורה נוספים לא רק למדינות המפרץ כפי שהרבה לקדם השר ישראל כץ בתקופתו במשרד, אלא גם לשכנות ירדן ומצרים. "יש לנו הרבה אופקים מדיניים גם באמצעות התעופה, גם באמצעים הימיים וגם ביבשתיים. לא רק מדינות המפרץ חשובות, אלא השכנות. אפילו הרשות הפלסטינית. אלה יעדים שצריך לחזור ולשתף איתם פעולה. עוד מנוע צמיחה כלכלי, תיירותי ומעל לכל בדרך ליצירת חיים משותפים במזרח התיכון. אין מי שלא רוצה להגיע לשלום, כדי שנרגיש אותו בכל תחום בחיים ובתחבורה כלי משמעותי. ישראל הייתה תקועה הרבה מדי זמן והגיע הזמן להתחיל לנוע. פשוט לנוע קדימה. העבודה רק מתחילה ואני מצפה לה בקוצר רוח".
מקלב למיכאלי: מספיק שישה ימי עבודה בשבוע
סגן השר מקלב כי אמנם רק לפני שנה נכנס לתפקיד, אך התקופה האחרונה מיצתה את המורכבות של השנתיים האחרונות. "רק לזכור שלפני שנה מותר היה להעלות רק 19 נוסעים לאוטובוס, ורוב הקווים לא עבדו. אני חושב שהמשרד עמד במשימה בכבוד גדול", אמר סגן השר.
"הדבר שאני לוקח איתי זה העובדים. הכרתי את עובדי הממשלה והוועדות גם לפני כן, אך כאן נפגשתי באופן בלתי אמצעי בעובדים המסורים והמקצועיים", אמר מקלב. "ראינו כמה ידע, יכולת וניסיון יש להם. אומרים 'פקידות ממשלתית' - אבל זו פקידות מקצועית ואנושית. ואת זה אני לוקח אליי להמשך עבודתי בהערכה מאוד גדולה ובחיזוק שאני חייב לתת לכם מהמקום שלי".
סגן השר החמיא לשרה היוצאת רגב ואמר: "תודה לשרה היוצאת על השנה הזאת. על האמון שנתת לי וזה לא מובן מאליו, אני נכנסתי למשרד ולא שאלתי 'מי השרה'. נכנסתי לפי ההסכם הקואליציוני. ואני אומר עכשיו את התשובה לשאלה איך זה לעבוד עם מירי רגב. אם לסכם: לא השארת את פניי ריקים בשום דבר. אני יודע שלא תמיד הסכמת, אבל כיבדת ונתת את זה לעובדים והמנכ"ל בראשם. הצלחנו לעבוד ולהשלים עם הסמכויות".
מקלב פנה למיכאלי והודה שיש הרבה מן המשותף בין מפלגתו יהדות התורה לבין מפלגת העבודה. "זה לא סוד שתפיסת העולם המשותפת שלנו בהרבה נושאים, כשקילפנו את מה שהתקשורת מביאה, הדבר הזה של שוויון זכויות וצרכים של כל המגזרים, האכפתיות מהאיש הקטן. התעסקתי הרבה בפניות הציבור וזה אחד המשרדים הגדולים בתחום. אני בטוח שדברים שהיו קרובים לליבי יהיו קרובים לליבך, והרגשתי שגם תהליכים שנשארו באמצע תהיה להם המשכיות. אבל לא צריך לעבוד שבעה ימים בשבוע, מספיק שישה", חייך.
בהמשך היום ייערך טקס חילופים גם במשרד הבריאות, שהבוקר נחשף ב-ynet כי אחד המהלכים הראשונים שהשר הנכנס רוצה לקדם הוא ביטול האיסור לתרומת דם מהומואים. כניסתו של הורוביץ לתפקיד מתרחשת ברקע משבר התקנים הזמניים של הרופאים בבתי החולים, כאשר המימון של 600 התקנים שניתנו להם במהלך שנת הקורונה אמור להיפסק בסוף החודש הזה, בהתאם לסיכום המקורי.
מבין 27 שרי הממשלה החדשים, שניים מהם החליטו שלא לקיים את טקס החילופים. הראשון הוא עמר בר-לב, השר לביטחון הפנים הנכנס, שהסביר את החלטתו בכך שאינו מעוניין שהמשטרה תעסוק במסדרי כבוד. "המשטרה צריכה לפעול ביעילות ובשקט. לכן הנחייתי הראשונה היא לבטל את טקס חילופי השרים שנקבע. המפכ"ל וצמרת המשטרה יהיו בשטח ולא בטקסי כבוד. קדימה לעבודה".
גם עיסאווי פריג' ממרצ, השר המוסלמי השני בתולדות המדינה, ביטל את פגישת החפיפה שלו עם אופיר אקוניס במשרד לשיתוף פעולה אזורי, אחרי שהאחרון אמר כי המשרד שבראשו עמד הוא "מיותר" - וכי אינו מעוניין בטקס חילופים.