2 צפייה בגלריה
פלסטינים במחסום קלנדיה, ארכיון
פלסטינים במחסום קלנדיה, ארכיון
פלסטינים במחסום קלנדיה, ארכיון
(צילום: EPA)
מועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה גינתה היום (שלישי) את ישראל בגין מצב זכויות האדם ב"שטחים הפלסטיניים הכבושים", כולל מזרח ירושלים. 32 מדינות תמכו בהחלטה, שש התנגדו ושמונה נעדרו. המועצה מאשרת החלטה בסגנון זה מדי שנה.
בין המדינות שתמכו בהצבעה היו גם ידידות של ישראל, ובהן גרמניה, הולנד, יפן, דנמרק, צרפת, איטליה, פולין, קוריאה ועוד. המדינות שהתנגדו הן אוסטריה, ברזיל, בולגריה, קמרון, מלאווי וטוגו. בין המדינות שנמנעו: בריטניה, הודו, צ'כיה, הפיליפינים, אוקראינה, נפאל, איי מרשל ואיי בהאמה.
2 צפייה בגלריה
מועצת זכויות האדם בז'נבה ב-2014
מועצת זכויות האדם בז'נבה ב-2014
מועצת זכויות האדם בז'נבה ב-2014
(צילום: AP)
באופן מפתיע בחריין, שחתמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל, נעדרה מההצבעה. דווקא סודן, שלאחרונה חתמה על הסכם נורמליזציה עם ישראל, הצביעה נגד ישראל.
לקראת כינוס המועצה עלה בישראל חשש כי השנה היא תאשר סעיף המגנה את ישראל על כך שבתור "כוח כובש" היא לא התחייבה לספק לפלסטינים חיסונים נגד קורונה. זאת על רקע הביקורת הבינלאומית בעניין.
בישראל גם חששו כי מועצת זכויות האדם תעדכן את "הרשימה השחורה" של חברות שפועלות בהתנחלויות. בפברואר 2020 פורסמה הרשימה של 112 חברות ישראליות ובינלאומיות שפועלות בהתנחלויות. החלטת ההתנחלויות בשנה שעברה, שאומצה רק ביוני 2020, לא כללה התייחסות לסוגיה. ישראל פעלה כדי לוודא שהנושא לא ייכלל בנוסח ההחלטות השנה, ומתנגדת גם לכל מנגנון עדכון של הרשימה ולהמשך טיפול בה במסגרת המועצה לזכויות אדם. שגרירויות ישראל במדינות החברות התבקשו לבקש ממשרדי החוץ שמדינותיהם יצביעו נגד ההחלטות האנטי-ישראליות.