הסנאט של צרפת נתן ביום חמישי אישור סופי לחוק המעניק מעמד של "מורשת חוּשית" לריחות ולצלילים המאפיינים את אזורי הכפר במדינה – מקרקוריהם של תרנגולים בשעת בוקר מוקדמת ועל לריחותיהן של חיות המשק הנישאים באוויר. החוק אושר בעקבות הניסיונות ההולכים ומתרבים לשנות היבטים שונים בחיי הכפר, מצד דיירים חדשים המגיעים לפריפריה בחיפוש אחר שקט ושלווה.
4 צפייה בגלריה
צרפת ה תרנגול מוריס
צרפת ה תרנגול מוריס
מוריס התרנגול. ניצח בבית המשפט
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
צרפת ה תרנגול מוריס מחוץ לבית המשפט
צרפת ה תרנגול מוריס מחוץ לבית המשפט
מוריס התרנגול במחאה ליד בית המשפט ב-2019. לא זכה להגיע ליום אישור החוק
(צילום: AFP)
החוק אושר בעקבות שורה של עימותים בשנים האחרונות בין תושבי כפרים לבין נופשים שהגיעו אליהם או לבין תושבים חדשים המשתקעים בהם וזוכים לכינוי הלעגני "ניאו-כפריים". לתשומת לב מיוחדת זכתה פרשת התרנגול מוריס, שעלתה ב-2019 לכותרות עיתונים בצרפת ובעולם: שכנים חדשים של בעלי התרנגול, שקנו בית קיט בסמוך, דרשו להשתיק אותו בטענה שקריאות הבוקר המוקדמות שלו, בסביבות השעה 6:30, מטרידות את מנוחתם.
"הבחירה לגור באזורי הכפר פירושה שעל אדם לקבל כמה הבדלים שיש בחיים שם לעומת החיים בעיר", אמר למחוקקים ג'ואל ז'ירו, השר הצרפתי האחראי על ענייני הכפר. "חקיקת החוק הזה היא ניצחון אמיתי לקהילות הכפריות".
החוק החדש קובע כי מעתה לא רק קרקור התרנגולים ייחשב למורשת כפר צרפתית שיש לשמרה, אלא גם צלצולי הפעמונים על צווארי הפרות והצואה שלהן, קולות חרגולים ורעשי טרקטורים המופעלים השכם בבוקר. לפי החוק, רשויות מקומיות ברחבי צרפת יתבקשו להגדיר כל אחת ביתר דיוק מהי המורשת והזהות החושית האופיינית לתחום שיפוטה.
4 צפייה בגלריה
צרפת ה תרנגול מוריס מחוץ לבית המשפט
צרפת ה תרנגול מוריס מחוץ לבית המשפט
אדוני ימשיך לקרקר. מוריס התרנגול לפני שנה וחצי
(צילום: AFP)
החוק הוא עוד סימן למתיחות ההולכת וגוברת בפריפריה הצרפתית בין התושבים המתגוררים בה שנים ארוכות לבין התושבים החדשים המגיעים מן החוץ. אלה מצפים לא פעם לאווירה פסטורלית ומנומנמת, וציפיותיהם מתנפצות על קרקע המציאות.
קורין פסו, האישה שהחזיקה בבעלותה את מוריס התרנגול, הפכה לסמל המאבק הזה, כששכניה הפנסיונרים גררו אותה לבית המשפט כדי לחייבה לרסן את קריאות ההשכמה של התרנגול. אחרי הגשת התביעה חתמו אלפים על עצומה תחת הכותרת "להציל את מוריס", ולבסוף פסק בית המשפט ניצחון לתרנגול. הזוג התובע אף חויב לשלם פיצויים בסך 1,000 אירו.
אם הייתה מפסידה, הייתה פסו נאלצת למצוא דרך להשתיק את מוריס או לעבור מהבית שבו גרה 35 שנה. היא עצמה סיפרה בשעתו שדווקא התחשבה בתלונות של זוג הפנסיונרים, וניסתה למנוע ממוריס לקרוא עם עלות השחר. בלילות היא נהגה לנעול אותו בלול ולהקיף אותו בקרטוני ביצים, כדי שלא יראה את אור השמש – וכך לא יקרא השכם בבוקר. זה לא עזר.
בזמן שחלף מאז פסיקתו של בית המשפט מת מוריס התרנגול, אבל בהודעתו על אישור החוק העלה בסוף השבוע השר ז'ירו את זכרו: "ניצחון שלאחר המוות למוריס התרנגול, סמלם של חיי הכפר!", צייץ בטוויטר.
בפרשה אחרת ב-2019, באזור לנדס, נגררה תושבת ותיקה על-ידי שכן חדש לבית המשפט, אחרי שזה מאס בקולות הברווזים והאווזים הבוקעים מחצרה. גם במקרה הזה דחה בית המשפט את התביעה.