העימותים בוועדת חוקה נגמרו בפיצוץ, ללא הסכמות
(צילום: ערוץ כנסת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש לכנס היום (חמישי) ישיבת ממשלה כדי להחליט על הארכת הסגר שאמור להסתיים ביום ראשון הקרוב בחצות. ואולם, עד לרגע זה יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, מתנגד לכינוס הממשלה כל עוד הכנסת לא אישרה את החרפת הקנסות וכן את סגירת מוסדות החינוך החרדיים שמפרים את הנחיות הסגר. יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר הבוקר כי "חוק הקנסות יעבור היום בנוסחו המקורי".
ח"כ זוהר הוסיף: "נפעל כדי שהוא יוצבע היום על מנת שנוכל להתחיל באופן מיידי לאכוף את כל אלו שאינם שומרים על ההנחיות. ראש הממשלה, שר הבריאות והליכוד ממשיכים לפעול בכל דרך למען בריאות הציבור, הן באמצעות הבאת מליוני חיסונים והן באמצעות אכיפה ופעולות להפחתת התחלואה".
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר, מסר כי "נוסח החוק להעלאת הקנסות הוכן אמש להצבעה בוועדת החוקה לקראת אישורו בקריאה שניה ושלישית. כחול לבן העלו טענת 'נושא חדש' על כל השינויים למרות שעמדת הייעוץ המשפטי הייתה כי מדובר באיזונים מידתיים וראויים.
"כעת החוק מחכה להכרעת ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן, שלא זימן עדיין ישיבה לדון בנושא ולהכריע אם יש הצדקה לטענת נושא חדש ולכן ועדת החוקה אינה יכולה להתכנס להצביע על החוק. בכחול לבן לוקחים את המאבק בקורונה כבן ערובה במלחמתם הפוליטית מול ראש הממשלה ומאיימים כי לא יתמכו בתקנות הגבלות הקורונה בממשלה ובכנסת, כביכול בשם הדרישה לאשר את חוק הקנסות.
"טענתם מופרכת מיסודה שכן החוק יכול היה לעבור כבר אמש במליאת הכנסת, הנוסח המוצע נקבע על פי המלצת הייעוץ המשפטי וגם נציגי כחול לבן בוועדת החוקה הודו בשיחות סגורות כי הוא ראוי ומאוזן. מצער שיש המתעקשים להמשיך לקדש את הפוליטיקה על פני הדיון הענייני והמקצועי במטרה לתייג את הציבור החרדי ולהכתימו עבור כמה קולות בקלפי. בהצגה המבישה הזו אנחנו לא ניטול עוד חלק".
חברי ועדת החוקה ניהלו אתמול דיונים סוערים משעות הבוקר, אך לא הצליחו להסכים על נוסח מקובל להעלאת הקנסות למפרי הנחיות הקורונה מ-5,000 שקל ל-10,000 שקל. יו"ר הוועדה יעקב אשר (יהדות התורה) טען כי כחול לבן הם אלה ש"תקעו" את החוק, כלשונו, והתעקשו לדון בוועדת הכנסת על התיקונים שהוצעו לנוסח שעבר בקריאה ראשונה במליאה. אולם, הנציגים החרדים דרשו התראה מראש והחרגה של מוסדות החינוך, הליכוד נמנע מלהחליט והדיון על הקנסות התפוצץ.
6 צפייה בגלריה
הקרב על הסגר ואכיפתו
הקרב על הסגר ואכיפתו
הקרב על הסגר ואכיפתו
(צילום: שלו שלום, דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
 בני גנץ בנימין נתניהו
 בני גנץ בנימין נתניהו
נתניהו מבקש להאריך את הסגר, גנץ מסרב לשמוע על כך עד להחרפת הקנסות
(צילום : מוטי קימחי , AFP)
אם הממשלה תתכנס במהלך היום, משרד הבריאות יבקש להאריך את הסגר בשבוע ימים, עד 7 בפברואר בחצות. לדברי גורמים בכחול לבן, גם אם דרישותיהם ייענו, צריך לשבת ולהסתכל על הנתונים כדי להחליט על הארכת הסגר. הם טוענים כי לא בטוח בכלל שהארכת הסגר מוצדקת. לפי הנתונים שהציגו המומחים מ"צוות 19" של גנץ והשרה אורית פרקש הכהן, שמרכזת את נושא הקורונה במפלגה, יש לשקול לא להאריך את הסגר בכלל. מכיוון שנתניהו נוטה לקבל את עמדת משרד הבריאות - ההערכה שבסוף תהיה פשרה והסגר יוארך בארבעה או חמישה ימים.
אמש הסביר גנץ את התעקשות מפלגתו על חוק הקנסות: "אנחנו בעד להפסיק לשחק משחקים, אם יש סגר שיהיה סגר. אם יש סגר שהוא לא סגר אז בשביל מה יש טעם בסגר? משחק המילים הזה חייב להיפסק לכן דרשנו שתהיה אכיפה שוויונית. אמרתי כבר שזכויותיהם וחובותיהם של אזרחי ישראל שווים. ואם צריך לסגור אז סוגרים בבני ברק ובהרצליה ובסביון או בנהריה. אם הסגר לא נאכף ולא קיים, אין מה לקיים אותו".
6 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
גם אתמול, ועדת חוקה פוזרה ללא החלטה
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
נתניהו בשדרות: הצלחנו לבלום את המוטציה הבריטית
(צילום: רועי עידן)

מוקדם יותר ביקר ראש הממשלה במרכז חיסונים בשדרות ואמר כי הוא יביא את ההצעה להארכת הסגר. "המוטציה הבריטית משתוללת בעולם והצלחנו כאן בישראל לבלום אותה. כעת צריך להוריד אותה. אביא את ההצעה להארכת הסגר, כמה זמן? זה תלוי בתחלואה. נחליט לפי רמת התחלואה כמה זמן", אמר נתניהו.
בכחול לבן צפויים להתנגד להארכה בשבוע, ושם דווקא רואים סימנים חיוביים בכל הנוגע להתפשטות הנגיף. לפני הנתונים שבידם השבוע חלה ירידה של 17% במאומתים ו-6% ירידה בשיעור החולים הקשים החדשים. בנוסף, קיימת ירידה במקדם ההדבקה ואחוז החולים הקשים החדשים בגיל 60 ומעלה נמצא בירידה. נתון נוסף - ישנה ירידה משמעותית במאומתים בערים שבהן אחוז המתחסנים מעל גיל 60 גבוה. לדבריהם, בערים הערביות והחרדיות שיעור המתחסנים והמחלימים המבוגרים נמוך משמעותית מבציבור הכללי.
במפלגה מבהירים כי גם את סגירת נתב"ג צריך לבחון: "התפתחות המוטציות תמשיך לקרות, גם בתוך ישראל ויש להיערך לכך שלא נוכל להחזיק את נתב"ג סגור". הם מציעים למסד מנגנון מסודר של בדיקות מראש לאורך זמן. בכחול לבן טוענים כי להארכת הסגר נזק בריאותי עקיף כגון השמנה, אירועים לבביים, דיכאון, איחור בזיהוי מחלות ממאירות, עישון מוגבר ועוד. וכן, נזק נפשי כבד ועלייה של 75% בפנייה לעמותות, בדגש על פניות בנושא אובדנות ובדידות.
6 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
נתב"ג יישאר סגור?
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
אולם מקבלי הפנים ריק
אולם מקבלי הפנים ריק
משרד הבריאות בוחן: GPS לשבים מחו"ל, היועמ"ש מתנגד
(צילום: מוטי קמחי)
בשלב הראשון מסתמן שהארכת סגירת נתב"ג תהיה חופפת להארכת הסגר. אולם משרד הבריאות מתכוון לדרוש את המשך סגירת השמיים גם מעבר לסגר, בסך הכל עוד שבועיים לפחות. דבר שעשוי להשפיע על החלטה זו - תוצאות הניסוי של חברת פייזר, שבודק האם החיסון שפיתחה נגד קורונה יעיל גם מול המוטציות. אם המחקר יקבע שהחיסון יעיל - קיימת אפשרות שנתב"ג ייפתח מוקדם יותר.
בכל מקרה, ישנה כוונה לחייב את הישראלים השבים לארץ אחרי פתיחת נתב"ג במלוניות בידוד בכפייה. משרד הבריאות ממשיך לבחון אפשרות להציע אלטרנטיבה של צמיד GPS כתחליף למלונית בידוד, אך היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתנגד למהלך כזה בינתיים.
בכיר במשרד הבריאות אמר כי יבקשו הארכה של הסגר, אך הדגיש כי ידוע שהעניינים הפוליטיים משפיעים על אופן קבלת ההחלטות. "נבקש הארכה של שבוע. קרה בעבר שקיבלו את בקשתנו, אך גם קרה שלא. כל האפשרויות רלוונטיות, גם פשרה פוליטית. ברור לנו שהפוליטיקה משחקת כאן תפקיד דומיננטי. הצרה שנכון לרגע זה כל התחזיות ש'הנה הגיע אפקט החיסונים ונראה ירידה בתחלואה' – לא קרה. יש תחזיות חיוביות לשבוע הבא אבל בינתיים מספרי המאומתים לא משתנים. מקדם ההדבקה יציב ומספר החולים קשה עומד במקום. אין עוד שום ירידה. זה יהיה טירוף לצאת להקלות במספר המאומתים הגבוה הזה".
בתוך כך, בהמשך להחלטת הממשלה על סגירת השמיים למעט לנוסעים שיקבלו אישור חריג נוכח צרכים רפואיים והומניטריים דחופים, ערך משרד התחבורה הליך תיחור בין חברות התעופה הישראליות להפעלת הטיסות לנוסעים שאושרו. חברת התעופה שתפעיל את הטיסות היא "ישראייר".
טיסות הלוך יתאפשרו רק למי שאושרו בוועדת החריגים ובאשר לטיסות חזור, לא תתאפשר רכישת כרטיסים לטיסה לציבור הרחב והיא תיועד לצרכים שיוגדרו על-ידי המדינה. הנוסעים שיגיעו לארץ יהיו כפופים להנחיות משרד הבריאות ופיקוד העורף בכל הנוגע לחיובי הבידוד במלוניות או בידוד ביתי.
6 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בהדסה עין כרם
מחלקת הקורונה בהדסה עין כרם
מחלקת הקורונה בהדסה עין כרם
(צילום: עמית שאבי)
דו"ח המל"ל שהופץ לשרים אתמול קבע כי "מדדי התחלואה (חולים קשה, מונשמים ומקרי מוות) ממשיכים להיות יציבים, אך גבוהים. סממנים להשפעת החיסונים בקרב בני 60 פלוס, כאשר מספר מנות החיסון שניתנו בישראל חצה את ה-4 מיליון".
לפי נתוני משרד הבריאות אתמול אובחנו 7,668 ישראלים כחיוביים לקורונה. בסך הכול פוענחו כ-83 אלף בדיקות קורונה ושיעור החיוביים עומד על 9.2% - נמוך מעט מהימים האחרונים.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,772 חולי קורונה – 1,132 מהם במצב קשה. 306 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה. 4,609 חולי קורונה נפטרו מאז פרוץ המגפה. אתמול נפטרו 34 חולים וביום ראשון נרשם מספר שיא של נפטרים – 76.