ארגון הילידים הגדול בקנדה הודיע כי מצא מאות קברים לא מסומנים בפרובינציית ססקצ'ואן, במקום שבו ניצב בעבר בית ספר לילדי קהילות ילידיות שהופרדו בכוח ממשפחותיהם במטרה להטמיע אותם באוכלוסייה הקנדית הכללית.
2 צפייה בגלריה
אנדרטה מאולתרת קנדה אתר בית הספר לשעבר לילידים שבו נמצאו שרידי 215 ילדים
אנדרטה מאולתרת קנדה אתר בית הספר לשעבר לילידים שבו נמצאו שרידי 215 ילדים
"טראגי אך לא מפתיע". אנדרטה ל-215 הילדים ששרידיהם נמצאו בחודש שעבר
(צילום: AFP)
בית הספר "מריבל" שבו התגלו הקברים פעל בין השנים 1899 עד 1997. "מספר הקברים הלא מסומנים שהתגלו שם הוא המשמעותי ביותר עד כה בקנדה", נמסר בהצהרה. "זו תגלית מחרידה ומזעזעת". לא צוין כמה קברים בדיוק נמצאו.
"זה טראגי אך לא מפתיע", אמר פרי בלגארד, נשיאה של "אספת האומות הראשונות", ארגון הילידים הגדול בקנדה. הוא קרא לכל הקנדים "לעמוד לצידנו בתקופה הזו".
בחודש שעבר דווח כי נמצאו שרידיהם של 215 ילדים בפרובינציית קולומביה הבריטית בקנדה, היכן שהיה בעבר בית ספר גדול דומה. חלק מהילדים ששרידיהם נמצאו שם מתו בגיל שלוש בלבד. השרידים שנמצאו הם עדות לזוועות שחוללו ממשלת קנדה והכנסייה הקתולית לעשרות אלפי תלמידים שהשתייכו לקהילות הילידיות מאז המאה ה-19 ועד לשנות ה-70 של המאה הקודמת.
2 צפייה בגלריה
"תגלית מחרידה". בניין כיתות במאה שעברה בבית הספר בפרובינציית קולומביה הבריטית
"תגלית מחרידה". בניין כיתות במאה שעברה בבית הספר בפרובינציית קולומביה הבריטית
"תגלית מחרידה". בניין כיתות במאה שעברה בבית הספר בפרובינציית קולומביה הבריטית
(צילום: רויטרס)
יותר מ-150 אלף ילדים שהשתייכו לקהילות האלה נדרשו באותן שנים לעזוב את משפחותיהם ולעבור ללמוד בפנימיות נוצריות במימון המדינה הקנדית, כחלק מתוכנית שנועדה להטמיע אותם בחברה הכללית. הילדים אולצו להמיר את דתם לנצרות, לא הותר להם לדבר בשפת אבותיהם, ורבים מהם ספגו מכות והתעללויות מילוליות ופיזיות, בכלל זה התעללויות מיניות מצד מורים. לפי טענות עד 6,000 מהילדים מתו בבתי הספר האלה.
ממשלת קנדה כבר התנצלה רשמית ב-2008 על הסבל הקשה שחוו בני הילידים בבתי הספר המיוחדים שהמדינה הקימה לצורך הטמעתם, והודתה כי ההתעללויות הפיזיות והמיניות בבתי הספר מהסוג הזה היו תופעה נפוצה. רבים מהתלמידים לשעבר העידו כי הוכו רק משום שדיברו את שפת אבותיהם, ורבים מהם גם איבדו קשר עם הוריהם והתנתקו ממנהגיהם. מנהיגי קהילות ילידיות טענו לאורך השנים כי מסורת ההתעללויות והבידוד של הילדים האלה היא הסיבה הראשית לשיעורים הגבוהים של עוני, אלימות, התאבדויות והתמכרויות לאלכוהול ולסמים בקהילותיהם.
בדו"ח שפרסמה לפני יותר מחמש שנים "ועדת האמת והפיוס" נקבע כי לפחות 3,200 ילדים מתו כשהם סובלים מהתעללות והזנחה. קנדה הסכימה בעבר לפצות את התלמידים הילידים שהופרדו ממשפחותיהם על השנים שבהן אולצו לשהות בפנימיות האפלות. לצורך תשלום הפיצויים האלה היא הקצתה כ-1.6 מיליארד דולר אמריקני. "ועדת האמת והפיוס" הגדירה את מה שעברו התלמידים הילידים "רצח עם תרבותי".