הממשלה אישרה פה אחד - גלי בהרב-מיארה היא היועמ"שית הראשונה.
חשד: נהג עם גבס על רגלו הימנית - והאיץ לתוך דלת בית אבות.
פרופ' סלמאן זרקא בתדרוך מיוחד: "בתי החולים לא בסכנת קריסה".
1 מכל 10 ילדים סובל מבריונות ברשת - ואין מדיניות לאומית. כך כותב מבקר המדינה בדו"ח בנושא "הגנה על קטינים במרחב המקוון".
וראש הממשלה בנט לחברי האופוזיציה בדיון 40 החתימות בכנסת: "כואב לכם שלא ריסקנו את הכלכלה עוד פעמיים. לא יודע למה". נתניהו תקף את מדיניות הקורונה של הממשלה ובנט סימן בידיו: הוא משוגע.

מעלילות משטרת ישראל ו-NSO

הכל התחיל לפני קצת פחות משלושה שבועות בתחקיר של תומר גנון מכלכליסט בו נחשף כי המשטרה משתמשת בתוכנת הריגול הישראלית של NSO כדי לפרוץ לטלפונים של אזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או האזנה. בין היעדים שגנון ציין היו ראשי מחאת "הדגלים השחורים", עובדים בחברה ממשלתית ומתנגדים למצעד הגאווה. התוכנה פגסוס, שגם כך לא זכתה ליחסי ציבור טובים אחרי ששימשה משטרים אפלים כדי לעקוב אחר מתנגדי משטר, הופעלה על ידי חטיבת סיגינט של משטרת ישראל גם כדי לחפש ראיות לשוחד בטלפון נייד של ראש עיר מכהן.
תגובת המשטרה אז, ב-18.01 היתה "אין שחר לטענות העולות בכתבה. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע"פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל". לאחר מכן המפכ"ל שבתאי כבר הורה לבדוק את המקרים שמתוארים בתחקיר: "חלק מהם לא נכון. לא פרצו לטלפונים של ראשי ערים או למפגיני הדגלים השחורים".
ראש מחלקת חקירות במטרה אמר למחרת בריאיון לאולפן ynet : "לא פורצים ולא מרגלים, עושים לנו שיימינג". ניצב-משנה זיו שגיב הכחיש כי המשטרה פורצת לטלפונים ניידים של אזרחים: "הניסיון לצייר כאילו מאזינים לאזרחים חפים מפשע או מפגינים הוא שטות מוחלטת".
ב-20.01 נחשף כי המשטרה שתלה תוכנת מעקב בטלפון של פעיל חברתי: "הולך עם גברים בזמן שהוא נשוי". "רצף האירועים המתוארים אינם מוכרים למשטרה וניכר כי יש אינטרס להחסיר פרטים שלא מאפשרים בדיקה מעמיקה. ככל שיועברו פרטים נוספים נוכל לבדוק את המקרה ביסודיות. נדגיש כי אין בסיס לטענות העולות בפרסומים, כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה על פי דין, על בסיס צווי בית משפט ונוהלי עבודה מוקפדים", מסרה אז המשטרה. היועמ"ש הודיע למפכ"ל כי הוא מקים צוות לבדיקת הטענות על שימוש לא חוקי בתוכנה של NSO. ויום אחרי, ציין המפכ"ל רנ"צ שבתאי כי "אין בסיס לטענות בדבר משטרה שמרגלת אחר אזרחיה". "אם יימצאו מקרים נקודתיים - הם יטופלו בחומרה". הוא גיבה את החוקרים: "השימוש בכלים טכנולוגיים יימשך, כך נוהגת משטרה במאבק בפשיעה".
ב-23.01 פורסם כי אנשי חטיבת הסייבר הסודית של המשטרה וההאקרים שפעלו תחת חסותה פלשו לשלושה טלפונים של ראשי רשויות כדי לדוג מידע - וכשלא מצאו דבר עקבו גם אחרי טלפונים של קרוביהם. ראשי הערים נעצרו, אך החקירות לא הובילו לדבר. היום נחשפו שמותיהם. המשטרה מסרה בתגובה כי היא "פועלת אך ורק על פי חוק. כל פעולותיה בהקשר של האזנות סתר מתבצעות רק באמצעות צווים שהוצאו כדין בחתימת שופט. ככל שיש בידיכם חומרים שיש בהם להצביע על ביצוע עבירה שלכאורה נעשתה נבקש כי תעבירו במהירות האפשרית לרשויות".
ב-01.02 הממשלה כבר שינתה את נוסח דבריה והודתה כי "התגלו ממצאים שמשנים את מצב הדברים". "לאור הפרסומים בנושא, משטרת ישראל ביצעה בדיקות בנוגע למקרים בהם נטען כי המשטרה ביצעה פעולות החורגות מסמכויותיה בעת הפעלת האזנת סתר באמצעות אמצעים טכנולוגים המאפשרים קליטת תקשורת בין מחשבים".
יומיים לאחר מכן, ב-03.02 דווח כי המשטרה שתלה תוכנת ריגול בטלפון של מעורב מרכזי בתיקי נתניהו - ללא צו. שלמה פילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת שחתם על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות. השר בר-לב כבר הודה לראשונה: כך השתמשה המשטרה שלא כדין בתוכנת פגסוס.
הבוקר כבר חשף תומר גנון את הסיפור שטלטל את כל המערכות. מנכ"לים, ראשי ערים, פעילי מחאה, בן של ראש ממשלה: כל אלו היו חלק מההדבקה ההמונית בפגסוס. "פעילי מחאות הנכים ויוצאי אתיופיה, מנהלי חברות ענק, ראשי ערים ואפילו יועצי ראש הממשלה לשעבר ובנו אבנר - כולם היוו מטרה של המשטרה, שהשתילה להם בטלפון תוכנת מעקב של NSO ושלפה מידע אישי. הכול לפני פתיחת חקירה וללא אישור חוקי". "הכלי", למעשה, הפך לאחד הכלים השמישים ביותר בידי המשטרה לאיסוף מודיעין על המוני אנשים.
לאנליסטים ביחידת הסייבר-סיגינט המשטרתית שביצעו את פקודות המעקב הלא חוקי אחר מפגינים נאמר שהמטרה היא איסוף מודיעין מוקדם בשל "חשש לפגיעה בסדר הציבורי". הניצבים ומפקדי המחוזות טענו כי הם צריכים מידע מוקדם על התכנון של מארגני המחאות. התוכנה הותקנה גם בטלפונים של מארגני ההפגנות של יוצאי אתיופיה בישראל. פגסוס שאבה ממכשירי הסלולר מידע ללא הגבלה. לפעמים הוא נשאר בפורמט דיגיטלי, לעתים הודפס ותויק ב"תיק מטרה". חיים שלמים של אזרחים - סודות פרטיים, מידע כלכלי, אישי וחברתי - היו חשופים לעיני השוטרים. בלי פיקוח ובלי בקרה.
"מראשית 2015, כשתוכנת המעקב שנרכשה נהפכה שמישה, לחוקרי המשטרה היה קשה לעמוד בפיתוי. הדבקת ניידים בפגסוס הלכה והתרחבה", חשף גנון. ביחידת החקירות להב 433 ניהלו חקירה סמויה בחשד לשחיתות בתעשייה האווירית. לאחר שביקשו את סיוע יחידת הסייבר-סיגינט המשטרתית, הודבק בפגסוס הנייד של יאיר כץ, יו"ר ועד העובדים. קרן טרנר, למשל, היתה מנכ"לית משרד התחבורה ואחר כך מנכ"לית משרד האוצר, בשני התפקידים תחת השר ישראל כץ. מישהו חשד שטרנר מדליפה מסמכים סודיים לעיתונאים, ויחידת הסייבר סיגינט של המשטרה הדביקה את הטלפון שלה בפגסוס. זה היה גם גורלו של מנכ"ל האוצר שקדם לטרנר, שי באב"ד. גם מנכ"לית משרד המשפטים ברשימה, ומי לא. עיתונאים, מנכ"לים ובנו של ראש הממשלה לשעבר, אבנר נתניהו.
היום הקולות נשמעו אחרת. השר בר-לב הודיע כי הוא מקדם ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת הריגול המשטרתי: "נוקיע פגיעה בדמוקרטיה". הנשיא הרצוג אמר כי הדבר: "מחייב בדיקה מעמיקה ויסודית". ראש הממשלה בנט אמר: "קרו לכאורה דברים חמורים מאוד, לא נותיר את זה בלי מענה". כתבנו לענייני פלילים, לירן לוי, חשף הבוקר כי למרות שהשימוש המשטרתי בתוכנות ריגול מעורר סערה כבר כמה שבועות במשטרה ומחוצה לה - המפכ"ל קובי שבתאי התנגד גם הבוקר (שני) להקמת ועדת הבדיקה הממשלתית בנושא. ואילו הקואליציה בעד הקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא כשגם הליכוד סבור ש"יש לערב את הנשיא הרצוג במינוי". כזכור, לפני פחות משלושה שבועות הכל הוכחש והיום הייתה רעידת אדמה בישראל.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן, דנה קופל, עמית שאבי, משה מזרחי, קובי קואנקס, טל שחר, אלכס קולומויסקי)

שרת הפנים שקד בריאיון: מדינה שזה קורה בה לא ראויה להיקרא דמוקרטית
(צילום: משה מזרחי)
בכיר לשעבר במשטרה על חשיפת כלכליסט: אם זה נכון, חמור ביותר ומצריך בדיקה
(צילום: משה מזרחי)

2 צפייה בגלריה
רוני אלשיך, יוחנן דנינו, יעקב שבתאי, בנצי סאו, מוטי  כהן, עמר בר לב, גלעד ארדן, אמיר אוחנה, יצחק אהרונוביץ, NSO
רוני אלשיך, יוחנן דנינו, יעקב שבתאי, בנצי סאו, מוטי  כהן, עמר בר לב, גלעד ארדן, אמיר אוחנה, יצחק אהרונוביץ, NSO
רוני אלשיך, יוחנן דנינו, יעקב שבתאי, בנצי סאו, מוטי כהן, עמר בר לב, גלעד ארדן, אמיר אוחנה, יצחק אהרונוביץ, NSO

לקריאה נוספת



למרות שהיו צפויים להתקיים מחר, כמדי שבוע בימי שני, שלישי ורביעי, הדיונים במשפט נתניהו בוטלו נכון לעכשיו בהמתנה לתגובת המדינה על בקשת הסניגורים של לעצור את המשפט עד לבירור היקף השימוש המשטרתי בפגסוס אצל עדים ונאשמים בתיקים. התביעה צפויה להשיב עד 14:00, ובית המשפט יחליט ביום רביעי אם להמשיך את הדיונים.
מחר לא צפוי גשם והטמפרטורות יעלו מעט. ביום רביעי יירד בבוקר גשם בצפון ובחוף, ולאחר מכן, בעיקר בערב ובלילה, הגשם יתחזק וקיימת סכנה לשיטפונות בדרום. בחמישי בבוקר עדיין יירד גשם, שייפסק אחר הצהריים.
ברוסיה שיאי הקורונה ממשיכים להישבר כמעט מדי יום. בשבעת הימים הראשונים של החודש אובחנו במדינה למעלה מ-1,121,000 חיוביים לקורונה, כשהשיא נרשם אתמול – אז אובחנו מעל 180 אלף מאומתים ביממה.
החודש מתו ברוסיה 4,674 חיוביים לקורונה, כשהמספר הקורבנות הגבוה ביותר נרשם בשבת – אז מתו 714 חולים. כאן מדובר במספר הרחוק מהשיא שנרשם בנובמבר האחרון, אז מתו יותר מ-1,240 בני אדם ביום מקורונה.
רוסיה מדורגת במקום השישי בעולם במספר המאומתים מפרוץ המגפה. במדינה אובחנו בשנתיים האחרונות כמעט 13 מיליון חיוביים לנגיף. מאז פרוץ המגפה מתו ברוסיה כ-336 אלף בני אדם והיא מדורגת במקום הרביעי בעולם במספר המתים אחרי ארצות הברית, ברזיל והודו.
חנן מלצר. שופט העליון בדימוס ירוויח כ-159 אלף שקל בחודש כיו"ר קבוצת הביטוח מגדל, וזאת עבור משרה בהיקף של 66%. זו הפעם הראשונה שבה שופט עליון בדימוס עובר לעולם העסקי ומקבל תפקיד בכיר בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה.
איפה דאעש נמצא, מה קרה לו מאז הימים שהפחיד את כל העולם, ומה הסיכוי שהפיגועים הגדולים בדרך לחזור? הכותרת, הפודקאט היומי.
התו הירוק מתבטל ויותר מדינות נפתחות לישראלים: לאן כדאי לטוס עכשיו?
מתחרה חדשה לטסלה מגיעה ארצה: פולסטר החשמלית בדרך.
במקום שבו עמד אלון בן 450 שנה, נשתל אחד מ"ילדיו".
ומוקד העלייה לרגל שהפך לרחוב רפאים. מה קרה לרחוב המלך ג'ורג' בירושלים?