ג'ו ביידן עזב היום את ארה"ב לראשונה מאז שהחל את כהונתו כנשיא בחודש ינואר. ביידן יצא עם רעייתו ג'יל למסע דילוגים באירופה. במסע של שמונה ימים הוא ינסה לשקם את היחסים בין ארה"ב לבעלות בריתה באירופה, שנפגעו בתקופת דונלד טראמפ, ולהגדיר מחדש את היחסים עם רוסיה.
אחרי שביידן ניצח בבחירות הוא הכריז שאמריקה "חזרה" ומוכנה להוביל את העולם. הפגישות שיערוך בימים הקרובים יעמידו במבחן את ההצהרה הזאת, ויראו כיצד מתכוון הנשיא הדמוקרטי לחזק את הקשר עם אירופה – ולהתמודד מול האיומים הנשקפים מרוסיה וסין. המסע של ביידן לא צפוי להסתיים בהסכמים משמעותיים ופורצי דרך, וחשיבותו, לפחות כרגע, היא בעיקר הצהרתית.
להיזהר מהציקדות: ביידן עולה לאייר פורס 1
(רויטרס)

7 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן עולה לאייר פורס 1 נסיעה ל אירופה
ארה"ב ג'ו ביידן עולה לאייר פורס 1 נסיעה ל אירופה
נשיא ארה"ב עם הגברת הראשונה ג'יל, לפני העלייה לאייר פורס 1
(צילום: רויטרס)
בשיחה עם כתבים לפני העלייה לאייר פורס 1 אמר ביידן שמטרת מסע הדילוגים היא "לחזק את הברית" עם השותפות באירופה, ולהבהיר לרוסיה ולסין שארה"ב ואירופה בקשר "הדוק". ביידן רוצה שבעלות הברית באירופה ירגישו שהן יכולות לסמוך על ארה"ב, בעיקר כשזה נוגע לסיכול התוקפנות הרוסית – גם בחזית המזרחית, וגם בתחום הסייבר.
בטור שכתב לוושינגטון פוסט לקראת היציאה לאירופה כתב ביידן: "האם בעלות הברית והמוסדות הדמוקרטיים, שעיצבו חלק גדול כל כך מהמאה האחרונה, יוכיחו את היכולות שלהם נגד האיומים והיריבים של ימינו? אני מאמין שהתשובה היא כן. השבוע באירופה תהיה לנו הזדמנות להוכיח את זה".
7 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן עולה לאייר פורס 1 נסיעה ל אירופה
ארה"ב ג'ו ביידן עולה לאייר פורס 1 נסיעה ל אירופה
להבהיר לרוסיה וסין שארה"ב ואירופה בקשר הדוק
(צילום: רויטרס)
התחנה הראשונה של ביידן תהיה אנגליה, שם תיפתח בסוף השבוע פסגת מנהיגי ה-G7 – הכלכלות הגדולות בעולם. מחר ייפגש ביידן במחוז קורנוול עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. הפגישה תהיה הזדמנות לחזק את "הקשר המיוחד" בין ארה"ב לבריטניה – בתקופה של מתיחות בין בריטניה לאיחוד האירופי, בעקבות פרישתה של בריטניה מהאיחוד.
פסגת ה-G7 תיפתח בשישי, 11 ביוני, ותימשך שלושה ימים. הפסגה צפויה לעסוק בין השאר ב"דיפלומטיית החיסונים לקורונה", בנושאי סחר, בהתחממות הגלובלית וביוזמות לשיקום התשתיות במדינות המתפתחות. גורמים אמריקנים רואים את היוזמות לשיקום התשתיות כדרך להתמודד עם השפעתה ההולכת וגוברת של סין בזירה הבינלאומית. אסטרטגיית הפיתוח של סין, "יוזמת החגורה והדרך" (מכונה גם "חגורה אחת, דרך אחת"), מחזקת את הקשרים בין סין למדינות בעולם.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן עולה לאייר פורס 1 נסיעה ל אירופה
ארה"ב ג'ו ביידן עולה לאייר פורס 1 נסיעה ל אירופה
מסע של שמונה ימים באירופה. ביידן עולה לאייר פורס 1
(צילום: AP)
בפסגה באנגליה עשוי ביידן לעמוד תחת לחץ בנוגע לחלוקת חיסונים לקורונה למדינות ברחבי העולם. בשבוע שעבר התחייב ביידן שארה"ב תעביר 20 מיליון מנות חיסונים. לפני שהמריא לאירופה אמר הנשיא שהוא מתכנן להודיע על תוכנית חיסונים עולמית, בשעה שמדינות רבות עדיין מתקשות להתמודד עם המגפה.
ב-13 ביוני, אחרי שביידן יסיים את פגישותיו בפסגת ה-G7, הוא יגיע עם רעייתו לטירת ווינזדור ויתארח אצל המלכה אליזבת. ביידן פגש את המלכה ב-1982, כשהיה סנאטור מטעם מדינת דלאוור. אחרי הפגישה עם המלכה ימשיך ביידן לבריסל.
7 צפייה בגלריה
 המלכה אליזבת. תארח את הנשיא והגברת הראשונה
 המלכה אליזבת. תארח את הנשיא והגברת הראשונה
המלכה אליזבת. תארח את הנשיא והגברת הראשונה
(צילום: AFP)
ב-14 ביוני, יום שני, ייפגש ביידן בבריסל עם ראשי נאט"ו, בפסגה שצפויה להתמקד באיומים מרוסיה ומסין. בנוסף יקיים פגישה עם נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן. היחסים בין ביידן לארדואן נחשבים מתוחים: ביידן המתין עד אפריל לפני ששוחח עם ארדואן לראשונה מאז שהחל לכהן כנשיא. באותה שיחה הודיע למנהיג הטורקי על החלטה היסטורית – הכרה אמריקנית ברצח העם הארמני, למורת רוחה של טורקיה. טורקיה וארה"ב חברות בברית נאט"ו, וארדואן הזהיר שארה"ב עלולה "לאבד חברה יקרה".
בביקור בבריסל ייפגש נשיא ארה"ב גם עם ראשי האיחוד האירופי, וב-15 ביוני ימריא לז'נבה. הפגישה האחרונה שלו במסע הדילוגים תהיה המסקרנת – והמתוחה – מכולן: פגישה ראשונה עם פוטין מאז שנכנס לבית הלבן. הפגישה תתקיים על רקע מתיחות גדולה בין הקרמלין לממשל ביידן, אחרי יחסים נוחים יותר בין פוטין לבית הלבן במהלך כהונת טראמפ.
7 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן הזהיר שארה"ב "תאבד חברה יקרה"
(צילום: AFP)
הפסגה בז'נבה תהיה הזדמנות לביידן לדרוש מפוטין תשובות על הדברים שמטרידים את ארה"ב – בין השאר מתקפת הסייבר הגדולה נגד ארה"ב שמיוחסת לרוסים, כליאתו של פעיל האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, התוקפנות של מוסקבה כלפי אוקראינה ושלל נושאים אחרים. ג'ייק סליבאן, היועץ של ביידן לביטחון לאומי, אמר שביידן ילחץ על פוטין בנושאים שחשובים לארה"ב. "הנשיא פוטין יודע שאני לא אהסס להגיב לפעולות מזיקות עתידיות", הצהיר ביידן לקראת הפסגה.
ביידן התחייב אחרי ניצחונו שארה"ב תשנה את מדיניות החוץ שלה ותהיה דומיננטית יותר בזירה הבינלאומית – בהשוואה לארה"ב של טראמפ, שדגל במדיניות "אמריקה תחילה". מזכיר המדינה של ביידן, אנתוני בלינקן, אמר שהאלטרנטיבה לדומיננטיות של ארה"ב בזירה הבינלאומית היא שליטה סינית או "כאוס". בחודשים האחרונים התמקדו ביידן ואנשיו בעיקר במשבר הקורונה ובמבצע החיסונים בארה"ב.
ביידן מכנה את פוטין "רוצח"
(צילום: ABC News)

7 צפייה בגלריה
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין וביידן בפגישה ב-2011, כשביידן היה הסגן של אובמה
(צילום: AP)
הנשיא והגברת הראשונה עלו למטוס הנשיאותי אחרי שטיסה של כתבי הבית הלבן, שאמורים ללוות את הנשיא באנגליה, התעכבה במשך שעות בגלל ציקדות – נחיל חרקים טורדני שהופיע לאחרונה בוושינגטון ובאזורים אחרים בארה"ב. בדרך למטוס אמר ביידן לכתבים להיזהר מהציקדות – וסיפר שחרק אחד היה על גופו.
הביקור של ביידן באירופה יהיה ארוך ועמוס. כשדוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, נשאלה על העומס שיהיה על ביידן בן ה-78 היא אמרה שאחרי עשרות שנים בקונגרס ושמונה שנים כסגנו של ברק אובמה, ביידן עשה את שיעורי הבית שלו. "הוא מתכונן לזה כבר 50 שנה", אמרה.