מנכ"ל משרד הבריאות: "חדרי הכושר - סכנת הידבקות"
(צילום: משה מזרחי)

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, מסר הערב (יום שני) הצהרה לתקשורת - ובה קרא לציבור להקפיד על ההנחיות כדי למנוע חזרה לסגר כללי. הוא התייחס לסוגיית חדרי הכושר והבריכות והסביר את עמדת משרדו: "אנחנו צריכים להשתפר בעניין הנתונים, אבל הנתונים לא מחליפים את ההבנה שהתקהלות והתגודדות גורמת להדבקה". ynet העביר את ההצהרה בשידור ישיר.
"אני מודאג מהעלייה במספר החולים - ואני אומר זאת כרופא", אמר פרופ' לוי בראשית דבריו. "התחלואה הולכת ועולה. אנחנו הולכים גם במספר הבדיקות - סדר גודל של 28-27 אלף בדיקות ביום, עם כ-6% בדיקות חיוביות ביום".
6 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי בתדרוך כתבים על מצב הדבקה בנגיף הקורונה בישראל
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי בתדרוך כתבים על מצב הדבקה בנגיף הקורונה בישראל
"נוכל לחיות בצל הקורונה אם נהיה ערבים זה לזה". פרופ' לוי
(צילום: שלו שלום)
6 צפייה בגלריה
מיקי זוהר מתפרץ על יפעת שאשא ביטון בוועדת הקורונה
מיקי זוהר מתפרץ על יפעת שאשא ביטון בוועדת הקורונה
"אין נתונים - אבל יש הדבקה". הדיון על חדרי הכושר בוועדת הקורונה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
6 צפייה בגלריה
אלוף במיל' רוני נומה
אלוף במיל' רוני נומה
"רצינו שינהל, זה לא הסתייע". אלוף במיל' רוני נומה
(צילום: מוטי קמחי)
"אני מבקש מאוד שאנשים יישמעו להוראות, ויקפידו על ערבות הדדית - עטיית מסכות, שמירת מרחק, שמירת היגיינה", הוסיף. "אנחנו ערבים זה לזה. אני לא בטוח שכולנו מבינים עד כמה יש עלייה, עד כמה יש חולים קשה. אנחנו יכולים בערבות הדדית להוריד את התחלואה ולחיות בצל הקורונה. חשוב להדגיש את זה".
על סוגיית העברת הטיפול במגפה לפרויקטור אמר פרופ' לוי: "אנחנו מבינים שיש מקום להפריד בין הרגולציה ובין הביצוע המבצעי. אנחנו חושבים על כך ושוחחנו על זה גם עם האלוף נומה. אבל צריך להבין שבשיח הזה יש מקום גם לאחריות של משרד הבריאות על המסגרות הרפואיות - אחריות שהיא אבן יסוד בניהול המערכה הזו".
"אין כאן שום אגו", הוסיף באשר לטענה שמשרד הבריאות רוצה לנהל את המשבר ללא סיוע חיצוני. "שוחחנו עם נומה ולצערי זה לא צלח. אנחנו ממשיכים לדבוק באותו רעיון ובשיח עם אנשים אחרים". הוא הדגיש כי בסופו של דבר ימונה פרויקטור לטיפול בקורונה: "יש למערכה כמה מרכיבים - לוגיסטי, תקציבי ורפואי. כל אלו ביחד ינוהלו באותו משל"ט על ידי מנהל המערכה. תפקידנו ואחריותנו להביא את המרכיב הרפואי לשולחן שבו יישב אותו אדם יחד איתנו".
6 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ
יובל שטייניץ
הציע סגר נוסף. שטייניץ באולפן ynet
(צילום: אבי מועלם )
על האפשרות שיוטל סגר נוסף, כפי שהציע השר יובל שטייניץ באולפן ynet: "אנחנו מנסים להימנע מזה, כי ברור לנו שסגר כללי נושא בחובו נזקים כלכליים, נפשיים ובריאותיים. ראינו בסגר הקודם שאנשים היססו להגיע לבית החולים בגלל מחלות אחרות וניזוקו. לכן אנחנו משתדלים לייצר הגבלות שימנעו התקהלויות, שהן שורש כל הרע בהדבקה".
עם זאת, הוא הוסיף: "צריך להבין באיזו תחלואה אנחנו. כשהייתה התפרצות חוזרת במדינות אחרות הן עשו סגרים, אנחנו רוצים להימנע מזה. בגל הראשון הסגר הכללי השטיח את העקומה והריחוק החברתי מנע את ההדבקה. אנחנו לא רוצים להגיע לזה שוב, ומכאן הצעדים שאנחנו עושים למניעת התקהלויות. אני קורא לציבור - זאת ערבות הדדית של כולנו, בואו נמנע את זה בידינו".
"כר נרחב להדבקה". הפגנת העצמאים בשבת
(צילום: SES, עומרי סילבר)

6 צפייה בגלריה
בריכת מלון הרודס בתל אביב
בריכת מלון הרודס בתל אביב
תמונת האבסורד: בריכת מלון הרודס בתל אביב מלאה, ברקע בריכת גורדון סגורה
על סוגיית הבריכות וחדרי הכושר, שוועדת הקורונה אישרה את פתיחתם בניגוד להחלטת הממשלה: "הטלנו איסור רק על בריכות שלא נמצאות במלונות, כי הבנו עד כמה הפעילות במלונות חשובה לציבור. חדרי כושר הם חדרים שיש בהם מיזוג אוויר שלא מחליף אוויר, ואין הכנסת אוויר טרי. יש אנשים שעושים פעילות אירובית ללא מסכות ופולטים רסיסי רוק תוך כדי ריצה, שזו דרך ההדבקה הברורה. מדענים שעשו בדיקות מצאו שמכשירי הכושר נושאים עליהם חיידקים, ולא תמיד מקפידים על כללי הניקוי".
"לכן, מתוך תחושה של עלייה במחלה ומתוך רצון להימנע מסגר כללי, ביקשנו למנוע את השימוש בחדרי הכושר", הוסיף. "לצערי הוועדה החליטה מה שהחליטה, וכולנו נכבד את זה. נעלה הצעות נוספות".
כשנשאל אם הוא ממליץ להימנע מחדרי כושר ובריכות השיב: "קבענו בעבר מעין תו סגל לבריכות, אבל אנחנו מודאגים מהתקהלות מחוץ לבריכה ללא שמירת מרחק, וכולנו ראינו דוגמאות לכך. באשר לחדרי הכושר - זה בהחלט סכנת הידבקות".
על כך שלא היו נתונים ברורים לגבי ההדבקה בחדרי הכושר והבריכות אמר: "אנחנו בהחלט צריכים להשתפר בעניין הנתונים, אבל זה לא בא במקום ההבנה שהתקהלות והתגודדות יכולה לגרום להדבקה ולמחלה".
על הפגנת העצמאים בשבת אמר: "אני מבין את הכאב של מי שאיבדו את מטה לחמם, אבל אני חושב שההתקהלות הזו היא בהחלט כר נרחב להדבקה. אני חושש שנראה את התוצאות בימים הקרובים".
6 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
"נמצאים במצב טוב מבחינת הבדיקות" מתחם דרייב-אין ברמת השרון
(צילום: AFP)
על סוגיית הבדיקות אמר: "אנחנו נמצאים במספר בדיקות רב מאוד, כ-29 אלף ביממה, וטוב שכך. אנחנו חושבים ולומדים מהעולם כיצד לתעדף בדיקות שצריכות להיעשות דחוף יותר, כמו למשל בדיקות לקשישים והעובדים שסועדים אותם. אנחנו עוסקים בתעדוף הבדיקות יחד עם המשך בניית היכולות לערוך בדיקות נוספות, הן מבחינת ציוד והן מבחינת כוח אדם מיומן שיעבוד 24 שעות ביממה".
ההצהרה מגיעה ברקע הזינוק בתחלואת הקורונה בישראל בשבועות האחרונים, והעלייה החדה במספר החולים במצב קשה ובמונשמים. אחר הצהריים עדכן משרד הבריאות כי אתמול אובחנו 1,221 חולי קורונה נוספים, ומחצות אובחנו 932 נוספים. בסך הכל בוצעו אתמול 21,537 בדיקות.
נכון ל-17:30, ישנם 20,333 חולים פעילים - הפעם הראשונה שישראל חוצה את רף ה-20 אלף נדבקים. מספרם של החולים קשה עלה ל-172, כשהשיא בגל הראשון עמד על 182 בני אדם. מספר המונשמים עומד על 54. מפרוץ המגפה נפטרו בישראל 364 חולי קורונה. עם זאת, אחוז תוצאות הבדיקות החיוביות ירד היום ל-3.9% - הנתון הכי נמוך מאז רביעי שעבר.