3 צפייה בגלריה
קים צופה בשיגור הטילים
קים צופה בשיגור הטילים
קים צופה בשיגור טילים. ארכיון
(צילום: AP)
צפון קוריאה שיגרה היום (חמישי) שני טילים בליסטיים לעבר הים ליד שטחה הימי של יפן, כך אמר ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה. הוא מסר כי כי הטילים שייטו כ-450 קילומטר ונחתו מחוץ לשטח ארצו. בארה"ב אישרו את דבר השיגור אך לא מסרו באילו טילים מדובר. המועצה לביטחון לאומי של דרום קוריאה התכנסה לישיבת חירום והביעה דאגה עמוקה מהצעד.
מועצת הביטחון של האו"ם אסרה בעבר על צפון קוריאה להחזיק בטילים בליסטיים. "השיגור הראשון מזה כשנה מהווה איום על השלום והיציבות באזור ומפר את החלטות האו"ם", אמר סוגה. יפן אמורה לארח את המשחקים האולימפיים בעוד פחות מארבעה חודשים בצל הקורונה, לאחר שכבר נדחו מהקיץ שעבר. סוגה אמר כי יוודא שהאולימפיאדה תהיה בטוחה ומאובטחת וכי הוא "ידון לעומק" בנושא צפון קוריאה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במהלך ביקורו המתוכנן של סוגה בוושינגטון בחודש הבא. מוקדם יותר הזהיר משמר החופים היפני מהתקרבות לחלקי הטילים וקרא לדווח לו אם נתקלים בכאלה.
גורמים אמריקנים אישרו כי צפון קוריאה שיגרה טילים, אך לא מסרו פרטים נוספים כמו סוג הטילים או מספרם. הפיקוד האינדו-פסיפי של ארצות הברית הודיע כי שיגור הטילים מדגיש את האיום שתוכנית הנשק הבלתי חוקית של צפון קוריאה מציבה בפני שכנותיה והקהילה הבינלאומית.
3 צפייה בגלריה
ניסוי טילים צפון קוריאני, ארכיון
ניסוי טילים צפון קוריאני, ארכיון
ניסוי טילים צפון קוריאני, ארכיון
(צילום: AFP)
גורמים בכירים בצבא דרום קוריאה מסרו כי לפחות "שני טילים לא מזוהים" שוגרו אל הים ממחוז האמגיונג בצפון קוריאה. עוד מסרו כי גופי המודיעין של דרום קוריאה ושל ארה"ב ניתחו את נתוני השיגור. המועצה לביטחון לאומי של דרום קוריאה התכנסה לישיבת חירום בבית הכחול - מעונו ומשרדו הרשמי של נשיא דרום קוריאה. בהודעה שפרסמה נמסר כי חברי המועצה הביעו "חששות עמוקים" מהמהלך של פיונגיאנג.
שלשום חשפו גורמים רשמיים בארה"ב ובדרום קוריאה כי צפון קוריאה ביצעה בתחילת השבוע ירי ניסיוני של שני טילים לטווח קצר – הפעם הראשונה שבה היא נוקטת את הצעד המתריס הזה מאז כניסתו של ביידן לתפקידו. עם זאת בוושינגטון ניסו להמעיט אז בחשיבות האירוע, ואמרו כי ביידן עודנו פתוח לדיאלוג עם פיונגיאנג. אז הדגישו שני בכירים בממשל ביידן כי מערכות הנשק שבהן השתמשה צפון קוריאה היו מסוגים שאת השימוש בהם מועצת הביטחון של האו"ם לא אסרה על המדינה הקומוניסטית המסוגרת. לפי דרום קוריאה, מדובר בשני טילי שיוט ששוגרו מהעיר אונצ'ון שבחוף המערבי של צפון קוריאה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
עוד איתות של קים לביידן?
(צילום: AP, רויטרס)
ויפין נאראנג, מומחה לענייני גרעין במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, אמר היום כי ניסויים בטילים בליסטיים קצרי טווח מהווים עליית מדרגה מהשיגור בתחילת השבוע, וכי הם יאפשרו לצפון קוריאה לשפר את הטכנולוגיה שלה, לתת תגובה מידתית לתרגילים הצבאיים המשותפים לצבאות ארה"ב ודרום קוריאה, ולאותת לאמריקנים שהיא משפרת את הארסנל שלה. לדבריו, השיגור אינו אמור לטרפד את המאמצים הדיפלומטיים, אך הוא מהווה תזכורת למחיר של כישלון הניסיונות להגיע להסכם עם פיונגיאנג.
לפני כשבוע הבטיח מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לפעול לפירוקה של צפון קוריאה מנשק גרעיני ומתח ביקורת על הפרת זכויות האדם "השיטתית והנרחבת" מצדה. בלינקן אמר את הדברים במהלך ביקור עם שר ההגנה האמריקני בדרום קוריאה, בעלת בריתה הקרובה של ארה"ב.
ככל הידוע, הירי הניסיוני בתחילת השבוע הוא הראשון שמבצעת צפון קוריאה מאז השבעת ביידן לנשיא בינואר, והוא יכול להיתפס, כמו השיגור הלילה, כאמצעי לבחינת כוונותיו של הנשיא האמריקני החדש. נזכיר כי בראשית כהונתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ שררה מתיחות עמוקה בין ממשלו לבין המשטר הצפון קוריאני, והיא אף איימה לגלוש למלחמה של ממש, אבל בהמשך כוננו טראמפ ושליט הצפון קים ג'ונג און יחסים אישיים חמים, קיימו שתי ועידות פסגה והפחיתו את המתיחות. טראמפ אף טען כי "סילק" את האיום הגרעיני של צפון קוריאה אחרי שפתח איתה במשא ומתן, אבל בשנה האחרונה לכהונתו הודיעה פיונגיאנג כי השיחות עם וושינגטון עלו על שרטון, ושבה לבצע ניסויים מתריסים בירי טילים.
צפון קוריאה טענה לאחרונה כי ארה"ב ניסתה בשבועות האחרונים שוב ושוב ליצור מגעים דיפלומטיים איתה מאחורי הקלעים. פיונגיאנג כינתה את המהלכים האמריקניים "טריק זול". גורמים בכירים בממשל האמריקני אמרו כי הממשל נמצא כעת בשלבים האחרונים של בחינת המדיניות של ארה"ב כלפי צפון קוריאה, וציינו כי מאז כישלון הפסגה של טראמפ וקים ג'ונג און בווייטנאם בפברואר 2019 התקיימו רק מגעים ודיאלוגים מעטים בין וושינגטון לפיונגיאנג. הבכירים הדגישו כי ירי הטילים בתחילת השבוע אינו נתפס בעיניהם כ"סגירת הדלת" לשיחות.