רון בן ישי, סימה שיין ויוסי קופרווסר מפרשנים
(צילום: אבי חי)

המשטר האיראני נחוש כעת לפגוע בישראל בצורה מכאיבה מאוד. צריך היה להאזין ביום שישי לטקסט ולטון הדברים של בכירי המשטר על חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה כדי להבין שהם לא רק כועסים ושואפי נקם, אלא גם חוששים מפני האפקט התודעתי שיהיה בתוך איראן לחיסול הזה ולפעולות קודמות שהם מיחסים למוסד הישראלי.
6 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
תגובה איראנית קשה על החיסול תעכב את ההידברות עם ביידן. פחריזאדה וזירת החיסול
הפעולות הללו, שנעשו תכופות וכואבות, צברו לאחרונה מסה ונפח והן פוגעות ביוקרת משטר האייתוללות עד כדי איום על שרידותו. מלבד זאת, הפגיעות המיוחסות לישראל בתוכנית הנשק הגרעיני האיראנית ובמאמץ לגבש שתי חזיתות יעילות נגד ישראל בלבנון ובסוריה מכרסמות אף הן בהרתעה האיראנית האסטרטגית ובשאיפתה להגמוניה אזורית.
במחאה על החיסול: שורפים דגלי ישראל וארה"ב באיראן
(צילום: רויטרס)

6 צפייה בגלריה
מדען הגרעין האיראני איראן שחוסל מוחסן פחריזאדה הפגנה טהרן
מדען הגרעין האיראני איראן שחוסל מוחסן פחריזאדה הפגנה טהרן
פיגוע נגד ישראל מצריך הכנה מדוקדקת. מפגינים איראנים נגד ארה"ב
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
מדען הגרעין האיראני איראן שחוסל מוחסן פחריזאדה גופתו
מדען הגרעין האיראני איראן שחוסל מוחסן פחריזאדה גופתו
הסיכויים שאיראן תפעיל את חיזבאללה קלושים. גופתו של פחריזאדה
(צילום: AP)
משלוש סיבות אלו המשטר בטהרן רואה עצמו נדרש לבצע פעולת תגמול נגד ישראל. ממש כשם שחש עצמו בתחילת השנה הנוכחית חייב להפציץ בטילים שני בסיסים אמריקניים בעיראק אחרי חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ושל בכיר במיליציות העיראקיות שסרו למרותו.
אבל ידי האיראנים כבולות לפי שעה. הסיטואציה האסטרטגית מחייבת אותם לחשב את צעדיהם בזהירות. הם מעריכים - אולי בצדק - שישראל חיסלה את פחריזאדה לא רק כדי לסגור איתו חשבון ולשבש את תוכנית הגרעין האיראנית לזמן מה, אלא גם במטרה לפגוע בסיכוי של האיראנים לפתוח דף חדש עם הנשיא החדש ג'ו ביידן, כשזה יתיישב בבית הלבן. תגובת תגמול איראנית קשה על חיסול פחריזאדה, שתכאיב לישראל ואולי תפיל קורבנות בקרבנו, תעכב את ההידברות של ביידן עם המשטר בטהרן, והוא לא ימהר להסיר מעליהם את הסנקציות.
בנוסף לכך רומזים הבכירים האיראנים כי הם חושדים שחיסול מדען הגרעין הבכיר ביותר שלהם הוא פרובוקציה מכוונת מצד ישראל שנועדה לגרור תגובה איראנית נגדה, ועל ידי כך לתת לטראמפ תואנה לסיים את תפקידו ב"שאגה" כשינחית - כתגמול על התגמול האיראני - מכה קשה על מתקנים של תוכנית הנשק הגרעיני האיראנית.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה ג'ו ביידן נאום ל חג ההודיה
ארה"ב נגיף קורונה ג'ו ביידן נאום ל חג ההודיה
כל עוד קיים סיכוי שיסיר את הסנקציות - האיראנים ייזהרו. ביידן
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן
נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן
האיראנים רצו לפתוח דף חדש - אך זה לא עזר להם. הנשיא לשעבר רייגן
(צילום: AFP)
סיבה נוספת שמשמרות המהפכה והמשטר האיראני ישהו כנראה את ביצוע פעולת הגמול נגד ישראל היא שפיגוע כזה שיכאיב לישראל דורש הכנה מדוקדקת ואסור לו שייכשל. המנהיג העליון ואנשיו רוצים להרתיע את ישראל, לשקם את יוקרת המשטר ולספק את יצר הנקם. פיגוע שישיג את כל אלה אי אפשר להכין ולבצע בתוך ימים ספורים או שבועות. הם יחכו לשעת הכושר ואז ינסו להכות בנו.
בשעתו הייתי כתב "ידיעות אחרונות" בוושינגטון ב-1979, כאשר חומייני הדיח את השאה, ואנשיו השתלטו על השגרירות האמריקנית ולקחו כבני ערובה 52 דיפלומטים אמריקניים. במשך שנתיים ניסה נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר לשחרר את בני הערובה באמצעות דיפלומטיה ומבצע צבאי. מאמציו עלו בתוהו. למהפכנים האיראנים היה חשוב לנקום בקרטר ולהשפילו, מפני שתמך בשאה עד הרגע האחרון. לכן לא שחררו את בני הערובה ושיחקו ברגשות המשפחות והעם האמריקני.
ואמנם קרטר הדמוקרטי לא נבחר לתקופה נשיאות שנייה ב-1980. רונלד רייגן הרפובליקני התיישב במקומו בבית הלבן ב-20 בינואר 1981. באותו יום, יום השבעתו של רייגן לנשיא במקומו של קרטר, שחררו האיראנים את כל הדיפלומטים בני הערובה, ובכך קיוו להשפיל סופית את קרטר ולפתוח דף חדש עם רייגן.
זה לא עזר להם. רייגן נשאר אויבם של האיראנים בשתי תקופות הכהונה שלו בבית הלבן. האפיזודה הזו, שהייתי עד לכל שלביה, שבה ועלתה בזיכרוני בסוף השבוע, כשניסיתי להעריך מתי יבצעו האיראנים את פעולת הנקם שהם רוצים בה כל כך על חיסול פחריזאדה. בהחלט סביר להניח שהמשטר האיראני ישהה את פעולת הגמול נגד ישראל לפחות עד היום שבו יושבע ביידן לנשיא, אז כבר לא יצטרכו לחשוש מתגובתו של טראמפ הבלתי צפוי.
תיעוד מזירת החיסול
(מתוך טוויטר)

סביר גם להניח שכל עוד נשקף סיכוי שביידן יסיר מעליהם את הסנקציות, האיראנים ייזהרו שתגובת הנקם שלהם לא תדרדר אותם ואת שלוחיהם למלחמה או להסלמה גדולה עם ישראל ועם ארצות הברית. לכן קלושים הסיכויים שהם יפעילו את חיזבאללה בלבנון. הם יודעים שצה"ל יגיב מהר ובצורה לא פרופורציונלית, וזה הדבר האחרון שלבנון יכולה לספוג כעת. מטען או מטענים על הגדר בגבול סוריה - זה קטן מדי.
אולם לאיראנים יש תשתית טרור ענפה במקומות שונים בעולם והם עלולים להפעיל אותה נגד מוסדות ישראליים ויהודים כמו שפוצצו בשנות התשעים את שגרירות ישראל ואחר כך את בית הקהילה היהודית בבואנוס איירס בירת ארגנטינה.
6 צפייה בגלריה
קבלני הביצוע של הנקמה האיראנית? מורד חות'י על רקע כרזה נגד ישראל והאמירויות
קבלני הביצוע של הנקמה האיראנית? מורד חות'י על רקע כרזה נגד ישראל והאמירויות
קבלני הביצוע של הנקמה האיראנית? מורד חות'י על רקע כרזה נגד ישראל והאמירויות
(צילום: AFP)
דרך פעולה נוספת שפתוחה בפני האיראנים היא לעשות שימוש בארסנל החדיש שלהם של טילי שיוט, כלי טיס בלתי מאוישים ורחפנים שהם פיתחו ומייצרים בעצמם. ייתכן שהאיראנים ינסו לשחזר את הפיגוע במתקני הפקת הנפט בסעודיה ב-14 בספטמבר 2019. זו הייתה פגיעה מדויקת ואנושה באמצעות מכה מתוזמנת היטב של טילי שיוט וכטב"מים חמושים מתאבדים, פגיעה שהשביתה חצי מתפוקת הנפט הסעודי למשך שבועות רבים, ובלי פגיעות בנפש. ייתכן מאוד שזה יהיה סגנון התגובה שהאיראנים יעדיפו גם נגדנו. פעולה מסוג זה הם יצטרכו לבצע כנראה ממדינות שקרובות יותר לישראל מאשר איראן עצמה, בגלל הטווח הרחוק. הם גם ירצו לטשטש את טביעת אצבעותיהם. הם יכולים להשתמש לשם כך בשלוחיהם.
האיראנים יודעים שהם חדורים מודיעינית באיראן, בעיראק ובסוריה - לכן יש אפשרות סבירה שהם ינסו להפתיע אותנו מדרום, אולי באמצעות החות'ים בתימן. אלה יכולים ויודעים לפגוע בספינות מסחר ישראליות ששטות בים סוף ואולי אפילו עלולים לשגר טילי שיוט וכטב"מים לאילת. האיראנים עשויים לחשוב שלפעולה כזו יש סיכויים טובים להפתיע אותנו ולהשיג את המטרה.
השורה התחתונה: האיראנים הוכיחו שהם סבלנים ויודעים לנהל סיכונים ולכן כנראה לא יחפזו. בקהיליית המודיעין בישראל הפנו משאבים לאזהרה מוקדמת ובצה"ל ובמשרד החוץ נערכים לסכל פעולת גמול איראנית כשתבוא. אם אפשר – לפני שתבוא.