(צילום: שחר גולדשטיין)


כעס, תסכול – וגם קללות. תגובות סוערות בליכוד נרשמו הבוקר (ג') ל"מרד" של חברות הכנסת מיכל שיר ושרן השכל. שיר הצביעה נגד החוק שנועד לדחות את הבחירות והודיעה במקביל על פרישה מהמפלגה, התפטרות מהכנסת וחבירה למפלגתו החדשה של גדעון סער, בעוד ששרן השכל נעלמה לחלוטין ולא הגיעה למליאה בלילה – וגם היא לפי הערכות צפויה להצטרף לסער.
2 צפייה בגלריה
מיכל שיר אוסנת מארק שרן השכל
מיכל שיר אוסנת מארק שרן השכל
חברות הכנסת מיכל שיר, אוסנת מארק ושרן השכל. שיר הפתיעה עם הצבעת נגד, שרן נעלמה, מארק זעמה וקיללה
(צילום: אבי מועלם, גיל יוחנן)
אחת התגובות הסוערות ביותר להצבעתה של מיכל שיר הגיעה מעמיתתה עד הלילה לסיעה, אוסנת מארק, שקראה לעברה "כלבה" לאחר שזו הגיעה בפתאומיות למליאה והצביעה נגד – למרות שהודיעה כי היא חולה. בראיון הבוקר לאולפן ynet נשאלה מארק על הקללה שסיננה לעברה של שיר. "הגבתי בצורה אמוציונלית", אמרה מארק, "אני לא רגילה לאנשים שבוגדים בנו".
"אין בעיה, את רוצה ללכת, את יכולה – יש גם דרך ללכת", הוסיפה. "איך שהיא עשתה את זה אתמול זה היה כל כך מבזה, באמת, זה ביזה אותה, לא אותנו. קיבלת מנדט מאיתנו, ישבת פה וחתרת תחתנו? מה זה הדבר הזה? מה זה המושג הזה?", המשיכה חברת הכנסת.
מארק תקפה גם את מי שנחשב לפטרונה הפוליטי של שיר, גדעון סער, שבמערכת הפוליטית העריכו עוד מרגע הכרזתו על פרישה כי גם שיר תצטרף אליו בסופו של דבר. "גדעון סער החזיר את המנדט שלו ונשאר ממלכתי, אבל שלח את החיילים שלו כדי שהם יילחמו בליכוד, בבית שצמחתם בו, שבו גדלתם פוליטית, שיצרתם את הקריירה הפוליטית שלכם".
2 צפייה בגלריה
גדעון סער על מצב הקורונה בישראל
גדעון סער על מצב הקורונה בישראל
"נשאר ממלכתי, אבל שלח את החיילים שלו". מארק על גדעון סער
(צילום: עמית שאבי)
את מפלגתו החדשה של סער, "תקווה חדשה", מכנה ח"כ מארק בזלזול "מפלגת פליטים", תוך שהיא מציינת כי גם ח"כ יפעת שאשא ביטון, "פליטה של מפלגת כולנו" כלשונה, הצטרפה אליה. את שאשא ביטון אגב האשימה מארק גם באחריות לסגר השני שעליו הכריז בספטמבר ראש מפלגתה, ראש הממשלה בנימין נתניהו. "שאשא ביטון מעולם לא הייתה ליכוד, היא המון זמן לא משדרת בגלים של הליכוד. היא זאת שגרמה לסגר השני כשפתחה את כל חדרי הכושר והמסעדות ומה לא, כשהייתה לה אחריות רק אחרי הפופוליזם שלה".
למרות כישלון הניסיון של סיעתה לדחות את הבחירות, מארק בטוחה כי הליכוד ינצח. "אני מאוד שמחה שבסוף אנחנו הולכים לבחירות, אנחנו נעבוד מאוד קשה. אבל הצלחנו אתמול לעצור את הדיקטטורה המשפטית הזאת שניסה להשתית עלינו אבי ניסנקורן, ואני בטוחה שאנחנו הולכים לנצח ושנתניהו יהיה ראש הממשלה עוד פעם". היא אף חזתה שלאחר הבחירות, "כל מפלגות האווירה האלו" ינסו להצטרף לקואליציה בראשות נתניהו.

האזהרה של השר כהן לבנט

לאולפן ynet התראיין הבוקר גם שר המודיעין אלי כהן, שאף הוא תיאר את התנהלות חברות הכנסת כ"בגידה פוליטית". "מן הראוי שהייתה מתפטרת לפני ההצבעה ומחזירה את המנדט", אמר על ח"כ שיר, וציין כי גם ח"כ השכל הייתה צריכה לעשות את אותו הדבר.
השר כהן בראיון לאולפן ynet, הבוקר
(צילום: שחר גולדשטיין)

אולם את עיקר חיצי הביקורת ירה כהן בראיון שלו אל עבר מפלגת כחול לבן והעומד בראשה בני גנץ. ההצעה אתמול, נזכיר, לא עברה לאחר שגנץ ומפלגתו החליטו להימנע מתמיכה במהלך, אף שנראה היה כי קיוו שיעבור בכל זאת, על מנת לשמור על פתח אחרון לדיאלוג בדקה ה-90. אולם שלושה ח"כים מהמפלגה, מיקי חיימוביץ', אסף זמיר ורם שפע – מרדו והצביעו נגד בכל זאת, ובכך תרמו לסיכול הניסיון לדחות את הבחירות.
"היינו אתמול בצהריים במצב שהיינו סגורים למעשה: הסכמה על החוק שעובר על העברת התקציב של 2021 עד 5 בינואר, סיכום על הרוטציה וסטטוס קוו משפטי – אבל מה שקרה זה שגנץ לא עמד בלחץ התקשורתי", האשים כהן.
כהן טען כי מאחורי סיכול הפשרה שהייתה מונעת בחירות עומד שר המשפטים אבי ניסנקורן, שלטענתו מעוניין לחבור בהמשך הדרך למפלגת העבודה. "ניסנקורן לקח את גנץ כערובה והוביל להתאבדות של כחול לבן. ניסנקורן רוצה להקים את מפלגת העבודה. זאת המטרה שלו והמחשבה שלו", האשים השר כהן. הוא טען עוד כי גנץ "איבד את השליטה" על מפלגתו ונשבר על ידי כאלו שכינה "צייצני הטוויטר". "לא אתפלא אם גנץ יפרוש מהחיים הפוליטיים", הוסיף.
תחזית נוספת של השר כהן בראיון: הוא סבור שהליכוד לא רק ינצח, אלא שהגוש בהובלתו יזכה ליותר מ-60 מנדטים. "מעז ייצא מתוק", הבטיח. הוא חזה עוד ש"ימינה" של נפתלי בנט תקבל בסביבות עשרה מנדטים.
אתם בונים על בנט? "קודם כל אנחנו נשמע אותו ובעינינו בנט צריך להיות חלק מגוש הימין. המצביעים שלו הם אנשי ימין ואם הוא יגיד שהוא לא יילך עם נתניהו המנדטים שלו יעברו אלינו".
ח"כ מיכל קוטלר-וונש בראיון לאולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

גם ח"כ מיכל קוטלר-וונש מכחול לבן התראיינה לאולפן ynet, ומדבריה לא נשמע ביטחון רב ביכולתה של המפלגה לזכות בהישג משמעותי בבחירות, בצל הסקרים החוזים לה צניחה דרמטית – אולי אפילו אל מתחת לאחוז החסימה.
-מפלגת כחול לבן התפרקה אתמול? "אני לא יודעת לענות על כך. אני מקווה מאוד שהציבור יידע שכחול לבן לא רק נוסדה להוות ולייצר חלופה אמיתית, אלא שאת כל המחירים שהיא שילמה ועודנה משלמת היא עשתה כאשר הדבר היחיד שהניע אותה זה האחריות כלפי ישראל".
קוטלר-וונש חזרה על המסר שאותו משמיעים אנשי מפלגתה, ולפיו האפשרות של בחירות אמנם גרועה לאור המשברים הבריאותיים והכלכליים שעמם מתמודדת כעת ישראל, אך האפשרות של ממשלה לא מתפקדת, ובלי תקציב, גרועה הרבה יותר.
"זה ממש לא פתרון קל", אמרה על הליכה לבחירות. "זאת אופציה גרועה מאוד, אבל אופציה גרועה יותר היא ממשלה בלתי מתפקדת שלא מעבירה תקציב דו-שנתי ומשתמשת בכלים דמוקרטיים כמו חוקי יסוד כדי לשרת את הצרכים המשתנים של הנסיבות המשתנות, שאיננה מצליחה למנות מינויים בכירים שנדרשים וזקוקים להם לייצב ולתת ודאות בתקפה כל כך קשה, שלא מצליחה להעביר חוקים חשובים שמחכים לקידומם".
לדבריה, "כחול לבן מעולם לא שקלה את טובתה האישית ובטח שלא גנץ. כחול לבן נוסדה להוות אלטרנטיבה שלטונית כדי שתוכל לייצג את החברה הישראלית נאמנה ותוך אחריות ולייצר אחדות מהותית – ולא רק אחדות טכנית כפי שהמנגנון הזה של ההסכם הקואליציוני נועד להיות".
ח"כ טופורובסקי: "לא צריך להיות קוסם בשביל להביא חיסונים"
(צילום: שחר גולדשטיין)

בהמשך התראיין לאולפן גם ח"כ בועז טופורובסקי ממפלגת יש עתיד, שהכריז כי סיכול דחיית הבחירות היה ניצחון ש"כולו של יאיר לפיד והמחנה שרוצה להוציא את נתניהו מהשלטון". לדברי טופורובסקי, "נתניהו לא חווה הפסד המון המון שנים. זאת ההתחלה של הניצחון הגדול, ניצחון בבחירות, בעצם יש גוש אחד בהובלת נתניהו ומולו גוש בהובלת יאיר לפיד".

"לא צריך להיות קוסם כדי לקנות חיסונים"

כאשר נשאל על כך שהסקרים מצביעים כי דווקא מפלגתו של גדעון סער, שהצהיר כי גם הוא לא מתכוון לתמוך בנתניהו כראש ממשלה ושהוא מתמודד מולו על התפקיד, התעקש טופורובסקי כי קואליציה עתידית ללא נתניהו צריכה לקום אך ורק בהובלת לפיד.
כשבראיון עלתה סוגיית החיסונים שבה מתפאר כעת נתניהו, אמר טופורובסקי: "הוא לא הביא חיסונים, עם כל הכבוד הוא לא פייזר, הוא לא עשה חיסונים".
לפיד אמר בקולו שהוא לא יביא חיסונים בדצמבר. "לא צריך להיות קוסם כדי לשלם כסף ולקנות חיסונים".
הייתם יוצאים קצת גדולים אם בעניין החיסונים הייתם אומרים 'וואלה טעינו'. "ברור שטוב מאוד שיש חיסונים, אבל לא צריך לנפח את זה מעבר למה שזה – חיסונים שיצרה חברה בחו"ל ומדינת ישראל שילמה הרבה יותר מכל השאר כדי לקבל אותה ראשונים. כל הכבוד, יפה מאוד, אבל לא צריך בשביל זה קוסמות. צריך מנהיגות בשביל להוציא את ישראל מהמשבר הזה, וצריך לשים את ישראל בראש סדר העדיפויות ולא את ההישרדות הפוליטית שזה מה שעשה נתניהו וגם גנץ בסופו של דבר".

השר שוסטר: הנאשם לא הצליח לקבוע את שופטיו

שר החקלאות אלון שוסטר מכחול לבן האשים את נתניהו ואמר בפתח ועידת ישראל לחקלאות כי "הנאשם לא הצליח לקבוע את שופטיו ולכן הולכים לבחירות. הכי קצר, הכי מדויק, הכי כואב שיכול להיות".
שוסטר הביע תמיכה "במנהיגותו הייחודית של בני גנץ, ואני מקווה שאכן ישראל תתברך במנהיגותו, כולל היותו ראש ממשלה מעולה. צר לי על כך שמפרשים אווירה של פתיחות ושל מוכנות להקשיב לדעות שונות כסוג של חולשה. הפוליטיקה הישראלית צריכה להיות מסוגלת לקבל סוג אחר של מנהיגות שאינה מנהיגות אוכלת, מאכלת מתנגדים או חושבים אחרת, ואכן בכחול לבן מותר וראוי ומעודדים דעות גם דעות עצמאיות".
לדברי השר מכחול לבן, מפלגתו "לא באה כדי להתבסס באובססיביות בשלטון אלא כדי להחזיר את ישראל לדרך הישר, הצדק והחמלה הכלכלית. אנחנו עשינו מאמצים אדירים במחירים גדולים אני מאוד מקווה שאזרחי מדינת ישראל ידעו להעריך את זה".