ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נאלץ הערב (יום ב') כצפוי להודיע כי ממשלתו דוחה בארבעה שבועות את סבב הסרת הגבלות הקורונה באנגליה, שהייתה אמורה לקיים בעוד שבוע. הודעתו של ג'ונסון באה בעקבות הגידול המשמעותי שחל לאחרונה במספר הנדבקים, בשל התפשטות הווריאנט ההודי של הנגיף. ג'ונסון אמר כי חלה עלייה של 64% במספר הנדבקים השבועי, וכי הסרה של עוד הגבלות כעת עלולה להוביל לאלפי מקרי מוות שאפשר היה למנוע.
4 צפייה בגלריה
רה"מ ג'ונסון. רק עוד קצת
רה"מ ג'ונסון. רק עוד קצת
רה"מ ג'ונסון. רק עוד קצת
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
בריטניה אנגליה הסרת הגבלות קורונה פאב פאבים
בריטניה אנגליה הסרת הגבלות קורונה פאב פאבים
כוס בירה באנגליה. הפאבים יחכו 4 שבועות לפתיחה מלאה
(צילום: gettyimages)
במסגרת סבב ההקלות הקרוב, שנקבע במקור ל-21 ביוני, אמורות היו להיות מוסרות רוב ההגבלות המחייבות את תושבי אנגליה לשמור על ריחוק חברתי, כך שפאבים, מסעדות, מועדוני לילה, היכלי תרבות ומוסדות נוספים יכולים היו לשוב ולפעול באופן מלא, בכלל זה לאפשר לסועדים ולמבלים לשהות בחללים סגורים בתפוסה מלאה. כעת נדחית הסרת ההגבלות הזו ל-19 ביולי.
"המעשה ההגיוני הוא להמתין רק עוד קצת", אמר ג'ונסון במסיבת עיתונאים. "במצב העניינים הנוכחי, ובהסתמך על הראיות שאני רואה כרגע, אני בטוח שלא נצטרך יותר מאשר עוד ארבעה שבועות". ג'ונסון אמר כי לפי שעה ניכרת לא רק עלייה במספר הנדבקים החדשים, אלא גם במספר המאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ. היום דיווחה בריטניה על 7,742 נדבקים חדשים ועוד שלושה מתים ביממה האחרונה.
4 צפייה בגלריה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
מחסנים במוסקבה. כמעט חצי מהנדבקים של רוסיה
(צילום: AFP)
המצב בבריטניה ייבחן שוב ב-28 ביוני, ועל פניו יש אפשרות שהסרת ההגבלות תוקדם מ-19 ביולי, אבל דוברו של ג'ונסון אמר כי לא סביר שתהיה הקדמה שכזו.
ההחלטה של ג'ונסון וצוותו על דחייה בהסרת ההגבלות תהיה תקפה רק באנגליה, משום שהממשלות המקומיות של סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד – שאר הארצות שמהן מורכבת הממלכה – הן שמקבלות את רוב ההחלטות הנוגעות לתחום הבריאות בשטחן.
בריטניה, נזכיר, היא המדינה עם מספר המתים הגבוה ביותר מהנגיף באירופה – יותר מ-127 אלף. יותר משלושה רבעים מאוכלוסייתה הבוגרת של הממלכה קיבלו כבר לפחות מנה אחת של חיסון נגד קורונה – מנה המעניקה להם הגנה טובה מאוד גם אם לא מושלמת מפני הנגיף. עם זאת, רק כחצי מהאוכלוסייה הבוגרת קיבלה שתי מנות של החיסון.
בעוד במערב אירופה עקומת הנדבקים נמצאת בירידה הודות למבצע החיסונים, במדינות אחרות בעולם ממשיכים להתמודד עם משברי קורונה קשים. ברוסיה נאלץ בסוף השבוע ראש העיר מוסקבה סרגיי סוביאנין להכריז על חופשה בת שבוע כדי להרחיק תושבים ממקום עבודתם ולעצור את התפשטות הנגיף. מהחופשה הוחרגו גופים חיוניים כמו חברות הנותנות שירותי תשתיות.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה לדימיר פוטין מכריז על ה חיסון ל קורונה
נשיא רוסיה לדימיר פוטין מכריז על ה חיסון ל קורונה
הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. החופשה מתארכת
(צילום: EPA)
היום, יום שני, נועד מלכתחילה להיות יום חופש במוסקבה, וראש העיר החליט שהחופשה תוארך עד לסוף השבוע. סוביאנין גם הורה לכל הברים, המסעדות ואולמות האירועים לסגור את שעריהם עד 20 ביוני. ההחלטה התקבלה אחרי שביום שבת דיווחה רוסיה על 13,510 נדבקים ביממה – 6,701 מהם במוסקבה. זה היה מספר הנדבקים הגבוה ביותר שנרשם בעיר מתחילת השנה.
התפרצות חמורה נרשמת כעת גם באפגניסטן הענייה ושסועת הקרבות. שני בתי החולים המרכזיים המטפלים שם בחולי קורונה נאלצו היום לסגור את שעריהם בפני מטופלים חדשים משום שאזל בהם המקום. את אפגניסטן פוקד כעת גל שלישי של המגפה, ומספרי שיא של נדבקים ומתים נרשמים בה – דווקא בשעה שאת המדינה פוקד גם גל טרור מצד ארגונים איסלאמיסטיים לקראת נסיגתם של הכוחות הזרים מהמדינה אחרי 20 שנה.
כ-36 מיליון בני אדם חיים באפגניסטן, ועד כה ניתנו בה רק כמיליון מנות חיסון. היום דיווחה אפגניסטן על 1,804 נדבקים חדשים ו-71 מתים מהנגיף ביממה האחרונה, אבל ההערכה היא כי אלה רק הנתונים הרשמיים – וכי בפועל המספרים גבוהים יותר, משום שרק בדיקות קורונה מעטות יחסית נערכות באפגניסטן. בסך הכול דיווחה עד כה אפגניסטן על 93,272 נדבקים ו-3,683 מתים במגפה.