4 שנות מאסר למוחמד חורסה שהורשע באי מניעת פשע בפיגוע בברקן
(צילום: אביהו שפירא)

מוחמד חורסה, שידע על כוונת המחבל אשרף נעוואלה לבצע את הפיגוע בברקן ב-2018, נידון היום (ד') לעונש מאסר של 4 שנים בפועל ושנה על תנאי. זאת לאחר שבית המשפט הצבאי בסאלם החליט להחמיר את העונש שהוצע בעסקת הטיעון עם הפרקליטות, לפיה היה אמור לרצות שלוש שנות מאסר בלבד. בפיגוע נרצחו קים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי.
חורסה, שהורשע בעבירה של אי-מניעת פשע, עצור כבר כשנתיים כך שנותרו לו עוד כשנתיים בכלא. ההחמרה בעונש נעשתה לאחר התנגדותו לעסקת הטיעון של רפי לבנגרונד, אביה של קים, שאותו מלווה עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו. באוגוסט האחרון החליט בית המשפט לא להסכים לעסקה ושמע את הצדדים. בסוף הדיון לא נתקבלה החלטה עד היום בצהריים.
2 צפייה בגלריה
מוחמד חורסה
מוחמד חורסה
מוחמד חורסה. הורשע בעבירה של אי מניעת פשע.
(צילום: אביהו שפירא)
הפיגוע התרחש באוקטובר 2018 במפעל באזור התעשיה ברקן. המחבל נעוואלה, שעבד במפעל, רצח ביריות את לבנגרונד וחג'בי ונמלט מהמקום. הוא חוסל כעבור כחודשיים על ידי כוחות הביטחון.
"לפי דעתי הוא חלק מהחולייה של הרצח", אמר רפי לבנגרונד אחרי ההחלטה, "הוא לא החזיק בנשק פיזית אבל הוא חלק גדול מהרצח. זה טוב שהחמירו בעונש אבל זה לא מספיק. אם אנחנו רוצים להמשיך לחיות פה ולדאוג לנכדים שלנו ולילדים שלנו, צריך להחמיר בצורה רצינית, לשנות אפילו את העונש שכתוב בחוק כי גם 5 שנים זה ממש שום דבר. לדעתי הוא היה צריך לקבל 15 שנה לפחות, זה יגרום לאחרים לחשוב אלף פעם לפני שהם עושים משהו"
2 צפייה בגלריה
זיו חג'בי קים יחזקאל
זיו חג'בי קים יחזקאל
זיו חג'בי וקים לבנגרונד-יחזקאל שנרצחו בפיגוע בברקן ב-2018
(צילום: יריב כץ)
"גם 100 שנה שהוא יהיה בכלא זה לא כל כך יעזור לנו", המשיך לבנגרונד, "אבל אולי זה יעזור למשפחות אחרות שכרגע אני נלחם שלא יעברו את מה שאנחנו עוברים. אני פניתי לבית המשפט למרות שידעתי שהגזר דין כבר רשום ורציתי להאיר את הנושא הזה של מה שהולך פה במדינה בשבועות האחרונים. כל זה שיורים פה בתוך הכפרים הישראליים, הערבים-ישראליים. מה שהולך בירושלים, ביפו. לבית המשפט יש חלק במלחמה בבלאגן הזה על ידי זה שהוא יקבע עונשים מתאימים".
המחבל בורח מזירת האירוע, אוקטובר 2018

לפי כתב האישום, חורסה ידע על כוונותיו של נעלווה לבצע את הפיגוע באזור התעשייה ברקן ולא עשה דבר כדי למנוע זאת. שבועיים לפני הפיגוע סיפר לו כי הוא מתכוון למות כשאהיד וכי הוא רוצה לחטוף יהודים מהמפעל שבו הוא עובד ולהרוג אותם. הוא הוסיף כי ביקר במפעל עם הנשק כמה ימים קודם לכן.
עו"ד בלייכר מארגון חוננו שמלווה את משפחת לבנגרונד, אמר: "מדובר בפסק דיין חשוב מאוד שקורא להחמרה של ענישה והרתעה נגד הטרור. השופטת פסקה ארבע שנים שזה קרוב למקסימום וזו קריאת כיוון למחוקק להחמרת הענישה כלפי שותפי סוד של מחבלים".