במהלך משבר הקורונה השתדלה טורקיה להימנע מהטלת סגר כולל, כדי לא לשתק את הכלכלה שלה. אתמול, אחרי עלייה ממושכת במספר הנדבקים והמתים, הודיע רג'פ טאיפ ארדואן על סגר של שלושה שבועות - ההגבלות הקשות ביותר מתחילת המגפה. ארדואן הנחה את הטורקים להישאר בבית, וממשלתו תסגור את בתי הספר ואת רוב החנויות.
הנשיא ארדואן הודיע על "סגר מלא" שיחל בחמישי ויימשך עד 17 במאי. התושבים יהיו רשאים לצאת מהבתים רק לקניות במרכולים ולסידורים הכרחיים אחרים. נסיעות בינעירוניות יותרו רק בהצגת אישור. פעילות המסעדות תוגבל לטייק-אוויי בלבד. חלק מהמגזרים והעסקים יוחרגו מהסגר - בין השאר מפעלים, ענף החקלאות, שירותי הבריאות ורשתות האספקה. גם התיירים - מקור הכנסה קריטי לטורקיה - לא יחויבו לעמוד בתנאי הסגר.
4 צפייה בגלריה
ארדואן. רצה להימנע מסגר - אבל התחלואה לא הותירה ברירה
ארדואן. רצה להימנע מסגר - אבל התחלואה לא הותירה ברירה
ארדואן. רצה להימנע מסגר - אבל התחלואה לא הותירה ברירה
(צילום: AP)
ארדואן לא הודיע על חבילות תמריצים שיפצו את הטורקים על ההשפעות הכלכליות שיהיו להגבלות המחמירות. טורקיה סובלת מאינפלציה דו-ספרתית ומירידה בערך המטבע הלאומי, והעסקים המקומיים סובלים מקשיים רבים. אזרחים רבים כבר "סובלים מספיק" מהמצב הכלכלי, וחוששים מאוד מהסגר שיתחיל מחרתיים. גוזדה אסלן, מוכרת עיתונים מאיסטנבול, מודאגת מההגבלות ומדגישה שיהיה קשה לעמוד בהן. "אנחנו חייבים להביא אוכל לבתים שלנו, ואנחנו חיים בתקופה שבה הכול מאוד יקר. שאללה יעזור לנו".
באריס, בעלה של אסלן, אומר שההחלטה של הממשלה אמנם התקבלה באיחור – אך זו ההחלטה הנכונה. "זו החלטה קשה מאוד לבעלי חנויות, לאנשים עובדים. לכן המדינה צריכה לספק להם סיוע גדול". בורצ'ין אילמאז, מוכר נעליים, מתוסכל שהוא צריך לסגור את העסק שלו פעם נוספת. "אנחנו חייבים לסגור, ולחכות לראות מה יקרה בסוף", הוא אומר.
4 צפייה בגלריה
מחיצות ב מסעדה ב איסטאנבול טורקיה קורונה
מחיצות ב מסעדה ב איסטאנבול טורקיה קורונה
מחיצות במסעדה באיסטנבול. ההגבלות הוסרו - מספר הנדבקים זינק
(צילום: רויטרס)
בחודש מרץ החלה טורקיה לפעול לפי "מערכת רמזור", וחילקה את אזורי המדינה לפי ארבע דרגות של תחלואה. כדי לא לשתק את הכלכלה היא הסירה את העוצר בסופי השבוע, ופתחה את המסעדות באזורים רבים - כולל לישיבה בחללים סגורים. לאחר מכן מספר הנדבקים עלה, ורוב הערים בטורקיה הוגדרו כאזורים עם תחלואה גבוהה במיוחד.
במהלך החודש נשברו שיאים במספר המאומתים בטורקיה. באמצע אפריל הודיע ארדואן על סגר חלקי במהלך חודש הרמדאן. הוא החזיר את העוצר בסופי השבוע, האריך את שעות העוצר הלילי וסגר את המסעדות לישיבה. מספר הנדבקים והמתים המשיך לעלות. בשבוע הקשה ביותר במהלך אפריל עמד מספר המאומתים היומי על כ-60,000 איש בממוצע. ב-21 באפריל נרשם שיא מתים ליממה, כש-362 חולי קורונה מתו מהנגיף. אתמול דווח על 37,312 נדבקים חדשים ועל 353 מתים נספים. מתחילת המגפה מתו בטורקיה 38,711 איש מהנגיף ו-4.6 מיליון נדבקו. במדינה חיים כ-83 מיליון תושבים.
4 צפייה בגלריה
תלמידים בית ספר אנקרה ב טורקיה הקלות בהגבלות ה קורונה
תלמידים בית ספר אנקרה ב טורקיה הקלות בהגבלות ה קורונה
תלמידים באנקרה. בתי הספר ייסגרו לשלושה שבועות
(צילום: AFP)
ארדואן אמר שמספר המאומתים היומי יהיה חייב לרדת בצורה דרמטית ולהגיע לפחות מ-5,000, כדי שטורקיה "לא תישאר מאחור" - כשמדינות באירופה נפתחות בהדרגה. לדבריו אם לא תהיה ירידה דרמטית בתחלואה טורקיה תשלם מחיר בכל תחום, "מתיירות וסחר ועד החינוך". ענף התיירות חשוב במיוחד - בין השאר כדי לספק לטורקיה מטבע חוץ.
באופוזיציה תקפו היום את ממשלת ארדואן. כמאל קיליצ'דרולו, מנהיג המפלגה הגדולה באופוזיציה, קרא לארדואן להעביר חבילת סיוע סוציאלית שתעזור לעסקים ולמי שעובדים בשוק השחור. בנוסף קרא קיליצ'דרולו לדחות את גביית החובות ואמר שהסגר הכרחי אך ציין כי "אנשים צריכים לאכול, הם צריכים לחיות". החודש הודיע ארדואן על הארכת הסיוע לעובדים ששעות העבודה שלהם קוצצו בגלל הגבלות הקורונה.
4 צפייה בגלריה
טורקיה קורונה איסטנבול אנשים מסכה שוק
טורקיה קורונה איסטנבול אנשים מסכה שוק
קניות בשוק באיסטנבול. טורקיה סובלת מעלייה במחירי המזון
(צילום: MCT)
לפי הבנק העולמי שיעור העוני בטורקיה עלה מ-10.2% ב-2019 ל-12.2% ב-2020. החודש חילקה הממשלה טונות של בצלים ותפוחי אדמה לנזקקים. הממשלה התגאתה בצעד הזה, אך לפי רבים מדובר בדוגמה מובהקת לעוני ולעלייה במחירי המזון בטורקיה.
תושבים רבים באיסטנבול ניסו היום לעזוב את העיר לקראת הסגר, ועומסים נרשמו בתחנות האוטובוס ובשדות התעופה. המונים נהרו לחנויות, למרות שהמרכולים יישארו פתוחים.
משרד הפנים הכעיס טורקים רבים כשהודיע שחנויות האלכוהול לא יוחרגו מההגבלות החדשות, ולא ייפתחו במהלך הסגר. גולשים בטוויטר מחו על ההחלטה, וצירפו את ההשטאג "אל תגעו באלכוהול שלי". הם טענו שהאיסור על מכירת אלכוהול הוא התערבות בחופש הפרט – וכפייה של ערכי הממשלה האיסלאמיסטית, במהלך חודש הרמדאן.