הנשיא הנבחר של ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע בצהריים (יום ב') כי החליט למנות את וויליאם ברנס, תת-מזכיר המדינה לשעבר, לראש ה-CIA החדש. ברנס, בעל ניסיון של 33 שנה במערכת הדיפלומטית האמריקנית, הוא דובר רוסית, ערבית וצרפתית, ויש לו מומחיות מיוחדת בענייני רוסיה והמזרח התיכון.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב וויליאם ברנס נבחר ל ראש ה CIA
ארה"ב וויליאם ברנס נבחר ל ראש ה CIA
וויליאם ברנס. 33 שנות ניסיון
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
ביידן. לא יספיק להשלים את הצוות
(צילום: AFP)
ברנס בן ה-64 היה שגריר ארה"ב ברוסיה בשנים 2008-2005 וגם הוביל את השיחות החשאיות שסללו את הדרך להסכם הגרעין עם איראן בשנת 2015 תחת הנשיא הדמוקרטי הקודם, ברק אובמה. הוא שירת במחלקת המדינה תחת נשיאים דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.
לניסיונו בענייני רוסיה והמזרח התיכון תהיה משמעות רבה כשינהיג את ה-CIA, בין השאר משום שביידן הבטיח למצות את הדין עם מוסקבה אם ייקבע סופית כי היא זו שאחראית למתקפת הסייבר הענקית שהתנהלה נגד סוכנויות הממשל האמריקניות בחודשים האחרונים, מתקפה שהמודיעין האמריקני כבר קבע כי סביר להניח שמוסקבה עומדת מאחוריה. בארבע השנים האחרונות נתפס הנשיא היוצא דונלד טראמפ כמי שנקט קו רך יחסית נגד רוסיה ולא דרש ממנה דין וחשבון על ניסיונותיה להשפיע על התהליך הדמוקרטי בארה"ב ולתקוף את מערכות המחשבים שלה. לעתים קורבות סתר בפומבי את קביעות המודיעין האמריקני בנוגע למעשי רוסיה או לכל הפחות פקפק בהן בקול רם.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב וויליאם ברנס נבחר ל ראש ה CIA
ארה"ב וויליאם ברנס נבחר ל ראש ה CIA
ביידן על ברנס: "דיפלומט למופת"
(צילום: AFP)
בהיבט המזרח תיכוני עשויה להועיל לביידן הבקיאות הרבה של ברנס ביחסים עם איראן. ביידן, שהיה סגן הנשיא בממשל אובמה, הצהיר לפני הבחירות כי כשיתמנה לנשיא יפעל לחזרה של ארה"ב להסכם הגרעין עם טהרן, שממנו פרשה וושינגטון תחת הנהגת טראמפ.
"ברנס הוא דיפלומט למופת עם ניסיון של עשרות שנים בשמירה על עמנו ועל ארצנו בטוחים בזירה הבינלאומית", מסר ביידן בהודעתו על המינוי. ביידן הבטיח בחודשים האחרונים למנות לתפקידים הבכירים בממשלו אנשים בעלי ניסיון שיהיו ערוכים ומוכנים לפעולה החל מיומם הראשון בתפקיד. בימים אלה הוא פועל להשלים מהר ככל האפשר את איוש הצמרת הביטחונית של ממשלו, אולם לא סביר להניח שיספיק לעשות זאת לפני השבעתו לתפקיד, ביום רביעי הבא. תהליך העברת המידע בין הממשל היוצא לזה הנכנס, נזכיר, התעכב מאוד בגלל סירובו של טראמפ להכיר בניצחון ביידן.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב וויליאם ברנס נבחר ל ראש ה CIA
ארה"ב וויליאם ברנס נבחר ל ראש ה CIA
השלב הבא: אישור בסנאט. ברנס
(צילום: AFP)
כדי להתמנות רשמית לראש ה-CIA יצטרך ברנס לזכות באישור הסנאט, שם יהיה לדמוקרטים רוב מעשי בעקבות ניצחונם בבחירות לשני המושבים של ג'ורג'יה בסנאט בשבוע שעבר. ביידן ביקש מהסנאטורים לאשר את מינוי הצוות הביטחוני שלו מהר ככל האפשר אחרי השבעתו לנשיא ב-20 בינואר. אם הדמוקרטים, שיקדמו השבוע הליך הדחה נגד טראמפ בבית הנבחרים בעקבות מהומות הקפיטול, ינסו להביא לפתיחה מהירה של משפט נגדו בסנאט, הצעד עשוי לעכב את אישור מינויו של ברנס, משום שבמקרה כזה יצטרכו הסנאטורים להתמקד ראשית במשפט שיערכו לטראמפ, ולא בשימועים לבעלי תפקידים בממשל ביידן ובהצבעה על מינוים.
זו אחת הסיבות לכך שבוושינגטון מעריכים כי אחרי אישור הליך ההדחה בבית הנבחרים ינסו הדמוקרטים לדחות את העיסוק בו בסנאט עד לכמה חודשים אחרי השבעת ביידן. אם הסנאט יאשר את מינוי ברנס, הוא יחליף בתפקיד את ג'ינה הספל שהובילה את הסוכנות תחת טראמפ. היא הייתה האישה הראשונה שמונתה לראש ה-CIA.
5 צפייה בגלריה
מאריק גרלנד. לא שופט? אז תובע כללי
מאריק גרלנד. לא שופט? אז תובע כללי
מאריק גרלנד. לא שופט? אז תובע כללי
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר הודיע ביידן כי לתובע הכללי בממשלו יתמנה מאריק גרלנד, מי שב-2016, חודשים לפני תום כהונתו של ממשל אובמה, ביקש אובמה למנותו לשופט בבית המשפט העליון. הרפובליקנים, שנהנו אז מרוב בסנאט, מנעו את אישור מינויו, בטענה שלא ראוי שאחד הצדדים, הדמוקרטי או הרפובליקני, ימנה סמוך כל כך לבחירות שופט שיטה אחר כך למשך שנים את בית המשפט לאחד הכיוונים, הליברלי או השמרני. בסתיו האחרון הזכירו זאת רבים מהדמוקרטים לעמיתיהם הרפובליקנים, כשהרפובליקנים החליטו למנות לשופטת עליון את איימי קוני בארט השמרנית, שבועות אחדים בלבד לפני הבחירות, בעקבות מותה של השופטת רות ביידר גינסבורג.